Hyresnivån i södra Sverige behöver höjas upp till 3,5 procent

Nu inleder Fastighetsägarna Syd hyresförhandlingarna i södra Sverige. För att hyresrätten ska kunna utvecklas som en viktig och attraktiv boendeform måste hyran utvecklas i takt med samhällsekonomin i övrigt. Fastighetsägarna anser därför att den allmänna hyresnivån i Skåne, Kronoberg och Blekinge behöver höjas upp till 3,5 procent under 2020.

Hyresrätten spelar en viktig roll på den svenska bostadsmarknaden. Den bidrar till dynamiken på arbetsmarknaden och spelar därför också en viktig roll för svensk ekonomi i stort. Under senare år har denna roll undergrävts på ett sätt som i förlängningen kan hota hyresrättens ställning som en självklar och attraktiv boendeform.

– Sedan 2011 har den allmänna hyresnivån inte ens följt med inflationen. Det innebär att hyrorna har fallit i reala termer. Eftersom hyran är hyresvärdens enda intäkt påverkar det den långsiktiga möjligheten att bygga nya hyresrätter och att underhålla befintliga hyresrätter, säger Carl-Lennart Lagerström, affärschef, Fastighetsägarna Syd.

– Att hyresnivån har sänkts i reala termer beror ytterst på att den årliga förhandlingen om den allmänna hyresnivån saknar både grunder som anger vad en hyresjustering ska baseras på och en oberoende tvistelösning som parterna kan vända sig till om de inte kommer överens, säger Carl-Lennart Lagerström.

Baserat på den förväntade samhällsekonomiska utvecklingen i Sverige skulle därför den allmänna hyresnivån i Skåne, Kronoberg och Blekinge behöva höjas upp till 3,5 procent under nästa år.

På följande orter inleder Fastighetsägarna Syd hyresförhandlingarna

I Malmö inleds förhandlingarna senare i höst eftersom nuvarande uppgörelse gäller fram till den sista februari 2020.

Alvesta
Ängelholm
Ö Göinge
Örkelljunga

Så konsumerade vi i våra stadskärnor – före och under coronakrisen23.9.2020 07:00:00 CESTPressmeddelande

Det gick bra för våra svenska stadskärnor under 2019 och den totala omsättningen ökade med 2 procent. Bäst gick det för stadskärnornas caféer, restauranger och hotell som gynnades av att svenskar lägger allt mer pengar på upplevelser. Det var också dessa branscher som drabbades hårdast när coronakrisen slog till med full kraft under våren 2020. Det visar rapporten Cityindex som HUI Research har tagit fram i samarbete med Fastighetsägarna.

Positivt med åtgärder för mer solenergi men investeringsstödet behöver bli mer träffsäkert21.9.2020 12:00:00 CESTPressmeddelande

Fastighetsägarna ger både ris och ros till regeringens budgetproposition för 2021. Dubbleringen av effektgränsen för solceller är ett bra första steg för mer förnybar energi. Den förstärkning av investeringsstödet för hyreslägenheter och studentbostäder som lanserats behöver kompletteras med fler åtgärder för att bli mer träffsäker anser Fastighetsägarna.

Ekonomin ljusnar och hyrorna måste följa med17.9.2020 07:30:00 CESTPressmeddelande

Pandemin drabbade Sverige hårt under våren och orsakade utbredd oro i samhället. Men nu har smittspridningen minskat och ekonomin har inlett en tydlig återhämtning. I förhandlingarna om 2021 års hyresjustering är det centralt att bruksvärdeshyrornas justering får följa med den samhällsekonomiska utvecklingen. För att möjliggöra en bra och långsiktig förvaltning, stärka hyresrättens ställning och dessutom motverka den växande bostadsbristen bör den allmänna hyresnivån i huvudstadsregionen justeras med 2,9 procent under 2021, anser Fastighetsägarna Stockholm.

Fastighetsägarna Stockholm kraftsamlar för en öppen stad9.7.2020 11:31:31 CESTPressmeddelande

Initiativet Stockholmslöftet som nu sjösätts handlar om att vi tillsammans måste ta ansvar för att hålla Stockholm öppet och levande. Fastighetsägarna Stockholm, Svensk Handel, Visita Stockholm, City i Samverkan och Visit Stockholm står bakom initiativet som vänder sig direkt till såväl företag och organisationer som till besökare och invånare med uppropet ”Öppen stad – allas ansvar”.