ICA, Coop, Axfood, City Gross och Lidl startar gemensamt influencersamarbete för att inspirera befolkningen att följa myndigheternas råd om att handla ensam

Sedan ett år tillbaka finns flertalet åtgärder i butikerna för att undvika att trängsel uppstår och allmänna råd från myndigheterna vad kunder som besöker en butik ska tänka på. När det kommer till följsamheten av Folkhälsomyndighetens råd att Handla ensam anser dagligvaruhandelsaktörerna att det behövs inspiration, uppmaning och knuff på kunderna. Därför tar de hjälp av influencers som Ellen Bergström, Carin da Silva och Frida "Goda.grejer" Lund.

Påskhelgen är en av de största försäljningshelgerna för livsmedelsbutikerna, vilket också kan innebära en utmaning att undvika trängsel i butikerna. Sedan ett år tillbaka finns flertalet åtgärder i butikerna för att undvika att trängsel uppstår och allmänna råd från myndigheterna vad kunder som besöker en butik ska tänka på. När det kommer till följsamheten av Folkhälsomyndighetens råd att Handla ensam anser dagligvaruhandelsaktörerna att det behövs inspiration, uppmaning och knuff på kunderna. Därför tar de hjälp av influencer som Ellen Bergström, Carin da Silva och Frida ”Goda grejer” Lund.

Handla ensam är ett myndighetsråd till allmänheten och butiksmedarbetare får till exempel inte förhindra tillträde för personer som inte följer rådet. Det vi definitivt kan göra är att uppmana till ensamhandlande genom kommunikation och därför ville vi satsa extra och addera influencersamarbeten till våra mer traditionella annonser, säger Anna Fager Persson kommunikationschef på branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel som ansvarar för kampanjen.

Förhoppningen är att influencers på ett enkelt och vardagligt sätt ska få framför allt barnfamiljer och yngre att komma ihåg rådet att helst besöka livsmedelsbutikerna själva.

-  För mig känns det som en självklarhet att sprida detta budskap. Att handla ensam är ett sånt enkelt sätt för alla att kunna bidra, kommenterar Ellen Bergström samarbetet.

Ellen, Carin och Frida kommer publicera Insta stories under helgen och nästa vecka. Samtidigt startar Svensk Dagligvaruhandel en digital annonskampanj med budskapet Tack för att du handlar ensam i påsk!

Anna Fager Persson, kommunikationschef på Svensk Dagligvaruhandel 0709-803209

Svensk Dagligvaruhandel är branschorganisationen för dagligvaruhandelsaktörerna i Sverige. Dagligvaruhandeln är en viktig del i hela livsmedelskedjan och Svensk Dagligvaruhandel verkar för att branschen tar ett aktivit och gemensamt ansvar i konkurrensneutrala frågor. Medlemsföretagen är Axfood, Bergendahls Food, Coop Sverige, ICA Sverige, IKEA Foods, Lidl Sverige och Livsmedelshandlarna.

Positiv försäljningstillväxt för dagligvaruhandeln i maj – trots höga jämförelsetal15.6.2021 06:15:00 CEST | Pressmeddelande

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 1,1 procent under maj 2021 jämfört med samma månad 2020, visar Dagligvaruindex från branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel. Försäljningstillväxten drevs av e-handeln som ökade med 26,1 procent. Hemleverans ökade med 16,9 procent och upphämtning i butik med 36,3 procent. E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick i maj månad till 6,4 procent. Den fysiska dagligvaruhandelns försäljning utvecklades under maj med -0,3 procent.

Tuff jämförelsemånad för dagligvaruhandeln – e-handelstillväxten fortsatt stark12.5.2021 06:15:00 CEST | Pressmeddelande

Försäljningen i dagligvaruhandeln minskade med 0,9 procent under april 2021 jämfört med samma månad 2020, visar Dagligvaruindex från branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel. Kalendereffekten beräknas till -2,4 procent till följd av att påskinköpen till stor del skedde i mars i år, jämfört med i april i fjol. Den kalenderjusterade totala försäljningsutvecklingen uppgick i april till 1,6 procent. Den fysiska dagligvaruhandelns försäljning backade under april med 3,0 procent. Försäljningstillväxten i e-handeln uppgick till 39,5 procent.

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade i mars trots jättelyft i fjol22.4.2021 06:15:00 CEST | Pressmeddelande

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 1,0 procent under mars 2021 jämfört med samma månad 2020, visar Dagligvaruindex från branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel. Mars 2021 är första månaden där utvecklingen jämförs med en månad som påverkats av pandemin. Den fysiska dagligvaruhandelns försäljning minskade med 3,3 procent. E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen nådde i mars en ny rekordnivå och uppgick till 7,8 procent. Försäljningstillväxten i e-handeln uppgick till 109,1 procent. Hemleverans ökade med 56,1 procent och upphämtning i butik med 197,7 procent.