ICA, Apotek Hjärtat och Röda Korset i nationellt samarbete för att leverera mat och läkemedel

ICA-handlare runt om i landet har engagerat sig för att äldre och andra riskgrupper ska få mat levererad hem, och Apotek Hjärtat har vidtagit åtgärder för att säkra tillgången till läkemedel. Det arbetet kommer nu att utvecklas och förstärkas ytterligare tillsammans med Röda Korset. ICA, genom ICA Sverige, ICA Stiftelsen och Apotek Hjärtat tillför 12 miljoner kronor till Röda Korset för att kunna hjälpa fler under coronakrisen.

Foto: Pavel Koubek

Förutsättningarna och möjligheterna för riskgrupper att få mat och medicin kan framöver förändras. Genom samarbetet kan ICA, Apotek Hjärtat och Röda Korset tillsammans öka tillgängligheten av mat och läkemedel på lokal och nationell nivå för riskgrupper.

- ICAs viktigaste uppgift är att säkerställa livsmedelsförsörjningen och förenkla vardagen för våra kunder även i svårare tider. Tillsammans är vi tre aktörer som kan säkerställa det mest nödvändiga, mat, medicin och långa erfarenheter av hjälpinsatser i krissituationer, säger Anders Svensson, vd på ICA Sverige.

- Vi vill hjälpa de som hjälper och har sedan tidigare ett långsiktigt samarbete med Röda Korset. Det arbetet vill vi stärka ytterligare i denna kris genom att stötta dem som har bäst kunskap att göra det. Det finns en stor vilja på ICA att göra positiv skillnad i samhället, nationellt och bland våra ICA-handlare, säger Pinar Basaran, generalsekreterare på ICA Stiftelsen.

Det finns sedan tidigare möjlighet att hämta ut sina receptbelagda läkemedel via ombud med fullmakt på apoteken. För den som inte har ett ombud, har Apotek Hjärtat tagit fram en process för engångsfullmakter som möjliggör för Röda Korsets volontärer att agera ombud.

- I den rådande kris som vi befinner oss i finns det riskgrupper och sjuka som av olika anledningar inte har möjlighet att e-handla eller ska besöka sitt apotek eller sin matbutik. Tillsammans säkrar vi tillgängligheten på så väl läkemedel som mat för de som behöver det mest, säger Anders Nyberg, vd på Apotek Hjärtat.

ICA och Apotek Hjärtats stöd kommer att gå till Röda Korsets arbete tillsammans med andra frivilligorganisationer för att stötta kommuner att tillgodose mat och läkemedel till riskgrupper, men även till Röda Korsets tillfälliga stödtelefon, närvarande krisstöd utanför sjukhus och särskilda insatser i socioekonomiskt utsatta områden under coronakrisen.

- Det är i kriser som vår medmänsklighet behövs som mest och alla kan bidra på något sätt. Tillsammans med ICA och Apotek Hjärtat kan vi hjälpa ännu fler människor och skydda de mest sårbara i Sverige som drabbas av den rådande coronakrisen, säger Martin Ärnlöv generalsekreterare Svenska Röda Korset.

Foto: Pavel Koubek

Röda Korset informerar sjukhusbesökare om covid-19 - får stöd av IKEA11.5.2020 10:00:00 CESTPressmeddelande

Med start 11 maj kommer volontärer från Röda Korset att bemanna ett tält utanför Helsingborgs lasarett, detta med anledning av coronaviruset. Syftet med insatsen är att stötta sjukvården genom att informera besökarna om covid-19 på flera olika språk och om hur du kan hantera din oro. Tälten har donerats till Röda Korset av IKEA, och används vanligtvis som tillfälliga hem eller fältkliniker i flyktingläger.