Icebug

Icebug stoppar Facebookannonsering 

Dela

Pressmeddelande, 2020-07-03: Icebug ansluter sig till bojkotten som uppmanar Facebook att sluta sprida hat och rasism. Från och med den första juli stoppar Icebug all annonsering på alla Facebook-plattformar, omedelbart och till att börja med för resten av juli månad. Facebookannonser är ett viktigt verktyg för att nå nya kunder, men detta är rätt beslut, eftersom det finns ett momentum för den förändring av Facebook som våra samhällen behöver. Beslutet kommer att revideras varje månad framöver.

Varför gör vi det här nu? 

 "Grundidén att föra samman människor och möjliggöra direkt kommunikation har ett enormt värde. Men de problem som skapas av hur algoritmen fungerar har nått den punkt där de är omöjliga att ignorera. Hävstången i spridning av hat och desinformation leder till ytterligare polarisering och undergräver mekanismerna för väl fungerande demokratiska system", säger David Ekelund, VD för Icebug. 

När vi fattar beslut på Icebug ser vi på värdeskapande i tre dimensioner: För kunden, för Icebug, för världen. Att stoppa annonseringen på Facebook-plattformar kommer att skada vår verksamhet, eftersom det är ett mycket kraftfullt sätt att nå användare som behöver vår produkt, men den positiva effekten det kan ha för världen har större vikt. För Facebook är Icebug extremt småså i vanliga fall så skulle Facebook inte märka om vi klev av, men när vi nu kan slå oss ihop med andra så finns potentialen att det gör skillnad. Spridningen av hat och desinformation har långtgående politiska konsekvenser för val och allmän opinion. USA: s val 2016 har haft betydande konsekvenser för kampen mot klimatförändringarna, för att ge ett exempel. Vi vill se ett väl fungerande Facebook och hoppas att detta får Facebook att göra nödvändiga förändringar", fortsätter David Ekelund. 

 

Varför bara Facebook? 

Det finns problem i andra digitala plattformar också, men Facebook har varit den mest motvilliga plattformen att vidta nödvändiga åtgärder mot hatyttringar och det har varit smärtsamt klart den senaste månaden. Medan den digitala reklambranschen i stort har många förändringar att göra, bör Facebook leda ansträngningarna, och det gör man inte. 

  

Vilka förändringar vill Icebug se? 

Vi ställer oss bakom kraven från stophateforprofit.org och de utökade kraven som några av våra kollegor inom outdoorindustrin som Patagonia och Houdini Sportswear har gjort: Facebook bör göra policyändringar för att se till att dess affärsmodell inte längre kan dra nytta av hat, rasism , antisemitism, klimatförnekelse och underminering av medborgerliga och mänskliga rättigheter.  

Slutligen vill vi se ett åtagande att regelbundna, oberoende tredjepartsrevisioner som säkerställer total öppenhet i dessa frågor nu och i framtiden. 

För frågor eller intervjuer, vänligen kontakta David Ekelund: + 46-704976910 de@icebug.se 

Kontakter

Om

Icebug
Icebug
Fabriksstråket 35
433 76 Jonsered

031-817090https://icebug.se/

Icebug gör skor med världens bästa grepp, höjer ribban för hållbarhet i 
branschen och gör det enklare för alla att komma ut i naturen.

Följ Icebug

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Icebug

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum