Icebug avstår Black Friday – skänker all försäljning till Naturarvet

Skoföretaget Icebug väljer att inte hoppa på Black Friday. I stället väljer Göteborgsföretaget att skänka all sin försäljning 27 november till organisationen Naturarvet, som skyddar Sveriges sista gammelskog.

Det svenska företaget Icebug är världens första klimatpositiva skoföretag och en av skobranschens starkast profilerade aktörer när det kommer till hållbarhet. Icebug har aldrig haft någon rea under Black Friday – och kommer inte heller ha det i år.

– Black Friday har tyvärr kommit att bli ett fenomen som går ut på att många erbjuder kraftiga reor där människor köper massor av saker som de egentligen inte behöver, och det är ingenting som vi på Icebug vill uppmuntra eller bidra till, säger Marie Thomasson, kommunikationschef på Icebug.

Hon fortsätter:

– Samtidigt är Black Friday en dag som får mycket uppmärksamhet och vi vet att vi kommer få väldigt många besökare i vår webshop även om vi inte har några extrapriser. Och det vore ju dumt att inte använda det intresset till att göra något bra för världen.

Skänker all försäljning

Icebug har därför beslutat att skänka all försäljning den 27 november oavkortat ska gå till Naturarvet, en icke-vinstdrivande organisation som verkar för att skydda Sveriges sista gammelskog.

– Vi på Icebug älskar skogen. Vi är i den hela tiden och vi gör produkter som gör det enklare att komma ut i den. I vår värld finns det inget bättre än orörd gammelskog – men problemet är att det nästan inte finns någon kvar. Naturarvet gör ett fantastiskt arbete med att hitta den sista gammelskogen och skydda den, och det är ett arbete vi gärna är med och stöttar, säger Marie Thomasson.

– Vi vill inte att man köper någonting man inte behöver, men om man verkligen behöver nya skor så är det en bra idé att göra det på fredag. Hos oss kan man köpa skorna med minst klimatpåverkan – samtidigt som man är med och gör något bra för världen. Vi tänker att det är win-win.

För mer information, intervjuer eller bilder, kontakta kommunikationschef Marie Thomasson på marie.thomasson@icebug.se eller 0722-46 11 46, alternativt VD David Ekelund på david.ekelund@icebug.se e.ller 0704-97 69 10.

Icebug stoppar Facebookannonsering 3.7.2020 07:00:00 CEST | Pressmeddelande