Svea Bank AB (publ)

I spåren av coronautbrottet: Så har pandemin påverkat svenska företag

Dela
Vårens viruskris har haft stor inverkan på så väl samhället som företagen. Pandemin är fortfarande närvarande men det går redan nu att skönja vilken påverkan den haft på företagen. En ny rapport från Svea visar att majoriteten av företagen upplevt en negativ inverkan, samtidigt som var tionde uppger att den påverkat dem positivt.

För tredje året i rad har bank- och finansgruppen Svea genomfört sin rapport Digital försäljning till företag. I år visar undersökningen även hur företagens försäljning drabbats av vårens pandemiutbrott. 55 procent menar att pandemin haft ganska eller mycket negativ påverkan på försäljningen. Var tionde menar att den påverkat deras totala försäljning positivt. Företag som enbart säljer tjänster är de som i högst grad, 47 procent, svarar att de inte upplevt någon påverkan.

– Vi har sett hur virusets framfart haft en inverkan på många företag. Majoriteten har blivit drabbade på något sätt och även om de flesta uppger att påverkan varit negativ är det några som uppger att den faktiskt varit positiv. Många företag med försäljning mot konsumenter har under våren haft accelererande försäljningsvolymer, samtidigt har företag med andra företag som målgrupp ännu inte fångat möjligheterna och anpassat försäljningen till mer digital, säger Thomas Svensson, Partner Manager på Svea Ekonomi.

Åtgärder för att klara pandemin
Undersökningen visar även att flera företag vidtagit åtgärder för att klara av pandemins nya utmaningar. Den vanligaste åtgärden är att bli mer digital, det uppger 26 procent. Därefter är det vanligaste alternativet att företaget utökat sin marknadsföring. Hemleveranser, som vuxit markant i tider av social distansering, är något som bara fem procent uppger att de implementerat.

– Vi genomförde undersökningen i april 2020, mitt under pågående pandemi. Vilka långsiktiga effekter pandemin kommer ha på företag är svårt att säga, men många tvingas anpassa sig till nya förutsättningar. Jag tror att fler företag i och med pandemin inser vikten av digital transformation, inte bara för att hänga med utan också för att klara framtida utmaningar, säger Thomas Svensson, Partner Manager på Svea Ekonomi.

För ytterligare information, kontakta:
Thomas Svensson, Partner Manager, Svea Ekonomi
070-545 66 25
thomas.svensson@sveaekonomi.se

Om undersökningen
Undersökningen är genomförd av Novus på uppdrag av Svea under perioden 30 mars till 28 april 2020. Totalt har 500 telefonintervjuer genomförts med vd:ar och marknads- och försäljningschefer som ansvarar för försäljning genom digitala kanaler. Endast företag med 10 eller fler anställda har ingått i undersökningen.



Bilaga

Hur har Corona krisen (COVID-19) påverkat er totala försäljning?

 

Totalt

Mycket positiv påverkan

3 %

Ganska positiv påverkan

5 %

Ingen påverkan

36 %

Ganska negativ påverkan

33 %

Mycket negativ påverkan

22 %

Vet ej

1 %

 

Har ni gjort något av följande för att er verksamhet bättre ska klara av Corona krisen (COVID-19)?

 

Totalt

Vi har blivit mer digitala

26 %

Vi har utökat vår marknadsföring

13 %

Vi har vi har sänkt våra priser

9 %

Vi har inlett samarbeten med andra aktörer

8 %

Vi erbjuder hemleveranser

5 %

Annat

23 %

Vi har inte gjort några förändringar

39 %

Nyckelord

Bilder

Dokument

Om

Svea Bank AB (publ)
Svea Bank AB (publ)
Evenemangsgatan 31
169 81 Solna

Om Svea
Svea är en finansiell företagsgrupp med trettio års erfarenhet av att hjälpa företag med deras likviditet. 
Med 2 000 anställda över hela Europa – från rådgivare och lånespecialister till utvecklare och designers, skapar vi administrativa och finansiella lösningar för små och stora företag i alla branscher. Sveas vision är att vara en ledande finansiell aktör i Europa. Läs mer på svea.com.

Följ Svea Bank AB (publ)

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svea Bank AB (publ)

Ny undersökning från Svea Bank: Årets skatteåterbäring – viktigare än på länge16.4.2024 08:35:42 CEST | Pressmeddelande

Mer än var tredje svensk (36 %) har haft ekonomiska utmaningar det senaste året. Särskilt svårt har det varit för unga. Det visar en ny undersökning som Svea låtit Novus genomföra. Att ekonomin är ansträngd avspeglas också i hur svenskarna spenderar pengarna de får tillbaka på skatten. Fler i år använder pengarna till hushållsutgifter och mat. Bland Sveriges 18–29-åringar planerar en femtedel att använda skatteåterbäringen till att dryga ut hushållskassan. En ökning med 54 procent mot föregående år.

Betalrapporten Payments in the Nordics från Svea visar: Varannan svensk föredrar självbetjäningskassa11.3.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Digitalisering, pandemin och e-handelns framfart har förändrat konsumenters vanor och beteenden. Nya krav ställs nu på betalsätten i fysisk butik. Närmare varannan svensk, 49 procent, uppger att de föredrar att betala i en självbetjäningskassa. Men trots rekordhög popularitet bland kunder erbjuder bara en bråkdel av fysisk handel självscanning som betalsätt.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye