I februari avgår tåget till alpina VM i Åre

Beräkningar som gjorts inför alpina VM visar att publikens resor till Åre kommer stå för den största andelen av de totala koldioxidutsläppen. Här kan rätt val av resa göra stor skillnad. Nattåget till Åre är ett både bekvämt och klimatsmart sätt att resa till alpina VM i vinter. Tåget landar mitt i byn, med gångavstånd till både arenan och allt annat som händer.

Foto: Stefan Nilsson

Skidåkare är beroende av ett klimat med kalla vintrar för att kunna uppleva hur skidorna går som på räls i backen. När FN:s klimatpanel IPCC spår att redan 1,5 graders global uppvärmning ger allvarliga konsekvenser för miljön kan man se en tydlig koppling till möjligheterna att fortsätta utöva skidåkning som sport, både för elit och njutförsåkare. Ett sätt att bidra till ett hållbart sätt att leva är att ställa om sitt resande från fossilbränsledrivna fordon till att ta tåget till fjällen.

Som det första FIS alpina skid-VM någonsin har Åre 2019 blivit certifierade enligt den internationella standarden för hållbara event, ISO 20121. Med drygt två månader kvar till alpina VM är det hög tid att planera sin resa dit. Att ta tåget till Åre är ett både bekvämt och hållbart sätt att resa. SJ:s nattåg ankommer klockan tio över åtta mitt i Åre, i lagom tid för både en god frukost och några åk på Åreskutan innan första åket startar. Från tågstationen löper ett gångstråk till Nationalarenan och läktaren för alpina VM. Så nära kommer inte biltrafiken att nå, parkeringar för publik ligger istället utanför centrala Åre med bussar som tar besökare in till byn. Bussarna drivs av det fossilfria och vegetabiliska drivmedlet HVO, ytterligare ett led i att minska påverkan från publikens resor till alpina VM, som beräknas stå för 64% av evenemangets totala koldioxidutsläpp.

- Vårt mål är att få hit en publik på 120 000 personer som tittar och hejar här på arenan, och att så många som möjligt hjälper oss med att resa hit på ett hållbart sätt för att minska klimatpåverkan, säger Niklas Carlsson, VD för Åre 2019.

SJ ger 10% rabatt till alla som gör ett bra miljöval och tar tåget till alpina VM i Åre. Biljetterna bokas via www.are2019.com. Flera olika bolag trafikerar sträckan till Åre från Sundsvall, Östersund eller Trondheim och mer eller mindre direkt från en rad andra svenska och norska städer. Oavsett bolag kan du boka din resa via www.sj.se.

Tolv alpina VM-timmar i Åre

21.12 - Nattåget avgår Stockholm Central