I väntan på polisen - Platssamverkan

Foto: Max Girr Pixabay

Det är lätt nu att i olika formera av medier, såväl sociala som traditionella, hitta varningar för att 30-talet är tillbaka i samband med att Sverigedemokraterna gått framåt de senaste valen. Att tiga bort dem har fungerat dåligt och få inom rikspolitiken verkar ha ägnat tid åt att försöka förstå varför de, och andra liknande partier, har vuxit sig starkare på många håll i världen.

Ofta landar deras budskap delvis i en längtan efter något man längtar tillbaka till. Till en begripligare och mer lätthanterlig värld. Vilket världen definitivt inte är och inte kommer att bli igen. Det fanns säkert många som längtade tillbaka till en mer begriplig värld när industrialiseringen ångade på för fullt under andra halvan av artonhundratalet.

Den andra, mer konkreta delen i dessa partiers framgångar bygger på det faktum att människor inte känner att de som de tidigare röstade på levererar det de ska. Som en klok person sa till mig, att de populistiska partierna är de enda idag som säger till sina väljare att Du är viktig. Alla andra säger att andra är viktiga eller att det och det området är det viktiga. Om du inte hör att du betyder något, känner att du betalar mycket skatt och samtidigt upplever att rättsväsende, skola, äldreomsorg och vård fungerar allt sämre. Då är det lätt att tappa förtroende för de som du har röstat på och vända sig någon populist, antingen på höger eller vänsterkanten.

Det går i allt högre utsträckning att prata om problem som finns och som behöver lösningar utan att hemfalla åt etikettklistrande. Att kunna diskutera sakfrågor, prioriteringar och tillgängliga resurser. Inte några stormsteg framåt, men några småsteg åt rätt håll i alla fall.

Men, även om det återstår att se om den regering vi fått tar tag i de frågor som medborgarna finner viktiga, exempelvis behovet av ett mer välfungerande rättsväsende, kommer det att ta tid. Lång tid, minst tio år från att framåtväxeln är ordentligt ilagd. De problem som många områden upplever behöver lösas på kortare tid än så. Det är har det som kallas platssamverkan, eller placemaking in. Det är en metod som prövats i många länder som historiskt sett haft större problem med kriminalitet än Sverige. I korthet går det ut på att det offentliga i form av polis, socialtjänst, skolor, parkförvaltning och det privata i form av förtagare och den ideella sektorn inom ett geografiskt område går samman och skapar en plan. Gärna tillsammans med de som bor där, för hur man kan rusta upp området och göra det attraktivt för vanliga människor att vara där. Det handlar om bättre belysning, renhållning, kanske kameraövervakning, utrymmen för barn och unga, nolltolerans mot skadegörelse och klotter, gemensam finansiering av ordningsvakter. Det vill säga allt det som får vanliga människor att äska sig till en plats och som försvårare för kriminella. Dessa tvingas då uppsöka nya områden som inte är lika lättillgängliga och lönsamma och det blir då lite mindre attraktivt att exempelvis sälja droger. Livsmedelshandlarna kommer under 2019 att arbeta med detta, både i form att sprida kunskap och att eventuellt medverka i ett eller flera platsamverkansarbeten i landet.

Även om det tar emot att först betala hög skatt och sedan betala för att bekämpa brott en gång till är alternativet på kort och medellång sikt betydligt sämre.

Pär Bygdeson, vd Livsmedelshandlarna

Foto: Max Girr Pixabay

SSLF, Sveriges Speceri- och Lanthandlareförbund, bildades 1931, och bytte namn till Livsmedelshandlarna 2010. Syftet var att samla handlare i konkurrensneutral samverkan. Det syftet kvarstår fortfarande och Livsmedelshandlarna organiserar idag handlare från söder till norr.

Föreningen har drygt 800 medlemmar som äger runt 1000 livsmedelsbutiker. De egna handlarna står för knappa 60 procent av all dagligvaruförsäljning i Sverige. De har varumärken som, bland andra, ICA, Hemköp, Tempo, Handlar’n och Matrebellerna på butiken. Gemensamt för dem alla är att de har ett stort engagemang för sina butiker, att de själva kan ta beslut i sina företag vilket gynnar de kunder som besöker dem. Kunden är i centrum och den egna handlaren har möjlighet att direkt tillgodose kundens behov genom vardagliga samtal i butiken. Vill kunden ha något särskilt kan dessa fria handlare snabbt och enkelt göra kunden till viljes.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Livsmedelshandlarna lanserar – Årets Påskbordsmat 201911.4.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

Årets Påskbordsmat är en klassiker. Den är ofta lokal, näst intill 100 procent svenskproducerad och den finns nästan alltid som ekologisk variant. Livsmedlet finns dock ännu inte i en vegansk variant i Sverige, men är du lakto-ovo-vegetarian fungerar den här speciella maten alldeles utmärkt. Dessutom är Årets Påskbordsmat lämpad för alla preppers därute. Den klarar MSB:s 72-timmarsregel med bravur och kan med förvaring i vattenglas hålla god kvalitet i upp till sju månader. Årets Påskbordsmat utsågs år 1962 till världens bästa mat när hårdkokta Devla Murphy cyklade från Dublin till Dehli, på en diet endast bestående av just denna mat och te. Livsmedelshandlarna lanserar Årets Påskbordsmat 2019 – Ägget!

Surströmming mot tobaksrökare utomhus?24.3.2019 08:00:00 CETBlogginlägg

Tänk dig ett land, där du som driver butik inte får hindra människor att komma in i butiken trots att de stjäl, hotar och trakasserar, du kan inte heller bestämma om en person får sitta och tigga precis utanför din butik eller inte. Men inom kort kommer du som har butiken få ansvaret för att ingen står och röker utanför den. Skulle inte det kännas som om du levde i en droghallucinogen mardröm? Men så illa är det, inte utan det är verklighetens Sverige 2019. Den nya tobakslagen som träder ikraft 1/7 2019 kommer bland annat att kräva tillståndsplikt för att sälja tobak. Känns rimligt. Men det är sedan som riksdagen och lagstiftarna gått vilse. Det har skrivits mycket om förbudet att röka på uteserveringar om det är rätt eller fel. För mig är det obegripligt att borgerliga partier släppte igenom detta, det borde väl vara upp till den som driver uteserveringen kan man tycka. Men icke. Dessutom smög det sig in en mening som handlar om att det ska vara rökfritt i anslutning till entrén för a

Med jämna mellanrum vill jag bo i Finland11.2.2019 08:00:00 CETBlogginlägg

För ett antal år sedan kom först en bok och sedan en film som hette Hallonbåtsflyktingen. Den handlade om en finsk man som innerst inne kände att han var född till svensk och ville genomgå ett nationalitetsbyte. Det gick väl sådär, men både film och bok var underhållande. Ibland kan jag dock själv känna mig som en Lakritsbåtsflykting, att jag skulle vilja vara lite mer finsk än svensk. Eller i alla fall leva i ett samhälle med lite mer finska inslag.