I morgon får skorstenen på kraftvärmeverket julbelysning

I morgon den 1 december tänds återigen julbelysningen på kraftvärmeverkets skorsten. Under hela december kommer eldsflammor att lysa upp skorstenen, men under lucia och nyårsafton programmeras belysningen om till en luciakrona respektive en nyårsraket.

Tekniska verken har sedan 2017 lyst upp skorstenen på Kraftvärmeverket i Katrineholm, och nu är det dags igen.

Skorstenen som är 80 meter hög, syns över stora delar av Katrineholm. Belysningen tänds på onsdag den 1 december. Halva skorstenen, ca 40 meter, kommer precis som tidigare år att belysas med en cirkelarmatur från mitten och uppåt. Belysningen ser ut som en brinnande låga. På lucia och på nyårsafton programmeras belysningen om.

- Det här är vårt sätt att hälsa God Jul och Gott Nytt År till alla Katrineholmsbor, säger Anna Axelsson, affärsenhetschef för Katrineholm Fjärrvärme.

Tid: Julbelysningen finns på skorstenen under hela december.
Plats: Skorsten finns på Energigatan 3, Kerstinaboda industriområde på Väster.

Anna Axelsson, affärsenhetschef för Katrineholm Fjärrvärme 0150-579 30
anna.axelsson@tekniskaverken.se

Fakta om Kraftvärmeverket i Katrineholm:
- Producerar cirka 200 GWh fjärrvärme och 25 GWh el. Det motsvarar årsbehovet av värme för cirka 9 000 villor och cirka 8 procent av Katrineholms kommuns elbehov.

- Produktionen är 100 procent fossilfri. Fjärrvärme och el produceras till 99 procent av olika trädbränslen, till största delen använt trä, den sista procenten bränsle är bioolja, vilket innebär att hela el- och fjärrvärmeproduktionen är fossilfri.

- Pannorna har en kapacitet på ca 50 000 ton avfallsträ och 25 000 ton skogsbränsle.

- På kraftvärmeverket eldas 5 olika pannor. En kraftvärmepanna och 4 hetvattenpannor. Kraftvärmepannan har en effekt på 25 MW, tillsammans med hetvattenpannorna är effekten 105 MW.

581 15 Linköping

211 000 privat- och företagskunders vardag. Tillsammans med våra kunder tar vi hand om och nyttjar jordens resurser på ett bättre sätt, med mer nytta och mindre påverkan på miljön. Vi erbjuder tjänster inom elnät och elhandel, avfall, biogas, effektiva energilösningar, vatten och avlopp, fjärrvärme, fjärrkyla, bredband, belysning och laddlösningar.

Välkommen att läsa mer på tekniskaverken.se

Tekniska verken i Linköping AB (publ) Box 1500 581 15 Linköping Besöksadress: Brogatan 1 Presskontakt: 013-20 91 40 Växel: 013-20 80 00

Läs om vårt bidrag till FN:s globala mål här

Linköpings- och Mjölbyborna har sänkt sin elförbrukning under hösten11.11.2022 10:00:00 CET | Pressmeddelande

Under oktober månad använde Tekniska verkens privatkunder i Linköping 17 procent mindre el i oktober 2022 jämfört med oktober 2021. Under september minskade samma hushålls elförbrukning med cirka 12 procent jämfört med september 2021. Privatkunderna i Mjölby-Svartådalen använde 22 procent mindre el i oktober 2022 jämfört med oktober 2021. Under september minskade Mjölbybornas elförbrukning med cirka 14 procent jämfört med september 2021.

Energiförbrukningsmätare årets vinnare i Innovation Camp11.11.2022 08:50:33 CET | Pressmeddelande

Igår kväll utsågs vinnarlaget i den årliga tävlingen Innovation Camp på Tekniska verken i Linköping. Elever från Platengymnasiet, Katedralskolan och Curt Nicolin Gymnasiet tog hem priset för företagsidén Voltsave som erbjuder en mätare med tillhörande app som visar energiförbrukningen i hemmet. Tjänsten "Tally" tydliggör i ett första steg kopplingen mellan varmvatten och energiförbrukning, då mätaren kan skruvas fast på alla vattenkranar. På sikt ska applikationen kunna visa hemmets hela energiförbrukning, för att påverka beteendet.