Hyresrabattstödet blir inte bättre av förlängning

Regeringen och januaripartierna har idag meddelat att hyresrabattstödet förlängs till att omfatta andra kvartalet 2021.

– En förlängning av hyresrabattstödet gör inte systemet bättre. Hyresrabattstödet är administrativt krångligt, långsamt och innebär att staten övervältrar sitt ansvar för både bedömning och finansiering av stödet på fastighetsägare, säger Anders Holmestig, vd Fastighetsägarna Sverige.

Regeringen och januaripartierna meddelade idag att hyresrabattstödet kommer att förlängas till andra kvartalet 2021. Hyresrabattstödet för första kvartalet 2021 är ännu inte på plats och en förlängning av systemet gör det inte bättre anser Fastighetsägarna.

– Både regeringen och oppositionen har tidigare konstaterat att hyresrabattstödet inte fungerar och att omställningsstöd är ett bättre system för att stötta företag. Systemet blir inte bättre av att det förlängs. Lägg istället resurserna på direktstöd till företag, säger Anders Holmestig, vd Fastighetsägarna Sverige.

– Det går inte att lägga ansvaret för att stötta näringslivet på en privat aktör. Fastighetsbranschen är en bransch som domineras av småföretag, som under pandemin gett ett stort ekonomiskt stöd till sina lokalhyresgäster. Regeringen måste förstå att det finns gränser för vad fastighetsbranschen klarar av. Därför behöver regeringen se till att direktstöd betalas ut och samverka med fastighetsbranschen för att främja en positiv återstart efter pandemin, säger Anders Holmestig.

Fastighetsägarna samarbetspartner när Vänersborg får medel från Tillväxtverket30.3.2021 17:00:38 CEST | Pressmeddelande

Vänersborgs kommun får 2 250 000 kronor från Tillväxtverket för att tillsammans med näringslivet satsa på hållbar plats- och destinationsutveckling. Av 150 olika projekt som sökte medel från Tillväxtverket, var det bara 12 som beviljades. Och Vänersborg var en av dem. Projektet startar omgående och pågår till och med april 2022. Förutom Vänersborgs kommun finns bland annat Fastighetsägarna GFR med som samverkanspartners i ansökan.

För effektivare lokalutnyttjande slopa kravet på momspliktig lokalhyresgäst23.3.2021 13:49:26 CET | Nyheter

I ett svar på regeringens hearing om moms vid lokalhyra uppmanar Fastighetsägarna regeringen att ändra momsreglerna så att lokaluthyrning med moms även kan ske till hyresgäster som inte bedriver momspliktig verksamhet i lokalerna. Det skulle skapa större flexibilitet som ökar ett hållbart lokalutnyttjande och bidra till att fler momsbefriade verksamheter kan få tillgång till fler lokaler.