Hyrorna klara i Ludvikahem!

Efter utdragna hyresförhandlingar har Ludvikahem och Hyresgästföreningen i Ludvika kommit överens om hyreshöjningen för 2023. Hyran höjs med 4,4 procent från och med den 1 april 2023. Normalt justeringsdatum är den 1 januari vilket innebär att hyreshöjningen beräknad på årshyra blir 3,3 %.

- Det har tagit sin tid men det blev bra till slut – åtminstone om man ser till förutsättningarna, säger Hyresgästföreningens förhandlare Jonas Gabrielsson. Tittar man på höjningen på årsbasis, 3,3 %, så är det en av de lägre höjningarna i år i närområdet. Sedan är det naturligt skönt för hyresgästerna att slippa höjning under de tuffa månaderna från januari till mars. Baksidan är naturligtvis att det blir en högre höjning av nivån framöver – 4,4 %.

Förutsättningarna inför förhandlingarna i år har har varit minst sagt besvärliga. Höjningar på fjärrvärme tillsammans med hög inflation och räntehöjningar gör att det finns ett behov av höjda hyror. Samtidigt är även hyresgästernas ekonomi pressad av de kostnadsökningar som finns i övrigt i samhället. Det har därmed varit en ovanligt besvärlig ekvation att lösa ut i årets förhandling.

- Vi tycker att Ludvikahem har visat förståelse för sina hyresgästers situation och vi har också förståelse att det är svårt för Ludvikahem att få ihop alla delar, säger Jonas Gabrielsson. Hyresgästernas pengar räcker helt enkel inte till för de behov som bolaget anser sig ha och också har. Det är en situation vi måste jobba tillsammans med, Hyresgästföreningen och Ludvikahem, och det handlar både om att hitta lösningar framöver och visa på vilka problem som finns för allmänhet och beslutsfattare.

Ludvikahem hade från början begärt 7 % i hyreshöjning. Den överenskomna nivån är en kompromiss som kommer att innebära att bostadsbolaget måste göra prioriteringar men det samma gäller naturligtvis för hyresgästerna utifrån den nuvarande besvärliga ekonomiska situationen.

- Nivåhöjningen på 4,4 % är naturligtvis hög men det är en nivå som vi kommer att ha med oss in i nästa års förhandling och det borde underlätta i den förhandlingen. Egentligen är det väl först då som vi får facit på om det här är en bra uppgörelse även på lång sikt, avslutar Jonas Gabrielsson.

Fakta:

• Hyrorna i Ludvikahem höjs med 4,4 % från den 1 april.
  • Normalt justeringsdatum i Ludvikahem är 1 januari vilket innebär att höjningen har blivit förskjuten tre månader.
  • Höjningen beräknad på årshyran, så kallat årsbasis, blir därmed 3,3 %.
  • Samma hyreshöjning, 4,4 %, gäller för alla hyresgäster i Ludvikahems bestånd. Ingen differentiering sker därmed.
  • En höjning på 4,4 % ger en höjning på 264 kronor på en månadshyra på 6 000 kr. Höjningen utslagen på helår blir i genomsnitt 198 kr per månad vid en månadshyra på 6 000 kr.
  • Ludvikahem har drygt 3 253 lägenheter.

Kontaktpersoner: Jonas Gabrielsson, förhandlare på Hyresgästföreningen 010-459 15 42 och

Bo Fremén, ordförande i Ludvikahems förhandlingsdelegation, 072-503 13 09

Hyresgästföreningen är en demokratisk medlemsorganisation för dagens och morgondagens hyresgäster. Vi är partipolitiskt obundna och har över en halv miljon hushåll som medlemmar. Det gör oss till en av Sveriges största folkrörelser och den främsta företrädaren för hyresgästerna.Vårt uppdrag är allas rätt till en god bostad till rimlig kostnad. Dessutom ska alla hyresgäster garanteras ett boende med trygghet, inflytande och gemenskap.