I kölvattnet av Metoo: Lavinartad ökning av företag som skaffar visselblåsartjänst

Antalet rapporter om missförhållanden har ökat med 500 procent och antalet nytillkomna kunder har mer än tiodubblats. Företaget WhistleB konstaterar en kraftig ökning av efterfrågan på visselblåsartjänster i kölvattnet av Metoo. – Näringslivet har agerat kraftfullt, säger Gunilla Hadders på WhistleB.

Som en direkt följd av Metoo-kampanjen har många företag och organisationer valt att upprätta egna kanaler för visselblåsning, för att bättre kunna hantera här typen av frågor internt. Det har lett till att antalet nytillkomna kunder hos visselblåsarföretaget WhistleB har mer än tiodubblats jämfört med motsvarande period föregående år.

– Det här visar på en ökad medvetenhet och ett mycket stort behov av den här typen av tjänster. Vi menar dock att Sverige kan göra en hel del för att underlätta ytterligare för företag som tar företagsetik på allvar. I Frankrike och Holland har man till exempel lagstiftat om att alla företag med mer än 50 anställda ska erbjuda visselblåsartjänster. I Sverige följer vi endast EU:s krav på att finansinstitut ska ha en visselblåsartjänst, säger Gunilla Hadders.

Även antalet rapporter hos de befintliga kunderna ökade markant efter Metoo; med hela 500 procent. Jämförelsen gjordes mellan fjärde kvartalet 2017 och samma period året innan. Det höga antalet rapporter har fortsatt även under 2018.

– Metoo ändrade synen på visselblåsare totalt. Den som vågar säga ifrån är stark. Våra kunder berättar om hur de genom den ökade rapporteringen har kunnat agera och lösa problem kring trakasserier på arbetsplatsen, säger Gunilla Hadders.

Anonymitet är en förutsättning för att uppmuntra visselblåsare visar ny undersökning från WhistleB26.3.2020 10:06:01 CETPressmeddelande

Anonymity essential to trust in whistleblowing, according to new WhistleB customer survey23.3.2020 15:26:18 CETPress release