Hyreshöjningen klar för 18 000 hushåll i Malmö

Fastighetsägarna Syd och Hyresgästföreningen har avslutat de årliga hyresförhandlingarna i Malmö. Det innebär att hyran för 18 000 hushåll kommer att höjas med 1,75 procent från den 1 april 2019.

Hyran kommer att höjas med 1,75 procent från den 1 april för 18 000 hushåll i Malmö.

- Fastighetsägarnas uträkningar visar att den generella hyresnivån i landet sjunkit i reala termer de senaste åren. Det beror på att hyresnivåernas ökning har varit tydligt lägre än inflationen. De årliga hyreshöjningarna är nödvändiga för att hyresrätten ska finnas kvar som boendeform i framtiden. Hyresrätten är viktig, inte minst för att den erbjuder människor ett flexibelt boende som inte kräver ett stort startkapital. Om det ska finnas ett bra och brett utbud av hyresrätter måste de som förvaltar hyresrätter ges rimliga förutsättningar, säger Carl-Lennart Lagerström, affärschef på Fastighetsägarna Syd.

Den nya uppgörelsen gäller från den 1 april 2019 till och med den 29 februari 2020.

Bilder

Det här lägger vi pengarna på i våra stadskärnor16.10.2019 14:01:00 CESTPressmeddelande

Handla mat, gå och träna, klippa sig och bo över på hotell. Det är saker vi lagt pengar på i våra stadskärnor och som drivit tillväxten under 2018. Totalt under 2018 ökade försäljningen i de svenska stadskärnorna med 0,4 procent. Bland städerna som växte mest under 2018 återfinns framför allt mindre städer, med Sandviken, Kinna och Varberg i topp, där etableringar och tillväxt i enskilda branscher lyft utvecklingen. Samtidigt är det storstäderna som bidrar med störst tillväxt i kronor. Det visar rapporten Cityindex som HUI Research har tagit fram i samarbete med Fastighetsägarna.

Hyresnivån i Stockholm behöver höjas med 3,5 procent under 202011.9.2019 07:00:00 CESTPressmeddelande

Hyresrätten spelar en viktig roll för dynamiken på arbetsmarknaden och för Stockholms möjlighet att agera motor för landets ekonomiska tillväxt. Ska denna dynamik fungera måste hyresutvecklingen tillåtas att följa den samhällsekonomiska utvecklingen. Enligt Fastighetsägarna Stockholm behöver den allmänna hyresnivån i Stockholmsregionen i så fall höjas med 3,5 procent under 2020.