Hyresnivån i södra Sverige behöver höjas upp till 3,5 procent

Nu inleder Fastighetsägarna Syd hyresförhandlingarna i södra Sverige. För att hyresrätten ska kunna utvecklas som en viktig och attraktiv boendeform måste hyran utvecklas i takt med samhällsekonomin i övrigt. Fastighetsägarna anser därför att den allmänna hyresnivån i Skåne, Kronoberg och Blekinge behöver höjas upp till 3,5 procent under 2020.

Hyresrätten spelar en viktig roll på den svenska bostadsmarknaden. Den bidrar till dynamiken på arbetsmarknaden och spelar därför också en viktig roll för svensk ekonomi i stort. Under senare år har denna roll undergrävts på ett sätt som i förlängningen kan hota hyresrättens ställning som en självklar och attraktiv boendeform.

– Sedan 2011 har den allmänna hyresnivån inte ens följt med inflationen. Det innebär att hyrorna har fallit i reala termer. Eftersom hyran är hyresvärdens enda intäkt påverkar det den långsiktiga möjligheten att bygga nya hyresrätter och att underhålla befintliga hyresrätter, säger Carl-Lennart Lagerström, affärschef, Fastighetsägarna Syd.

– Att hyresnivån har sänkts i reala termer beror ytterst på att den årliga förhandlingen om den allmänna hyresnivån saknar både grunder som anger vad en hyresjustering ska baseras på och en oberoende tvistelösning som parterna kan vända sig till om de inte kommer överens, säger Carl-Lennart Lagerström.

Baserat på den förväntade samhällsekonomiska utvecklingen i Sverige skulle därför den allmänna hyresnivån i Skåne, Kronoberg och Blekinge behöva höjas upp till 3,5 procent under nästa år.

På följande orter inleder Fastighetsägarna Syd hyresförhandlingarna

I Malmö inleds förhandlingarna senare i höst eftersom nuvarande uppgörelse gäller fram till den sista februari 2020.

Alvesta
Ängelholm
Ö Göinge
Örkelljunga

Välkommen utredning om effektivare hyresförhandlingar12.12.2019 12:17:22 CETPressmeddelande

Regeringen offentliggjorde i dag att hovrättsrådet Jan Josefsson får i uppdrag att utreda hur förhandlingarna om de årliga hyresjusteringarna kan göras mer effektiva. Utredaren ska lämna förslag på tidsfrister för förhandlingarna, sanktioner om tidsfrister inte hålls samt föreslå hur en oberoende tvistlösningsmekanism ska se ut. Fastighetsägarna har länge efterlyst de aviserade förändringarna och välkomnar därför regeringens besked i dag.

Inget ramavtal för 2020 års hyresjustering i Stockholm stad10.12.2019 06:30:00 CETPressmeddelande

Hyresgästföreningen anser inte att privata fastighetsägare i Stockholm stad ska få samma hyresjustering som de kommunala bostadsbolagen under 2020. Det innebär att Hyresgästföreningen utnyttjar sitt förhandlingsveto och bryter mot bruksvärdessystemets grundläggande princip om att lägenheter med likartade kvaliteter ska ha ungefär samma hyra, oavsett ägare. Därmed blir det inget ramavtal för huvudstadens privata fastighetsägare.

Flexibla och smidiga tjänster efterfrågas av boende – möjliggörs av framtidens fastighetsägare13.11.2019 08:00:00 CETPressmeddelande

När våra hem öppnas upp för ett ökat antal tjänster och leveranser blir våra bostäder marknadsplatser. Människor handlar, jobbar och äter hemma, och nya ekosystemet präglas därmed av ökade flöden som tar sig in i och ut ur fastigheten. Förändringen innebär möjligheter för fastighetsägare, som genom samarbeten kan knyta till sig leverantörer. Det ger mervärde för de boende i form av tjänstelösningar som är smidigare, mer flexibla och har ett lägre pris.