I kulisserna på Astrid Lindgrens Värld

På Astrid Lindgrens värld i Vimmerby i Småland får besökarna bli en del av de kända berättelserna och besöka alla de sagolika miljöerna som är skapade för att vara tidsenliga. Men i parkens kulisser finns leverantörer som jobbar med modern teknik för att se till att parkens anställda och besökare får bästa möjliga klimat och upplevelse.

Emil Eriksson och Håkan Liljefors utanför husen i ”Katthult”. Där finns en loge med installerad ventilation, kyla och värme, för att skapa bra miljö för skådespelare och teknik.

– Ömangruppen har idag serviceavtal för kyla, styr- och reglerutrustning samt ventilation av samtliga byggnader där det finns aggregat. Vi utför ventilationsservice på våren innan parken öppnar för säsongen och sen en gång i början på vintern, berättar Emil Eriksson, servicetekniker på Ömangruppen.

Håkan Liljefors är chef för parkens vaktmästeri, som har ansvar för tekniska fastighetsfrågor som el, värme, ventilation och brandsäkerhet.

– Vi har 284 fastigheter i parken om man räknar allt ifrån snickerboa till våra större restauranger och butiker. Men vi har inte teknik i alla, en del av miljöerna har självdrag och vidöppna dörrar. Många av byggnaderna är från början inte byggda för den verksamhet de har idag, vilket skapar utmaningar för inneklimatet, berättar Håkan.

Astrid Lindgrens värld har cirka 50 heltidsanställda året runt och under säsongen har de uppåt 500 personer anställda. Parkens olika sagomiljöer, teknikrum, butiker, kontor och restauranger ställer olika krav på ventilation, värme och kyla.

– Vi måste tänka mycket på arbetsmiljön för skådespelarna som spelar karaktärerna och ha värme i loger och där vi förvarar kläder och dräkter. Det har fungerat bra med Ömangruppen, det finns inga andra än ni som klarar av ventilationen. Ni är professionella och måna om era kunder, avslutar Håkan Liljefors.

Ömangruppen drivs av ett starkt miljöengagemang och vet att små åtgärder kan ha stor effekt för att spara energi. Företaget är en komplett leverantör av kvalitativa lösningar, tjänster och koncept som förbättrar byggnaders inomhusklimat. Koncernen Ömangruppen verkar inom områdena energi, miljö och projekt. Ömangruppen är ett värderingsstyrt och ägarlett bolag med 200 medarbetare fördelat på 17 orter i södra Sverige.

Ansökan till Ömangruppens Traineeprogram 2019 är nu öppen4.6.2019 15:45:21 CESTPressmeddelande

I branschen finns ett stort rekryteringsbehov och för Ömangruppen är det viktigt att välkomna nya talanger in i branschen. För att ge unga, engagerade tekniker en bra start i sitt yrkesliv erbjuds nu traineeprogram i Växjö och Jönköping. De som blir antagna får både praktisk och teoretisk utbildning. Ansökan är öppen till 16 juni och för de som blir antagna börjar arbetet i augusti.