I år är det 50 år sedan Tomaskyrkan invigdes!

Den första advent 1971 för att vara mer precis. Den 28 november från kl 10 firar vi detta med mingel, en festmässa med biskop Mikael Mogren och workshops efter mässan.

Alla är välkomna
Tomaskyrkan heter Tomaskyrkan efter Tomas tvivlaren; lärjungen som inte trodde att Jesus hade uppstått, eftersom han inte sett det med egna ögon. Trots tvivlet välkomnade Jesus honom som lärjunge. Så vill Tomaskyrkan också göra: Vara en kyrka där alla är välkomna, oavsett tro eller tvivel.

Kyrka för unga
Under åren som gått har Tomaskyrkan framför allt varit en kyrka för unga. Tomasgården, byggnaden runt själva Tomaskyrkan, har varit en fast punkt för många ungdomar. Tony Jansson är pedagogen som varit med sedan 1971. Han berättar om några höjdpunkter genom åren: Tomaskyrkans unga blev Svenska mästare i innebandy ett år, ett år övade ungdomarna in och framförde en rockmusikal och de har också utmanat textilbranschen genom att ställa frågor i butikerna om kläder och textilier kommit till genom barnarbete. Det genererade flera tidningsrubriker.

Också gudstjänsterna har förändrats under åren. Konfirmanderna har fått ta plats i  Tomaskyrkan och fått en "egen" gudstjänst - torsdagsmässan med ett tilltal som är enklare att förstå. Efteråt hänger många unga kvar på Tomasgården.

Några andra minnesvärda händelser i Tomaskyrkans historia
1981 Badelunda damkör startar.
2007 Via Dolorosa fotograferas av Elisabeth Ohlson Wallin i samarbete med en klass i årskurs sex på Malmabergsskolan.
2011 Första drop in-dopet i Sverige hände i Tomaskyrkan.

50-ÅRSFEST FÖRSTA ADVENT
Den 28 november kl 11 kommer biskop Mikael Mogren att fira en festmässa tillsammans med de anställda i församlingen och församlingens alla körer. Biskopen kommer också att
inviga Barnens kyrka i Tomaskyrkan. Ett nyskrivet musikstycke, som komponerats för jubileet kommer också att framföras för första gången.

Program 28 november:
Kl 10 mingel utanför Tomaskyrkan.
Kl 11 Festmässa i Tomaskyrkan med biskop Mikael Mogren.
Efter mässan Workshops för alla åldrar!
Bl.a. Julpyssel, föreläsning, jubiléumsbakelse, julallsång, fiskdamm och mer!

Kom och fira med oss!

Besöksadress:
Cedergatan 1,

Bild: Matilda Hildingsson
Bild: Matilda Hildingsson
Invigning av Tomaskyrkan november 1971, Biskop Sven Silén, Kyrkvärd Olof Pettersson, Kyrkvärd Konrad Ekström. Bild: Arvid Ridner, digitaltmuseum.se
Tomaskyrkan november 1971. Bild: Bertil Forsén, digitaltmuseum.se
Tomaskyrkans altar november 1971. Bild: Bertil Forsén, digitaltmuseum.se

Annika Strandhäll, Farbror Grön och Ewa Fröling till Svenska kyrkan Västerås4.9.2023 14:02:00 CEST | Pressmeddelande

Nu drar höstterminen igång i kyrkorna runt om i Västerås. Bland mycket annat som händer blir det flera samtalskvällar med intressanta gäster. Bara under september kommer riksdagsledamoten Annika Strandhäll, skådespelaren Ewa Fröling, odlaren och bloggaren Johannes Wätterbäck (Farbror Grön) samt föreläsaren Frida Walter. Dessutom blir det Giddefredag med sinnesrogudstjänst tillsammans med musikpedagogen Per-Håkan Sandberg. Till alla kvällar är det fri entré.