Hyrorna för Stockholms allmännytta klara för 2022

Hyrorna för 2022 för de kommunägda bostadsbolagen Familjebostäder, Stockholmshem och Svenska Bostäder i Stockholm är klara. Hyresgästföreningen region Stockholm och bolagen är överens om en höjning med 1,8 procent från 1 februari 2022. Överenskommelsen gäller i ett år.

Foto: Liza Simonsson

- Det är bra att hyrorna för 2022 är klara i god tid. På längre sikt behöver dock hyresnivåerna hänga med den allmänna kostnadsutvecklingen eftersom vi vill fortsätta erbjuda våra hyresgäster bra bostäder, trygga utemiljöer och fler digitala tjänster, säger Stefan Sandberg, vd för Svenska Bostäder, i en gemensam kommentar från de tre bostadsbolagen.

Den årliga hyreshöjningen används för att utveckla förvaltning och underhåll av fastigheterna. Stockholms stads tre kommunägda bolag Stockholmshem, Svenska Bostäder och Familjebostäder hade gemensamt yrkat på 3,6 procent mot bakgrund av kostnadsökningar i fastighetsförvaltningen samt förändringen i konsumentprisindex.

Foto: Liza Simonsson

Familjebostäder har jobbat för allas rätt till ett tryggt hem sedan 1936. Vi äger och förvaltar över 20 000 hyresrätter i Stockholm, där mer än 43 500 stockholmare bor. Vår vision är att skapa hem för en enklare vardag. Vi erbjuder hyresrätter där underhåll och service ingår. Vi renoverar och btgger nytt med framtiden i sikte - energisnålt och uppkopplat. Det ska vara enkelt att bo hos oss.