Hyresmarknaden glödhet när Corona ändrar förutsättningarna

Det är inte alla marknader som lider under Corona-krisen. Medan försäljningen av bostäder har minskat dramatiskt under våren och fortsätter att sjunka har marknaden för hyresbostäder sett ett kraftigt uppsving sedan årsskiftet. Det gäller inte minst hos lägenhetsförmedlaren Bostadshub där man uppmätt en ökning på 300% under de senaste månaderna

Bostadshubs Erik Nilsson anser att branschens starka uppgång ha en rad olika förklaringar; bland annat är det vanligt att man konsulterar hyresmarknaden i osäkra tider snarare än att satsa på att köpa. Ett bostadsköp är en viktig, stor och kostsam affär och detta leder till att man avstår både från att köpa och sälja när det råder kris i samhället. Marknaden för bostadsrätter är för tillfället högst osäker, och detta i samband med att mångas ekonomi försämrats eller att det har gått så långt att man blivit av med sin inkomst leder till att man väljer att lägga köpplanerna på hyllan och istället väljer att satsa på ett nytt hyresboende.

”Dessutom kan det vara så simpelt att man är mer därhemma och inser behovet av större boende”, spekulerar Nilsson. ”Detta sammanslaget med att man har fått extra tid att surfa runt och bilda sig en uppfattning om vad som finns på marknaden kan vara en av förklaringarna till att vi ser ett ökat tryck på sajten, dessutom är bostadsmarknaden traditionellt präglad av säsongerna. Våren har alltid varit den populäraste tiden för att söka nytt boende inför förestående terminsstarter eller flytt till ny arbetsort”, säger Erik Nilsson på Bostadshub.

De osäkra tiderna har också bidragit till att det finns betydligt fler hyresobjekt ute på marknaden.Tidiga prognoser visar att priserna på bostäder kan fortsätta nedåt i Corona-krisens kölvatten, och det gör att man kanske avvaktar med att köpa samtidigt som de som har övervägt att sälja sitt boende nu istället väljer att se tiden an och hyra ut istället. Av denna anledning kan det därför bli allt vanligare med annonser om att hus uthyres än att hus säljes, men det återstå helt enkelt att se.

För att fortsatt kunna ordna med visningar har Sveriges hyresvärdar tvingats tänka om rejält i samband med krisen – men det har alltså inte stoppat omsättningen på bostäder. Allt fler bostadsägare har valt att gå över till digitala visningar där man kan shoppa sin drömboende i lugn och ro över skärmen och ställa frågor till värden digitalt. Det rekommenderas även att man anordnar privata visningar för dem som ändå vill se lägenheten ”på riktigt” samtidigt som det naturligtvis blir viktigare med ett ökat fokus på rengöring och hygien både inför och mellan varje intresserad hyresgäst. Allt som allt har krisen alltså visat sig vara ytterst gynnsam för hyresmarknaden - något som den kraftiga utvecklingen på Bostadshub:s sökportal bekräftar.

Erik Nilsson

Marketing Consultant

erik@revamedia.dk

GetLEI lanserar SvenskLEI: En lokal hemsida för den svenska marknaden för utfärdandet av LEI koder31.1.2024 13:39:21 CET | Pressmeddelande

GetLEI, en ledande global leverantör av Legal Entity Identifier (LEI)-koder, har idag med glädje tillkännagivit lanseringen av SvenskLEI, en ny hemsida som är speciellt anpassad för att möta behoven hos den svenska marknaden. Denna lansering markerar ett betydande steg i företagets strävan att göra processen för att skaffa och hantera LEI-koder enklare och mer tillgänglig för svenska företag.