I natt avgörs VM finalerna i cheerleading

Sverige har med två lag i finalen. Det mixade landslaget som tävlar i klassen Coed Premier och så damlandslaget som ligger fyra i All Girl Premier efter den första tävlingsdagen.
Sveriges Damlandslag på VM 2022. Fotograf: Action Moments Photography

Damlandslaget ligger fyra
Sverige ligger fyra i damklassen, efter de regerande världsmästarna Finland som leder före USA och Norge.

-- Vi är supernöjda med dag ett. Finns förbättringspotential inför finalen imorgon. Laget känns väldigt taggade och redo, säger tränaren Ida Holmström.

Hon får medhåll av lagkaptenen i Team Sweden Senior All Girl.

-- Det kändes väldigt bra. Tråkiga missar, men den känslan och den energin som vi jobbat för var med oss hela vägen. Alla var väldigt närvarande och det kändes tryggt och extremt roligt att stå på mattan tillsammans med laget, säger Sandra Karström.

Totalt är det tio lag som gör upp om VM-medaljerna i All Girl Premier klassen.

Mixlandslaget nådde sitt mål och är i final
Efter Team Sweden Coeds framförande i semifinalen konstaterade lagkaptenen Andreas Attebrant-Landö att det kändes bra, men att de hade kvar lite mer att ge.

-- Det kändes bra! Jättehärligt publikstöd och generellt bra stämning, men lite bättre så kan vi, säger han.

Laget ligger på åttonde plats efter den första tävlingsdagen, vilket också betyder att de nådde en final.

Tränaren Mikaela Forsius kände sig otroligt stolt över sitt lag efteråt.

-- Att se alla så glada på mattan och verkligen njuta var allt jag önskade. Sedan att de presterade så bra som dem gjorde är bara ett plus, säger hon. När VM-finalen av Senior Coed Premier avgörs på fredag kväll svensk tid tävlar åtta nationer. Förutom Sverige så hittar man bland andra USA, Finland och Tyskland i startfältet.

Livesändning
VM-finalen livestreamas via Olympic Channel.

Länk: https://olympics.com/en/sport-events/2022-icu-cheerleading-junior-world-championships-orlando/

Svenska starttider
- Tävlingen börjar: 17:30 lokal tid, 23:30 svensk tid
- Senior coed:17:48 lokal tid, 23:48 svensk tid
- Senior all girl: 18:59 lokal tid, 00:59 svensk tid
- Prisutdelning: 19:30-20:30 lokal tid, 01:30-02:30 svensk tid

Sveriges Damlandslag på VM 2022. Fotograf: Action Moments Photography
Sveriges Mixlandslag VM 2022. Fotograf:Action Moments Photography

Svenska Cheerleadingförbundet har 13 000 utövare i 55 föreningar. Varje år arrangeras DM, RM och SM, samt att Sverige deltar i EM, VM och klubb-VM. Sverige är genom SCF medlemmar i International Cheer Union, ICU och European Cheer Union, ECU. ICU som organiserar cheerleading internationellt har 116 medlemsländer på sex kontinenter och är sedan juli 2021 permanent erkända av Internationella olympiska kommittén, IOK.