Hyresnivån i södra Sverige behöver höjas upp till 3,5 procent

Nu inleder Fastighetsägarna Syd hyresförhandlingarna i södra Sverige. För att hyresrätten ska kunna utvecklas som en viktig och attraktiv boendeform måste hyran utvecklas i takt med samhällsekonomin i övrigt. Fastighetsägarna anser därför att den allmänna hyresnivån i Skåne, Kronoberg och Blekinge behöver höjas upp till 3,5 procent under 2020.

Hyresrätten spelar en viktig roll på den svenska bostadsmarknaden. Den bidrar till dynamiken på arbetsmarknaden och spelar därför också en viktig roll för svensk ekonomi i stort. Under senare år har denna roll undergrävts på ett sätt som i förlängningen kan hota hyresrättens ställning som en självklar och attraktiv boendeform.

– Sedan 2011 har den allmänna hyresnivån inte ens följt med inflationen. Det innebär att hyrorna har fallit i reala termer. Eftersom hyran är hyresvärdens enda intäkt påverkar det den långsiktiga möjligheten att bygga nya hyresrätter och att underhålla befintliga hyresrätter, säger Carl-Lennart Lagerström, affärschef, Fastighetsägarna Syd.

– Att hyresnivån har sänkts i reala termer beror ytterst på att den årliga förhandlingen om den allmänna hyresnivån saknar både grunder som anger vad en hyresjustering ska baseras på och en oberoende tvistelösning som parterna kan vända sig till om de inte kommer överens, säger Carl-Lennart Lagerström.

Baserat på den förväntade samhällsekonomiska utvecklingen i Sverige skulle därför den allmänna hyresnivån i Skåne, Kronoberg och Blekinge behöva höjas upp till 3,5 procent under nästa år.

På följande orter inleder Fastighetsägarna Syd hyresförhandlingarna

I Malmö inleds förhandlingarna senare i höst eftersom nuvarande uppgörelse gäller fram till den sista februari 2020.

Alvesta
Bjuv