Icebug trotsar trenden – genomför Coronaanpassat tredagarslopp

Pressmeddelande, 2020-08-18: På grund av pandemin har i stort sett alla sommarens motionslopp ställts in. Nu vänder Icebug utvecklingen genom att arrangera en Coronaanpassad version av tredagarsloppet Icebug Xperience West Coast Trail.

Icebug Xperience West Coast Trail har arrangerats i norra Bohuslän sedan 2014, och förra året slog man deltagarrekord med 800 löpare och vandrare från ett 30-tal olika länder. På grund av Covid-19 har årets upplaga länge varit oklar – men förra veckan fick arrangören Icebug tillstånd från Sotenäs kommun och Polismyndigheten att genomföra loppet i en Corona-anpassad version.

– Mycket har redan sagt om det absurda i vilka sammanhang där 50-personers gränsen tillämpas. Det är förstås bra att det finns regler och riktlinjer, men i vårt fall innebär det att man ser en 25-kilometerssträcka med start och målområde som en arena och då blir det svårt att genomföra ett lopp. Men vi gav oss den på att genomföra det, säger David Ekelund, vd på Icebug.

– Att springa eller vandra i naturen är alltid en bra sak, men i det här läget så är behovet av att få inspiration att röra på sig och investera i sin hälsa större än någonsin. Så efter fem omarbetade planer så fick vi äntligen tillståndet att genomföra eventet.

Många små startgrupper

Listan över åtgärder som Icebug vidtagit för att minska risken för smittspridning är lång. Först och främst kommer bara 300 deltagare till start i år. Deltagarna sprids också ut i mindre grupper om max 50 personer över de trolika dagsetapperna i stället för att alla löpare tar sig an samma etapp varje dag. Utöver det har platser för start och mål justerats för att minimera trängsel och folksamlingar och vätskestationer har anpassats efter situationen

Deltagarnas och våra funktionärers och anställdas säkerhet är naturligtvis det viktigaste. Förhoppningsvis kan det här visa andra att det faktiskt fortfarande går att arrangera lopp, för vi vet att loppdeltagande är en viktig träningsmorot för många. Det bli massor av mer logistik och högre kostnader för färre deltagare, men vi ville bidra med något positivt för folkhälsan, säger Jonas Svengård, tävlingsledare på Icebug.

Icebug Xperience West Coast Trail arrangeras 4 – 6 september med bansträckningar kring Ramsvik, HunnebostrandSmögenKungshamn och Bohus-Malmön

För högupplösta pressbilder eller intervjuer, kontakta Marie Thomasson på marie.thomasson@icebug.se eller 072-246 11 46.