ICA, Coop, Axfood, City Gross och Lidl startar gemensamt influencersamarbete för att inspirera befolkningen att följa myndigheternas råd om att handla ensam
Påskhelgen är en av de största försäljningshelgerna för livsmedelsbutikerna, vilket också kan innebära en utmaning att undvika trängsel i butikerna. Sedan ett år tillbaka finns flertalet åtgärder i butikerna för att undvika att trängsel uppstår och allmänna råd från myndigheterna vad kunder som besöker en butik ska tänka på. När det kommer till följsamheten av Folkhälsomyndighetens råd att Handla ensam anser dagligvaruhandelsaktörerna att det behövs inspiration, uppmaning och knuff på kunderna. Därför tar de hjälp av influencer som Ellen Bergström, Carin da Silva och Frida ”Goda grejer” Lund.
- Handla ensam är ett myndighetsråd till allmänheten och butiksmedarbetare får till exempel inte förhindra tillträde för personer som inte följer rådet. Det vi definitivt kan göra är att uppmana till ensamhandlande genom kommunikation och därför ville vi satsa extra och addera influencersamarbeten till våra mer traditionella annonser, säger Anna Fager Persson kommunikationschef på branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel som ansvarar för kampanjen.
Förhoppningen är att influencers på ett enkelt och vardagligt sätt ska få framför allt barnfamiljer och yngre att komma ihåg rådet att helst besöka livsmedelsbutikerna själva.
- För mig känns det som en självklarhet att sprida detta budskap. Att handla ensam är ett sånt enkelt sätt för alla att kunna bidra, kommenterar Ellen Bergström samarbetet.
Ellen, Carin och Frida kommer publicera Insta stories under helgen och nästa vecka. Samtidigt startar Svensk Dagligvaruhandel en digital annonskampanj med budskapet Tack för att du handlar ensam i påsk!
För ytterligare frågor kontakta;
Anna Fager Persson, kommunikationschef på Svensk Dagligvaruhandel 0709-803209
Nyckelord
Kontakter
Anna Fager PerssonKommunikationschef
Tel:0709-803209anna.fagerpersson@svdh.seBilder
Om
Svensk Dagligvaruhandel är branschorganisationen för dagligvaruhandelsaktörerna i Sverige. Dagligvaruhandeln är en viktig del i hela livsmedelskedjan och Svensk Dagligvaruhandel verkar för att branschen tar ett aktivit och gemensamt ansvar i konkurrensneutrala frågor. Medlemsföretagen är Axfood, Bergendahls Food, Coop Sverige, ICA Sverige, IKEA Foods, Lidl Sverige och Livsmedelshandlarna.
Följ Svensk Dagligvaruhandel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel
Livsmedelsbranschen enade kring gemensam klimatberäkning22.3.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Branschorganisationerna Livsmedelsföretagen och Svensk Dagligvaruhandel har kommit överens om en beräkningsmetod som förenklar jämförelser och främjar öppenhet kring livsmedels klimatpåverkan. Detta skapar möjligheter att stärka hållbarhetsarbetet, bidrar till samsyn kring beräkningar av en produkts klimatpåverkan och ger incitament för omställning.
Matsvinnet fortsätter minska i dagligvaruhandeln18.3.2024 13:51:48 CET | Pressmeddelande
Alldeles för mycket livsmedel som produceras blir idag till matsvinn. Men ny statistik från Naturvårdsverket visar att livsmedelsavfall från dagligvaruhandeln fortsätter att minska. Mellan åren 2022 och 2021 minskade det med 2 procent. Tidigare år, mellan 2021 och 2020 var minskningen dessutom hela 10 procent. De svenska dagligvaruhandelsaktörerna har länge arbetat aktivt med mätbara mål för att minska sitt matsvinn.
Positiv försäljningsutveckling i februari15.3.2024 06:15:00 CET | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 7,4 procent under februari 2024, jämfört med samma månad 2023, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Positiv utveckling i dagligvaruhandeln under årets första månad21.2.2024 06:15:00 CET | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 5,1 procent under januari 2024, jämfört med samma månad 2023, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Minskad försäljning av frukt och grönsaker under 202314.2.2024 06:15:00 CET | Pressmeddelande
Under helåret 2023 minskade försäljningen av frukt och grönsaker i svensk dagligvaruhandel med 4,1 procent enligt Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex Frukt & grönt . Det första kvartalet 2023 uppvisade störst negativ utveckling, då försäljningen sjönk med 7,6 procent. Försäljningen har mellan 2021 och 2023 minskat med 12,9 procent.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum