I kölvattnet av Metoo: Lavinartad ökning av företag som skaffar visselblåsartjänst

Antalet rapporter om missförhållanden har ökat med 500 procent och antalet nytillkomna kunder har mer än tiodubblats. Företaget WhistleB konstaterar en kraftig ökning av efterfrågan på visselblåsartjänster i kölvattnet av Metoo. – Näringslivet har agerat kraftfullt, säger Gunilla Hadders på WhistleB.

Som en direkt följd av Metoo-kampanjen har många företag och organisationer valt att upprätta egna kanaler för visselblåsning, för att bättre kunna hantera här typen av frågor internt. Det har lett till att antalet nytillkomna kunder hos visselblåsarföretaget WhistleB har mer än tiodubblats jämfört med motsvarande period föregående år.

– Det här visar på en ökad medvetenhet och ett mycket stort behov av den här typen av tjänster. Vi menar dock att Sverige kan göra en hel del för att underlätta ytterligare för företag som tar företagsetik på allvar. I Frankrike och Holland har man till exempel lagstiftat om att alla företag med mer än 50 anställda ska erbjuda visselblåsartjänster. I Sverige följer vi endast EU:s krav på att finansinstitut ska ha en visselblåsartjänst, säger Gunilla Hadders.

Även antalet rapporter hos de befintliga kunderna ökade markant efter Metoo; med hela 500 procent. Jämförelsen gjordes mellan fjärde kvartalet 2017 och samma period året innan. Det höga antalet rapporter har fortsatt även under 2018.

– Metoo ändrade synen på visselblåsare totalt. Den som vågar säga ifrån är stark. Våra kunder berättar om hur de genom den ökade rapporteringen har kunnat agera och lösa problem kring trakasserier på arbetsplatsen, säger Gunilla Hadders.

Cómo la denuncia de irregularidades en los deportes apoya el juego limpio, seguro y legal9.8.2019 13:35:28 CESTPress release

Hay muchas maneras diferentes de participar en el mundo del deporte, e independientemente de si se participa jugando, dirigiendo, observando, patrocinando o apoyando, el mundo del deporte afecta la vida de muchas personas de una manera u otra. En el estadio deportivo, los niños desarrollan su autoestima, los equipos fortalecen amistades y se aprende un sentido de juego limpio que, con el tiempo, puede hacer el bien a la sociedad. Aun así, el sector deportivo está expuesta a los efectos de los comportamientos poco éticos. Hemos leído sobre escándalos relacionados con partidos predeterminados, corrupción, acoso sexual, dopaje y desigualdad. Hemos leído las noticias acerca de todo esto, desde sobornar a los anfitriones de grandes eventos internacionales, hasta el abuso de niños en los clubes locales. En este blog discutimos cómo la denuncia de irregularidades es invaluable para mantener los deportes limpios y seguros.

Le lancement d'alerte dans le sport plaide aussi en faveur du jeu équitable, sûr et légal9.8.2019 13:30:54 CESTPress release

Que nous soyons joueur, entraîneur, spectateur, sponsor ou supporter, le monde du sport concerne la vie de nombreuses personnes d'une façon ou d'une autre. Grâce au sport, les enfants se forgent leur propre estime, les équipes créent des liens qui se transforment en amitiés de longue date, et on apprend l'esprit sportif qui pourra profiter au bien-être collectif. Et pourtant, c'est un domaine dans lequel on retrouve aussi des comportements malhonnêtes. Nous sommes témoins de cas de trucage de matchs, de corruption, de harcèlement sexuel, de dopage et d'injustice, avec notamment l'octroi de pots-de-vin pour se voir attribuer un événement international de grande envergure ou encore la maltraitance d'enfants dans les clubs. Dans ce blog, nous expliquons en quoi la dénonciation des abus est essentielle au maintien d'une pratique sûre et honnête du sport.