I morgon uppmärksammas Återvinningens dag

I morgon onsdag den 29 september är det Återvinningens dag, där hållbarhet och miljö står i fokus. Vi behöver förändra vårt sätt att konsumera och bli ännu bättre på att sortera vårt avfall, för att kunna minimera det.

Att återvinna och återbruka ger stora miljövinster. När vi tar hand om det vi redan äger, återvinner, återbrukar och köper färre nytillverkade produkter, då gör vi skillnad.
Och genom att sortera det vi slänger bidrar vi till en bättre miljö.

Linköpingsborna är duktiga på återvinning och har hittills under 2021 lämnat in 489 ton saker till återbrukshallarna som finns på återvinningscentralerna Gärstad, Malmen och Ullstämma.

Här finns information om hur avfallet sorteras, och även ett och annat råd och tips på vägen.

Linda Genander, verksamhetsutvecklare Avfallstjänster, Tekniska verken i Linköping
Linda.Genander@tekniskaverken.se

581 15 Linköping

211 000 privat- och företagskunders vardag. Tillsammans med våra kunder tar vi hand om och nyttjar jordens resurser på ett bättre sätt, med mer nytta och mindre påverkan på miljön. Vi erbjuder tjänster inom elnät och elhandel, avfall, biogas, effektiva energilösningar, vatten och avlopp, fjärrvärme, fjärrkyla, bredband, belysning och laddlösningar.

Välkommen att läsa mer på tekniskaverken.se

Tekniska verken i Linköping AB (publ) Box 1500 581 15 Linköping Besöksadress: Brogatan 1 Presskontakt: 013-20 91 40 Växel: 013-20 80 00

Läs om vårt bidrag till FN:s globala mål här