Hyrorna i Laxåhem klara

Nu är hyrorna i Laxåhem färdigförhandlade för 2023. Uppgörelsen innebär att hyran höjs med 4,5% från den 1 mars 2023.

Efter en lång och utdragen förhandling mellan Laxåhem och Hyresgästföreningen där parterna länge stod långt ifrån varandra kunde man slutligen komma överens om en uppgörelse som innebär att hyran höjs med 4,5% men från 1 mars i stället för som brukligt den 1 januari.

- Det har varit en ovanligt svår förhandling på grund av alla kostnadsökningar i samhället som självklart drabbar både hyresgäster och fastighetsbolag. Även om vi har full förståelse för att det är en större hyreshöjning än ett normalår känns det ändå bra att vi kunde komma fram till en kompromiss till slut, säger Dennis Holmberg, Förhandlingsledare på Hyresgästföreningen.

- Det var viktigt från vår sida att hyresgästerna inte skulle drabbas av en stor retroaktiv hyreshöjning och där måste jag säga att Laxåhem visat stor respekt genom att gå med på att den nya hyran gäller från 1 mars, avslutar Dennis.

Kontakt:

Dennis Holmberg, förhandlingsledare på Hyresgästföreningen region Mitt tel: 010-459 15 64

Hyresgästföreningen är en demokratisk medlemsorganisation för dagens och morgondagens hyresgäster. Vi är partipolitiskt obundna och har över en halv miljon hushåll som medlemmar. Det gör oss till en av Sveriges största folkrörelser och den främsta företrädaren för hyresgästerna.Vårt uppdrag är allas rätt till en god bostad till rimlig kostnad. Dessutom ska alla hyresgäster garanteras ett boende med trygghet, inflytande och gemenskap.

Skiljeman har avgjort hyrorna för privata hyresvärdar i fyra kommuner i Sörmland26.3.2024 09:26:29 CET | Pressmeddelande

Efter att Fastighetsägarna MittNord avbröt förhandlingarna och valde tvist i stället för lokal förhandling så har nu den oberoende skiljemannen kommit med en rekommendation om hyreshöjning för 2024. Rekommendationen sträcker sig i ett spann mellan 5,3 och 5,7 procent och gäller för drygt 14 000 hushåll i Sörmlands län. Fastighetsägarna krävde höjningar på elva procent.

Förhandlingen om hyror 2024 mellan Hyresgästföreningen och Eskilstuna Kommunfastigheter AB (Kfast) är klar14.3.2024 15:00:00 CET | Pressmeddelande

Den pågående ekonomiska osäkerheten präglad av hög inflation och stigande räntor har inneburit en utmaning för både hyresgäster och fastighetsägare. Hyrorna för bostadslägenheter med varmhyra och kallhyra höjs med 5,3 procent. Hyrorna för nyproducerade bostadslägenheter med presumtionshyra höjs med 3,23 procent. Höjningarna gäller från 1 april.