Hyrorna behöver höjas med 3,5 procent 2020

För att värna hyresrättens position på den svenska bostadsmarknaden, bör bostadshyrorna utvecklas i takt med hushållens köpkraft. För att uppnå detta skulle bostadshyrorna i snitt behöva höjas med cirka 3,5 procent under 2020. Den bedömningen gör Fastighetsägarna i sin vägledning för de kommande ortvisa förhandlingarna om utvecklingen av den allmänna hyresnivån under 2020.

Bruksvärdessystemet baseras på principen om att hyrorna i likvärdiga lägenheter ska vara lika. Om inte hyresvärden och hyresgästen kan komma överens om hyran baserat på denna princip, kan de vända sig till hyresnämnden och få hyran prövad. Dessa förhandlingar hanterar dock inte frågan om hur mycket den allmänna hyresnivån på en ort ska justeras över tid till följd av den samhällsekonomiska utvecklingen.

– Fram till 2010 byggde den årliga hyresjusteringen på de kommunala bostadsbolagens kostnadsutveckling. Sedan 2011 är det istället bostadskonsumenternas allmänna värderingar som ska styra. För att kunna ge uttryck för sina värderingar i faktisk efterfrågan på olika saker, som exempelvis boendetjänster, är utvecklingen av den disponibla inkomsten helt avgörande, säger Fastighetsägarnas chefekonom Tomas Ernhagen.

I praktiken handlar den årliga förhandlingen om hur hyran ska utvecklas i lägenheter med oförändrade egenskaper. I vilken utsträckning det finns ett utrymme att höja hyresnivån avgörs av hushållens inkomstutveckling samt hur effektivt fastighetsförvaltningen bedrivs. Ökad produktivitet bör ha en dämpande effekt på hyresutvecklingen.

Enligt Riksbankens senaste prognos förväntas hushållens disponibelinkomster öka nominellt med 3,9 procent under 2020. Med hänsyn tagen till en potentiell generell produktivitetsökning i fastighetsförvaltningen, bedömer Fastighetsägarna att det finns ett utrymme att höja den allmänna hyresnivån för landet som helhet med cirka 3,5 procent. Hyresnivån har dock släpat efter den samhällsekonomiska utvecklingen under lång tid vilket skulle kunna motivera en högre hyresjustering. Den osäkra makroekonomiska situationen kan å andra sida tala för det motsatta.

– Denna bedömning är endast en vägledning och inte ett yrkande. De faktiska förhandlingarna sker på ortsnivå där yrkanden kommer att presenteras i ett senare skede. Den ortvisa samhällsutvecklingen kan skilja sig mer eller mindre från den nationella, säger Tomas Ernhagen.

Så konsumerade vi i våra stadskärnor – före och under coronakrisen23.9.2020 07:00:00 CESTPressmeddelande

Det gick bra för våra svenska stadskärnor under 2019 och den totala omsättningen ökade med 2 procent. Bäst gick det för stadskärnornas caféer, restauranger och hotell som gynnades av att svenskar lägger allt mer pengar på upplevelser. Det var också dessa branscher som drabbades hårdast när coronakrisen slog till med full kraft under våren 2020. Det visar rapporten Cityindex som HUI Research har tagit fram i samarbete med Fastighetsägarna.

Positivt med åtgärder för mer solenergi men investeringsstödet behöver bli mer träffsäkert21.9.2020 12:00:00 CESTPressmeddelande

Fastighetsägarna ger både ris och ros till regeringens budgetproposition för 2021. Dubbleringen av effektgränsen för solceller är ett bra första steg för mer förnybar energi. Den förstärkning av investeringsstödet för hyreslägenheter och studentbostäder som lanserats behöver kompletteras med fler åtgärder för att bli mer träffsäker anser Fastighetsägarna.

Ekonomin ljusnar och hyrorna måste följa med17.9.2020 07:30:00 CESTPressmeddelande

Pandemin drabbade Sverige hårt under våren och orsakade utbredd oro i samhället. Men nu har smittspridningen minskat och ekonomin har inlett en tydlig återhämtning. I förhandlingarna om 2021 års hyresjustering är det centralt att bruksvärdeshyrornas justering får följa med den samhällsekonomiska utvecklingen. För att möjliggöra en bra och långsiktig förvaltning, stärka hyresrättens ställning och dessutom motverka den växande bostadsbristen bör den allmänna hyresnivån i huvudstadsregionen justeras med 2,9 procent under 2021, anser Fastighetsägarna Stockholm.

Fastighetsägarna Stockholm kraftsamlar för en öppen stad9.7.2020 11:31:31 CESTPressmeddelande

Initiativet Stockholmslöftet som nu sjösätts handlar om att vi tillsammans måste ta ansvar för att hålla Stockholm öppet och levande. Fastighetsägarna Stockholm, Svensk Handel, Visita Stockholm, City i Samverkan och Visit Stockholm står bakom initiativet som vänder sig direkt till såväl företag och organisationer som till besökare och invånare med uppropet ”Öppen stad – allas ansvar”.