I spåren av coronautbrottet: Så har pandemin påverkat svenska företag
För tredje året i rad har bank- och finansgruppen Svea genomfört sin rapport Digital försäljning till företag. I år visar undersökningen även hur företagens försäljning drabbats av vårens pandemiutbrott. 55 procent menar att pandemin haft ganska eller mycket negativ påverkan på försäljningen. Var tionde menar att den påverkat deras totala försäljning positivt. Företag som enbart säljer tjänster är de som i högst grad, 47 procent, svarar att de inte upplevt någon påverkan.
– Vi har sett hur virusets framfart haft en inverkan på många företag. Majoriteten har blivit drabbade på något sätt och även om de flesta uppger att påverkan varit negativ är det några som uppger att den faktiskt varit positiv. Många företag med försäljning mot konsumenter har under våren haft accelererande försäljningsvolymer, samtidigt har företag med andra företag som målgrupp ännu inte fångat möjligheterna och anpassat försäljningen till mer digital, säger Thomas Svensson, Partner Manager på Svea Ekonomi.
Åtgärder för att klara pandemin
Undersökningen visar även att flera företag vidtagit åtgärder för att klara av pandemins nya utmaningar. Den vanligaste åtgärden är att bli mer digital, det uppger 26 procent. Därefter är det vanligaste alternativet att företaget utökat sin marknadsföring. Hemleveranser, som vuxit markant i tider av social distansering, är något som bara fem procent uppger att de implementerat.
– Vi genomförde undersökningen i april 2020, mitt under pågående pandemi. Vilka långsiktiga effekter pandemin kommer ha på företag är svårt att säga, men många tvingas anpassa sig till nya förutsättningar. Jag tror att fler företag i och med pandemin inser vikten av digital transformation, inte bara för att hänga med utan också för att klara framtida utmaningar, säger Thomas Svensson, Partner Manager på Svea Ekonomi.
För ytterligare information, kontakta:
Thomas Svensson, Partner Manager, Svea Ekonomi
070-545 66 25
thomas.svensson@sveaekonomi.se
Om undersökningen
Undersökningen är genomförd av Novus på uppdrag av Svea under perioden 30 mars till 28 april 2020. Totalt har 500 telefonintervjuer genomförts med vd:ar och marknads- och försäljningschefer som ansvarar för försäljning genom digitala kanaler. Endast företag med 10 eller fler anställda har ingått i undersökningen.
Bilaga
Hur har Corona krisen (COVID-19) påverkat er totala försäljning?
|
Totalt |
Mycket positiv påverkan |
3 % |
Ganska positiv påverkan |
5 % |
Ingen påverkan |
36 % |
Ganska negativ påverkan |
33 % |
Mycket negativ påverkan |
22 % |
Vet ej |
1 % |
Har ni gjort något av följande för att er verksamhet bättre ska klara av Corona krisen (COVID-19)?
|
Totalt |
Vi har blivit mer digitala |
26 % |
Vi har utökat vår marknadsföring |
13 % |
Vi har vi har sänkt våra priser |
9 % |
Vi har inlett samarbeten med andra aktörer |
8 % |
Vi erbjuder hemleveranser |
5 % |
Annat |
23 % |
Vi har inte gjort några förändringar |
39 % |
Nyckelord
Bilder
Dokument
Om
Om Svea
Svea är en finansiell företagsgrupp med trettio års erfarenhet av att hjälpa företag med deras likviditet.
Med 2 000 anställda över hela Europa – från rådgivare och lånespecialister till utvecklare och designers, skapar vi administrativa och finansiella lösningar för små och stora företag i alla branscher. Sveas vision är att vara en ledande finansiell aktör i Europa. Läs mer på svea.com.
Följ Svea Bank AB (publ)
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svea Bank AB (publ)
Resultatet av e-handlarnas hållbarhetsarbete: Starkare varumärke och nöjdare kunder18.4.2024 10:21:09 CEST | Pressmeddelande
Hållbarhetsarbete är en tydlig vattendelare bland Sveriges e-handlare. Det framkommer i Sveas undersökning E-handelsläget. 44 procent svarar att de arbetar aktivt med att förbättra hållbarheten i sin verksamhet – något som resulterat i många positiva effekter. Samtidigt svarar 42 procent att de inte gör något alls för att e-handeln ska bli mer hållbar.
Ny undersökning från Svea Bank: Årets skatteåterbäring – viktigare än på länge16.4.2024 08:35:42 CEST | Pressmeddelande
Mer än var tredje svensk (36 %) har haft ekonomiska utmaningar det senaste året. Särskilt svårt har det varit för unga. Det visar en ny undersökning som Svea låtit Novus genomföra. Att ekonomin är ansträngd avspeglas också i hur svenskarna spenderar pengarna de får tillbaka på skatten. Fler i år använder pengarna till hushållsutgifter och mat. Bland Sveriges 18–29-åringar planerar en femtedel att använda skatteåterbäringen till att dryga ut hushållskassan. En ökning med 54 procent mot föregående år.
Oförändrad ränta ger hopp bland Sveriges e-handlare4.4.2024 07:30:00 CEST | Pressmeddelande
Efter ett dystert 2023 ser svenska e-handlare ljusare på 2024. Det visar Svea Banks undersökning E-handelsläget, besvarad av 514 svenska e-handlare. Tre av fyra tror på tillväxt under årets första kvartal. Endast fem procent förutspår negativ tillväxt, vilket närmast är en halvering från samma period föregående år.
Betalrapporten Payments in the Nordics från Svea visar: Varannan svensk föredrar självbetjäningskassa11.3.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Digitalisering, pandemin och e-handelns framfart har förändrat konsumenters vanor och beteenden. Nya krav ställs nu på betalsätten i fysisk butik. Närmare varannan svensk, 49 procent, uppger att de föredrar att betala i en självbetjäningskassa. Men trots rekordhög popularitet bland kunder erbjuder bara en bråkdel av fysisk handel självscanning som betalsätt.
Young E-business of the Year 2024: nu är anmälan öppen för framtidens entreprenörer28.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Nu inleds årets Young E-business of the Year, där unga entreprenörer har chans att vinna 10 000 kronor till sin verksamhet. Tävlingen riktar sig till alla mellan 15–25 år som har en digital affärsidé de vill förverkliga.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum