Hyreskommissionens förslag om läge och kvalitet räcker inte

Hushållens värderingar av olika egenskaper, som lägenhetens geografiska läge, har inte fått ett tillräckligt genomslag i hyressättningen. För att ändra på detta enades januaripartierna om att tillsätta en statlig kommission, som skulle analysera situationen och föreslå ändamålsenliga lagändringar. När kommissionens utredning presenterades i dag, kan man konstatera att förslagen är för svaga för att leda till någon förändring.

– För att komma till rätta med de problem som bostadsmarknaden lider av behövs det, bland annat, regler som gör det möjligt för bostadsmarknadens parter att komma överens om hur hushållens värderingar av boendet ska påverka hyran. Därför var vi mycket optimistiska när utredningen om läge och kvalitet tillsattes. Tyvärr tvingas vi konstatera att utredningen inte nådde hela vägen fram till målet, säger Anders Holmestig, vd Fastighetsägarna Sverige.

Att hushållens värderingar av olika boendeegenskaper inte har fått slå igenom i hyressättningen är, enligt Fastighetsägarna, en av de viktigaste faktorerna bakom de långa bostadsköerna till centralt belägna lägenheter. Andra allvarliga konsekvenser av lägesfaktorns frånvaro i hyressättningen är omfattande ombildningar till bostadsrätter och svarthandel med hyreskontrakt. Dessutom upplevs hyressättningen som orättvis bland bostadskonsumenter. På sikt riskerar bruksvärdessystemet att förlora i legitimitet.

– Långa köer, svarthandel med hyreskontrakt och ombildningar av hyresrätter till bostadsrätter beror i synnerhet på att en lägenhets geografiska läge inte har påverkat hyressättningen i tillräcklig utsträckning. Hyressättningssystemet saknar helt enkelt mekanismer för hur parterna ska komma vidare om de inte kan komma överens om hur hushållens värderingar av läget ska påverka hyran, säger Nathalie Brad, chef fastighetsmarknad på Fastighetsägarna.

Precis som i förhandlingarna om den årliga justeringen av den allmänna hyresnivån, behövs det en oberoende tvistelösning även för tvister om hur förändringar i värderingarna av olika boendeegenskaper ska påverka hyran.

– Tyvärr adresserar inte kommissionen problemet med avsaknaden av en tvistelösning. De konkreta förslag, som exempelvis möjligheten för hyresnämnden att bortse från hyror som inte motsvarar bruksvärdet, som kommissionen lägger fram är inte tillräckliga. De kan till och med riskera att försämra bruksvärdessystemets funktion ytterligare, säger Nathalie Brard.

Kinnas stadskärna stod pall för pandemin19.10.2021 09:30:00 CEST | Pressmeddelande

Trots pandemiåret behöll Kinna större delen av sin omsättning i stadskärnan under 2020. Med en minskning på endast 0,8 procent klarade sig Kinna bättre är andra jämförbara stadskärnor. Den bransch som har haft det tuffast är modehandeln, medan restaurangnäringen blomstrade i stor kontrast till hur utvecklingen har sett ut i resten av landet. Det visar rapporten Cityindex som HUI Research har tagit fram i samarbete med Fastighetsägarna.

Våra förslag för bättre folkbokföring och ordning på bostadsmarknaden18.10.2021 10:31:26 CEST | Pressmeddelande

Över 500 adresser misstänks utnyttjas i olika brott genom systematisk felaktig folkbokföring enligt en kartläggning av Skatteverket. Det handlar om bedrägerier, skattebrott och skenäktenskap. En korrekt folkbokföring och effektiv tillsyn är också avgörande för att hindra svarthandel och olaglig andrahandsuthyrning. Nu föreslås skärpta regler mot folkbokföringsbrott. Fastighetsägarna välkomnar förslagen till skärpt lagstiftning men anser att mer behöver göras och lägger fram sex förslag för bättre folkbokföring.

Problemfri avfallshantering och bättre klimat är målet för samverkansprojektet Miljörummet11.10.2021 08:09:22 CEST | Pressmeddelande

Fastighetsägarna Stockholm och fastighetsbolaget Olov Lindgren lanserar nu samverkansprojektet Miljörummet – samtal om framtidens avfallshantering. Syftet är att sätta strålkastarljus på dagens avfallshantering och undersöka vilka lösningar som krävs för att förbättra för boende, fastighetsägare och avfallsaktörer på kort och lång sikt. Projektet genomförs i samarbete med Förpacknings- och Tidningsinsamlingen (FTI), Stockholm Vatten och Avfall, Stockholm Exergi samt Miljöförvaltningen i Stockholm.