Hyrorna behöver höjas med 3,5 procent 2020

För att värna hyresrättens position på den svenska bostadsmarknaden, bör bostadshyrorna utvecklas i takt med hushållens köpkraft. För att uppnå detta skulle bostadshyrorna i snitt behöva höjas med cirka 3,5 procent under 2020. Den bedömningen gör Fastighetsägarna i sin vägledning för de kommande ortvisa förhandlingarna om utvecklingen av den allmänna hyresnivån under 2020.

Bruksvärdessystemet baseras på principen om att hyrorna i likvärdiga lägenheter ska vara lika. Om inte hyresvärden och hyresgästen kan komma överens om hyran baserat på denna princip, kan de vända sig till hyresnämnden och få hyran prövad. Dessa förhandlingar hanterar dock inte frågan om hur mycket den allmänna hyresnivån på en ort ska justeras över tid till följd av den samhällsekonomiska utvecklingen.

– Fram till 2010 byggde den årliga hyresjusteringen på de kommunala bostadsbolagens kostnadsutveckling. Sedan 2011 är det istället bostadskonsumenternas allmänna värderingar som ska styra. För att kunna ge uttryck för sina värderingar i faktisk efterfrågan på olika saker, som exempelvis boendetjänster, är utvecklingen av den disponibla inkomsten helt avgörande, säger Fastighetsägarnas chefekonom Tomas Ernhagen.

I praktiken handlar den årliga förhandlingen om hur hyran ska utvecklas i lägenheter med oförändrade egenskaper. I vilken utsträckning det finns ett utrymme att höja hyresnivån avgörs av hushållens inkomstutveckling samt hur effektivt fastighetsförvaltningen bedrivs. Ökad produktivitet bör ha en dämpande effekt på hyresutvecklingen.

Enligt Riksbankens senaste prognos förväntas hushållens disponibelinkomster öka nominellt med 3,9 procent under 2020. Med hänsyn tagen till en potentiell generell produktivitetsökning i fastighetsförvaltningen, bedömer Fastighetsägarna att det finns ett utrymme att höja den allmänna hyresnivån för landet som helhet med cirka 3,5 procent. Hyresnivån har dock släpat efter den samhällsekonomiska utvecklingen under lång tid vilket skulle kunna motivera en högre hyresjustering. Den osäkra makroekonomiska situationen kan å andra sida tala för det motsatta.

– Denna bedömning är endast en vägledning och inte ett yrkande. De faktiska förhandlingarna sker på ortsnivå där yrkanden kommer att presenteras i ett senare skede. Den ortvisa samhällsutvecklingen kan skilja sig mer eller mindre från den nationella, säger Tomas Ernhagen.

Hyresnivån i Stockholm behöver höjas med 3,5 procent under 202011.9.2019 07:00:00 CESTPressmeddelande

Hyresrätten spelar en viktig roll för dynamiken på arbetsmarknaden och för Stockholms möjlighet att agera motor för landets ekonomiska tillväxt. Ska denna dynamik fungera måste hyresutvecklingen tillåtas att följa den samhällsekonomiska utvecklingen. Enligt Fastighetsägarna Stockholm behöver den allmänna hyresnivån i Stockholmsregionen i så fall höjas med 3,5 procent under 2020.

Stadskärnorna växer när innehållet förändras27.6.2019 07:50:00 CESTPressmeddelande

Cityindex är en kartläggning av den kommersiella utvecklingen i Sveriges samtliga stadskärnor. Försäljningen i de svenska stadskärnorna ökade svagt under 2018. Om det var näst intill stiltje gällande stadskärnornas totala utveckling så hände det desto mer i de olika branscherna. Hotell och kommersiell service växte starkast medan sällanköpsvaruhandeln hade det tuffare. Storstäderna uppvisade starkast tillväxt samtidigt som medelstora städer hade en negativ utveckling. Stadskärnorna i Svealand och Götaland hade en positiv utveckling medan stadskärnorna i Norrland backade.

Ny handbok ska göra inomhusmiljön bättre26.6.2019 14:49:25 CESTPressmeddelande

Fastighetsägarna släpper en nyutgåva av boken God inomhusmiljö – en handbok för fastighetsägare. Boken är framtagen i samarbete med branschrepresentanter och riktar sig främst till mindre fastighetsägare och bostadsrättsföreningar. Med sin grundliga genomgång av regelverk och av tekniken som påverkar inneklimatet samt med konkreta checklistor och tips fungerar handboken som en branschguide för hur man skapar en god inomhusmiljö.

Tuffare tag mot svarthandel viktigt steg för fler bostäder13.6.2019 16:21:44 CESTPressmeddelande

Fastighetsägarna välkomnar att riksdagen idag har röstat igenom regeringens förslag om tuffare regler mot svarthandel, otillåten andrahandsuthyrning, skenbyten och oskäligt höga andrahandshyror. Det är en nödvändig förändring av hyreslagen, som hittills varit tandlös när det gäller dessa missbruk av hyresrätten, och ett viktigt steg för en bättre hyresmarknad med fler tillgängliga bostäder.