Hyresnivån i södra Sverige behöver höjas upp till 3,5 procent

Nu inleder Fastighetsägarna Syd hyresförhandlingarna i södra Sverige. För att hyresrätten ska kunna utvecklas som en viktig och attraktiv boendeform måste hyran utvecklas i takt med samhällsekonomin i övrigt. Fastighetsägarna anser därför att den allmänna hyresnivån i Skåne, Kronoberg och Blekinge behöver höjas upp till 3,5 procent under 2020.

Hyresrätten spelar en viktig roll på den svenska bostadsmarknaden. Den bidrar till dynamiken på arbetsmarknaden och spelar därför också en viktig roll för svensk ekonomi i stort. Under senare år har denna roll undergrävts på ett sätt som i förlängningen kan hota hyresrättens ställning som en självklar och attraktiv boendeform.

– Sedan 2011 har den allmänna hyresnivån inte ens följt med inflationen. Det innebär att hyrorna har fallit i reala termer. Eftersom hyran är hyresvärdens enda intäkt påverkar det den långsiktiga möjligheten att bygga nya hyresrätter och att underhålla befintliga hyresrätter, säger Carl-Lennart Lagerström, affärschef, Fastighetsägarna Syd.

– Att hyresnivån har sänkts i reala termer beror ytterst på att den årliga förhandlingen om den allmänna hyresnivån saknar både grunder som anger vad en hyresjustering ska baseras på och en oberoende tvistelösning som parterna kan vända sig till om de inte kommer överens, säger Carl-Lennart Lagerström.

Baserat på den förväntade samhällsekonomiska utvecklingen i Sverige skulle därför den allmänna hyresnivån i Skåne, Kronoberg och Blekinge behöva höjas upp till 3,5 procent under nästa år.

På följande orter inleder Fastighetsägarna Syd hyresförhandlingarna

I Malmö inleds förhandlingarna senare i höst eftersom nuvarande uppgörelse gäller fram till den sista februari 2020.

Alvesta
Ängelholm
Ö Göinge
Örkelljunga

Hyresnivån i Stockholm behöver höjas med 3,5 procent under 202011.9.2019 07:00:00 CESTPressmeddelande

Hyresrätten spelar en viktig roll för dynamiken på arbetsmarknaden och för Stockholms möjlighet att agera motor för landets ekonomiska tillväxt. Ska denna dynamik fungera måste hyresutvecklingen tillåtas att följa den samhällsekonomiska utvecklingen. Enligt Fastighetsägarna Stockholm behöver den allmänna hyresnivån i Stockholmsregionen i så fall höjas med 3,5 procent under 2020.

Stadskärnorna växer när innehållet förändras27.6.2019 07:50:00 CESTPressmeddelande

Cityindex är en kartläggning av den kommersiella utvecklingen i Sveriges samtliga stadskärnor. Försäljningen i de svenska stadskärnorna ökade svagt under 2018. Om det var näst intill stiltje gällande stadskärnornas totala utveckling så hände det desto mer i de olika branscherna. Hotell och kommersiell service växte starkast medan sällanköpsvaruhandeln hade det tuffare. Storstäderna uppvisade starkast tillväxt samtidigt som medelstora städer hade en negativ utveckling. Stadskärnorna i Svealand och Götaland hade en positiv utveckling medan stadskärnorna i Norrland backade.

Ny handbok ska göra inomhusmiljön bättre26.6.2019 14:49:25 CESTPressmeddelande

Fastighetsägarna släpper en nyutgåva av boken God inomhusmiljö – en handbok för fastighetsägare. Boken är framtagen i samarbete med branschrepresentanter och riktar sig främst till mindre fastighetsägare och bostadsrättsföreningar. Med sin grundliga genomgång av regelverk och av tekniken som påverkar inneklimatet samt med konkreta checklistor och tips fungerar handboken som en branschguide för hur man skapar en god inomhusmiljö.

Tuffare tag mot svarthandel viktigt steg för fler bostäder13.6.2019 16:21:44 CESTPressmeddelande

Fastighetsägarna välkomnar att riksdagen idag har röstat igenom regeringens förslag om tuffare regler mot svarthandel, otillåten andrahandsuthyrning, skenbyten och oskäligt höga andrahandshyror. Det är en nödvändig förändring av hyreslagen, som hittills varit tandlös när det gäller dessa missbruk av hyresrätten, och ett viktigt steg för en bättre hyresmarknad med fler tillgängliga bostäder.