I kölvattnet av Metoo: Lavinartad ökning av företag som skaffar visselblåsartjänst

Antalet rapporter om missförhållanden har ökat med 500 procent och antalet nytillkomna kunder har mer än tiodubblats. Företaget WhistleB konstaterar en kraftig ökning av efterfrågan på visselblåsartjänster i kölvattnet av Metoo. – Näringslivet har agerat kraftfullt, säger Gunilla Hadders på WhistleB.

Som en direkt följd av Metoo-kampanjen har många företag och organisationer valt att upprätta egna kanaler för visselblåsning, för att bättre kunna hantera här typen av frågor internt. Det har lett till att antalet nytillkomna kunder hos visselblåsarföretaget WhistleB har mer än tiodubblats jämfört med motsvarande period föregående år.

– Det här visar på en ökad medvetenhet och ett mycket stort behov av den här typen av tjänster. Vi menar dock att Sverige kan göra en hel del för att underlätta ytterligare för företag som tar företagsetik på allvar. I Frankrike och Holland har man till exempel lagstiftat om att alla företag med mer än 50 anställda ska erbjuda visselblåsartjänster. I Sverige följer vi endast EU:s krav på att finansinstitut ska ha en visselblåsartjänst, säger Gunilla Hadders.

Även antalet rapporter hos de befintliga kunderna ökade markant efter Metoo; med hela 500 procent. Jämförelsen gjordes mellan fjärde kvartalet 2017 och samma period året innan. Det höga antalet rapporter har fortsatt även under 2018.

– Metoo ändrade synen på visselblåsare totalt. Den som vågar säga ifrån är stark. Våra kunder berättar om hur de genom den ökade rapporteringen har kunnat agera och lösa problem kring trakasserier på arbetsplatsen, säger Gunilla Hadders.

WhistleB chooses Helsinki for global customer service centre expansion.21.5.2019 08:06:06 CESTPressmeddelande

WhistleB co-founder, Finnish-born Karin Henriksson has selected Helsinki for next investment as its hub for customer service excellence. “As more companies implement the WhistleB whistleblower system, customer satisfaction must remain front-and-centre, says Karin Henriksson.” The fast-growth global company invites relationships-focused professionals that are attentive to customer needs and have an international outlook to get in touch.

New EU law makes it more pressing than ever for companies to set up whistleblower channels, says whistleblower system provider, WhistleB.17.4.2019 13:56:44 CESTPressmeddelande

Yesterday, the new EU Whistleblower Protection Directive was approved. This means that new EU-wide rules will be passed to protect whistleblowers who report breaches of EU law in the areas of anti-money laundering and corporate taxation, data protection, protection of the Union's financial interests, food and product safety and environmental protection and nuclear safety.