Hyrorna för Stockholms allmännytta är klara

Hyrorna för de kommunägda bostadsbolagen Familjebostäder, Stockholmshem och Svenska Bostäder i Stockholm är nu klara. Hyresgästföreningen region Stockholm och bolagen hänsköt frågan till Hyresmarknadskommittén som nu har meddelat sitt beslut och en överenskommelse har slutits. Höjning blir 1,75 procent från den 1 mars 2021.

- Jag är glad att vi nu har en överenskommelse så att våra hyresgäster vet vilken hyra de ska betala under 2021. Vårt yrkande var högre, men varje förhandling innebär också kompromissande. Nu kan vi istället ha fullt fokus på att fortsätta utveckla våra bostäder, säger Jonas Schneider, vd på Familjebostäder.

- Vår ambition var att komma överens och vi var också villiga att kompromissa. Det hade naturligtvis varit bättre att nå en överenskommelse i våra ordinarie förhandlingar, det hade skapat mindre oro för våra hyresgäster än utdragna förhandlingar. Det är ändå bra och viktigt att vi nu har ett besked, säger Anette Sand, vd på Stockholmshem.

- Den årliga hyreshöjningen används till att underhålla våra fastigheter och skapa trygga utemiljöer i våra bostadsområden. Våra hyresgäster är värda bra bostäder och bra service. I det ingår även en trygghet kring vilken hyra man ska betala för sin lägenhet. Det är därför bra att vi nu har ett besked att ge våra hyresgäster, säger Stefan Sandberg, vd för Svenska Bostäder.