I år får Örebro nya färger i kollektivtrafiken

Länstrafiken börjar med start i augusti i år att byta ut en del av sina bussar, däribland stadsbussarna. De nya bussarna kommer att vara vita med en blå våg som böljar längs med sidan av bussen. Anledningen till att Länstrafiken nu byter bussarna är att dagens bussar nått åldersstrecket och att Region Örebro län, tillsammans med Region Västmanland, bildat det nya trafikbolaget Svealandstrafiken.

Region Örebro län som ansvarar för Länstrafiken Örebro har beslutat att gå över till att driva busstrafiken i ett eget bolag tillsammans med grannregionen Västmanland. Det nya bolaget Svealandstrafiken bildades 1 januari 2018 och kör på uppdrag av Länstrafiken. Att regionerna tillsammans äger bolaget innebär att de kommer att kunna använda sig av samma busspark vilket också är anledningen till varför bussarna får ny färg enligt Sandra Lee, Marknadschef på Länstrafiken Örebro. Hon menar att bussarna behöver kunna representera både Länstrafiken Örebro och Västmanlands Lokaltrafik (VL) och ska dessutom kunna flyttas mellan länen vid behov. De nya bussarnas utseende blir därför en kombination av Örebro läns blå bussar och Västmanlands vita bussar.

– Den blå vågformen signalerar rörelse men även elementet vatten som är en koppling till länens vackra och omtyckta sjöar, säger Sandra Lee.

En gemensam fordonspark ger även stora samordningsfördelar. Till exempel kan regionerna nu dela på samma reservbusspark.

Hög kundnöjdhet

Anledningen till att bussbytet sker i år är att ett par av de avtal som Region Örebro län haft med olika bussbolag löper ut. Sammanslagningen med Region Västmanland beror primärt på att de sedan tidigare drev busstrafiken själva och hade samma inställning kring värdet med detta.

– VL har under de senaste åren haft en mycket hög kundnöjdhet. Så jag tror och hoppas att de fina omdömena kan spilla över på vårt län, säger Fredrik Eliasson, kollektivtrafikchef på Länstrafiken Örebro.

Fram till 2025 kommer det fortfarande att finnas några blå bussar i Örebros kollektivtrafik. De fasas ut i takt med att de når sin livslängd och allt eftersom trafikavtalen löper ut.

Skönare och säkrare resa

Fredrik Eliasson berättar att de nya bussarna är bekvämare än tidigare och rymmer fler resenärer och barnvagnar i och med fler ståplatser. Vissa modeller har ett extra dörrpar för att förenkla avstigning. I regionbussarna kommer det att finnas två säten med så kallad Sitsafe, som är en integrerad barnstol för barn upp till 18 kg. Sätena är utmärkta med annan färg på tyget för att de ska vara lättare att hitta.

Fakta om Bussbytet:

- 19 augusti byts 24 regionbussar som utgår från Odensbacken

- 1 oktober byts alla 78 stadsbussar och 42 regionbussar som utgår från bussdepån i Bettorp

- I år byts 144 bussar

- Totalt har Länstrafiken 288 bussar

Busstrafik till södra Ladugårdsängen25.6.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

I mitten av december börjar Länstrafiken trafikera i området södra Ladugårdsängen. Området har expanderat de senaste åren och växer till att bli ett av Örebro kommuns mest tätbefolkade bostadsområden. Det är en satsning som görs med sikte att nå fler och nya resenärer i kollektivtrafiken. - Vi ser att vi kommer nå fler och nya resenärer när vi har möjligheten att erbjuda bussförbindelser till och från södra Ladugårdsängen och bostadsområdet längs Karlsdalsallén, säger Fredrik Eliasson, kollektivtrafikchef på Länstrafiken. Södra Ladugårdsängen får busstrafik genom ny körväg för linje 6 Linje 6 får med start den 15 december 2019 en ny körväg mellan Lavendelvägen och Sveaparken. Den nya körvägen innebär att linje 6 kommer att trafikera hållplatserna: Tybble Vårdcentral Lavendelvägen Karlsdalsallén (ny hållplats) Termikgatan (ny hållplats) Fatbursgatan Loftbodsgatan Tullängsskolan Södra allén Sveaparken, följt av ordinarie hållplatser i riktning mot Slottet och vidare mot Hjärsta Mer avgån

Satsning i maj: prova-på-kampanj riktad till anställda i samband med verksamhetsflytt8.5.2019 07:30:00 CESTPressmeddelande

Efter flera lyckade prova-på-kampanjer i kollektivtrafiken genomförs nu en prova-på-kampanj riktad till anställda vid Örebro kommuns samhällsbyggnadskontor, som blir en av de första av flera inflyttande verksamheter i nybyggda Citypassagen. Cirka 350 anställda vid Örebro kommuns samhällsbyggnadsavdelning flyttar från ett hus i utkanten av stan med goda parkeringsmöjligheter till Citypassagen beläget ett stenkast från Örebro resecentrum med närhet till kollektivtrafiken. Med prova-på-erbjudandet som skickas ut under maj får de som tidigare rest med bil till och från sin arbetsplats en chans att inse fördelarna med att resa kollektivt. - Vi vet att många väljer att resa kollektivt om de får chansen att prova, och det här är ett strålande tillfälle att byta till ett klimatsmart resande. En verksamhetsflytt innebär oftast nya resmöjligheter och behov som gör att man ser över sina resvanor. I ett sådant läge vill vi underlätta för dem som vill testa att resa med tåg eller buss, säger Mirja

Utökade tider för resor med Flextrafiken i Karlskoga4.4.2019 07:30:00 CESTPressmeddelande

Med start den 8 april förlängs tidsintervallet då du kan resa med flextrafiken i Karlskoga med 1 timme på vardagar och 2 timmar på lördagar. Flextrafiken är en bokningsbar minibuss alla kan boka och resa med och servicen finns till för att kunna ge alla bostadsområden i Karlskoga tillgång till kollektivtrafik. Länstrafikens ordinarie biljetter gäller ombord och enkelbiljettspriset är detsamma som för en resa med stadsbuss - inga extra kostnader tillkommer för resenärer som använder denna service. - I princip är det som att boka en taxi fast till samma pris som för en stadsbussresa cirka 10 kr för en ungdom, 21 kr för en vuxen och 43 kr för en familj. Märker vi att allt fler börjar nyttja Flextrafiken finns möjlighet att fortsätta driva Flextrafik även efter att det treåriga projektet med att testa det löpt ut, säger Fredrik Eliasson, kollektivtrafikchef på Länstrafiken. - Flextrafiken är ett komplement till den allmänna kollektivtrafiken i Karlskoga som ger en ökad tillgänglighet för d