Icebug vinner Göteborgs Companipris

Göteborgsföretaget Icebug är världens första klimatpositiva tillverkare av outdoor-skor. Nu är man också vinnare av Göteborgs Companipris 2019 som delas ut av Näringslivsgruppen Göteborg & Co. Samtidigt med den pågående coronakrisen i världen fortsätter företaget driva sin klimatkamp.

− Det är ett riktig roligt pris att vinna, eftersom kriterierna för priset ringar in de syften vi har, säger David Ekelund, grundare och vd för Icebug.

Sedan företaget grundades 2001 av David och hans mor har hållbarhet och folkhälsa varit viktigt. Företagets mål är att få ut människor i naturen under alla årstider. Detta är ännu mer aktuellt och viktigt just nu.

− 2019 års vinnare Icebug har utvecklat en unik greppteknologi för outdoor-skor och arbetar föredömligt med hållbarhet i alla dimensioner. De vågar sticka ut hakan, utmana sin bransch och har bestämt sig för att lämna positiva fotspår efter sig, säger Kristin Mari Riera, projektledare för Göteborgs Companipris på Näringslivsgruppen Göteborg & Co.

På grund av den rådande situationen har företaget gjort en del nya prioriteringar. Många event som företaget arrangerar för att skapa en känsla av community ställs om. Icebug har också utvecklat ett system för att stötta lokala återförsäljare som tvingats att stänga sina butiker.

− Många saker är osäkra och förändras snabbt. Det är viktigt att behålla en tydlig inre kompass. För oss är det att kunna hålla två saker i huvudet samtidigt: att klara oss genom den akuta krisen vi befinner oss i just nu och samtidigt inte sluta arbeta med omställningen kring koldioxidutsläpp, säger David Ekelund.

Fakta om Göteborgs Companipris:

• Näringslivsgruppen på Göteborg & Co delar varje år ut Göteborgs Companipris till framgångsrika företag som drivs och utvecklas i Göteborgsregionen.
  • Priset består av 25 000 SEK och en silverstatyett.
  • Companipriset har sedan det instiftades 1994 mottagits av cirka 60 företag.

Näringslivsgruppen på Göteborg & Co är en plattform för samverkan mellan näringsliv, organisationer, kommuner och akademi som verkar för att stärka och utveckla Göteborgs konkurrens- och attraktionskraft. Genom initiativ och projekt stimulerar Näringslivsgruppen till långsiktig kompetensförsörjning och inkludering för att bidra till en attraktiv, levande och hållbar storstadsregion.

Kristin Mari Riera, projektledare för Göteborgs Companipris, Näringslivsgruppen Göteborg & Co, kristin.mari.riera@goteborg.com, 031 368 40 66

David Ekelund, vd för Icebug, david.ekelund@icebug.se