Icehotel i Jukkasjärvi nyhet hos Ving

Ving fortsätter presentera fler nyheter och upplevelser och lanserar nu en unik vinternyhet norr om polcirkeln – paketresor till Icehotel i Jukkasjärvi med möjlighet att uppleva spektakulärt boende i is och snö, isskulptering, norrskenssafari och hundspann. Första resan går av stapeln i februari.

Norrsken Icehotel. Foto Asaf Kliger.

I december lanserade Ving en helt ny varumärkesidentitet med fokus på fler personliga upplevelser och välmående med möjlighet för alla att hitta just sin resa. Flera nya produkter har presenterats sedan dess och nu utökas programmet ytterligare med weekendresor till Icehotel. Paketresorna erbjuds fredag-söndag från Stockholm under perioden februari-april och resan sker med SAS reguljärflyg till Kiruna. I paketen ingår två nätters boende (en natt i spektakulära isrum samt en natt i ett uppvärmt hotellrum), frukostbuffé, en kortare transfer och isskulptering. Önskas en fyrarätters ismeny, norrskenssafari och hundspann kan läggas till vid bokningstillfället.

Intresset för naturupplevelser har ökat och med det efterfrågan på det unika, lokala och personliga. Det känns därför väldigt roligt att vi kan bredda vårt utbud ytterligare med Icehotel, ett arktiskt äventyr på hemmaplan. Det här är en unik möjlighet för alla vinterälskande svenskar som vill uppleva mytomspunna naturfenomen, gnistrande snö, ett boende utöver det vanliga och bli ett med naturen, dessutom på ett tryggt sätt då i stort sett alla aktiviteter äger rum utomhus. Med våra weekendpaket kan vi erbjuda ett lägre pris än om man skulle boka samma resa själv och att Icehotel bara ligger 1,5 timmes flygresa bort från Stockholm gör det till den perfekta hemester-destinationen, säger Fredrik Henriksson, kommunikationschef Ving.

Icehotel är en världskänd destination som finns med på många människors lista över drömdestinationer. Ett hotell helt skapat av is och snö beläget vid Torne älv i Jukkasjärvi, 20 mil norr om polcirkeln.

Samarbetet med Ving är ännu ett steg i riktningen att göra Icehotel mer tillgängligt för den nordiska gästen. Vårt gemensamma erbjudande är spännande och fullmatat med fantastiska naturupplevelser i friska luften här uppe norr om polcirkeln, säger Malin Franck, VD på Icehotel.

Hotellet består av tre delar. Vinterhotellet är den del som byggs upp på nytt varje år under december för att sedan smälta tillbaka till sitt ursprung i april, här finns konstsviter och isrum och en ceremonisal. Allt skapat för hand av konstnärer från när och fjärran, vilket gör upplevelsen här unik. Icehotel 365 är den del av hotellet som har öppet året runt och här finns konstsviter av is och snö som kyls ner av solenergi under sommarhalvåret. Här ligger också Icebar, helt skapad av den arktiska naturisen från Torneälven där drinkarna serveras i isglas. Middag kan avnjutas i prisbelönta Icehotel Restaurant, som serverar rätter inspirerade från naturen runt omkring.

Trygga resor

I tider av Covid-19 är vikten av trygga resor extra stort. Vings paketresor till Icehotel sker i samarbete med SAS reguljärflyg, som följer internationella riktlinjer kring säkerhet ombord. Detta innebär bland annat att samtliga resenärer måste bära munskydd. På Icehotel har en rad åtgärder vidtagits för att begränsa smittspridning, bland annat genom att begränsa trängsel i restaurang, bar och andra allmänna ytor, ett färre antal deltagare vid aktiviteterna och utökade städrutiner. Då det flesta av aktiviteterna äger rum utomhus i friska luften kan avstånd enkelt hållas. Vidare följer Icehotel svenska regeringens direktiv samt Folkhälsomyndighetens rekommendationer.

Boende i spektakulära isrum

Boendet är en stor del av upplevelsen på Icehotel där den mest spektakulära övernattningen sker i rummen skapade av is och snö. Här kan man välja mellan olika rumstyper, från isrum och konstsviter till deluxesviter 365 som är hotellets mest exklusiva upplevelse. Deluxesviterna har tillgång till privata, uppvärma, relaxavdelningar med bastu, bad/dusch och toalett i anslutning till sviten. Isrum, konstsviter och deluxesviter håller en temperatur på mellan minus 5-8 grader. Lån av overall, varma kängor och vantar, sovsäck och wif ingår. Samtliga isrum har även fri entré till en allmän bastu. På Icehotel finns även uppvärmda rum och stugor. I Vings paketresor ingår en natt i ett valfritt kallt isrum samt en natt i ett uppvärmt rum.

Is-skulptering, norrskenssafari och hundspann

Icehotel är en upplevelse i sig med både hotellet, konsten och boendet. Men på plats finns även mer än så att uppleva. När man bokar en resa med Ving till Icehotel ingår isskulptering där gästerna får möjlighet att prova på sina konstnärliga talanger att skapa i is och snö. Vill man krydda besöket lite extra kan man boka till norrskenssafari på skoter eller hundspann. Den fartfyllda hundspannsturen går genom de natursköna omgivningarna. Man kan även inleda sin vistelse på Icehotel genom att förboka hundspann som möter upp redan utanför ankomsthallen på Kiruna flygplats.På norrskenssafarin finns chans att uppleva det fascinerande skådespelet på himlen som norrskenet bjuder på. Utflykten sker på skoter med guide som berättar mer om det mytomspunna naturfenomenet. Under turen serveras även en tvårätters middag i en varm vildmarksstuga.

Alla aktiviteter börjar och avslutas vid Icehotel. Eftersom de flesta aktiviteterna är utomhus erbjuds alla gäster att låna varma ytterkläder lämpade för det arktiska klimatet.

Prisexempel: Ving erbjuder prisvärda weekendpaket till Icehotel, som är lägre i pris jämfört med om man bokar en resa separat. Prisexempel nedan gäller per person när två personer delar rum. Vi förbehåller oss rätten för prisändringar.

Weekendpaket standard med flyg, boende en natt i isrum, en natt i uppvärmt rum. Frukostbuffé, transfer, isskulptering ingår. Avresa från Stockholm fredag 26 februari 2021, från 6 395 kronor per person.

För mer infomation och bokning, se ving.se.

Om Icehotel

Icehotel i Jukkasjärvi öppnade 1989, och är utöver ett hotell också en konstutställning med föränderlig originalkonst av is och snö. Varje vinter skapas Icehotel i ny tappning, helt och hållet av is från Torne älv, en av Sveriges nationalälvar och sista orörda vattendrag. När vintersäsongens hotell av is och snö har smält tillbaka till älven om våren står en del av hotellet kvar, en plats där gästerna kan ta del av upplevelser av is och snö året om. www.icehotel.com

ICEHOTEL
Josefin Lindberg, pressansvarig Icehotel, press@icehotel.com, 0739232725

Norrsken Icehotel. Foto Asaf Kliger.
Icehotel skogen. Design Anna Öhlund och John Pettersson. Foto Asaf Kliger
Icehotel 365 Deluxe Suite Toybox. Design Wouter Biegelaar & Viktor Tsarski. Foto Asaf Kliger
Icehotel 31 Art Suite Lucid Dream  Design Lukas Petko. Foto Asaf Kliger
Icehotel 31 Art Suite Lucid Dream Design Lukas Petko. Foto Asaf Kliger
Norrskenssafari. Foto Asaf Kliger
Icehotel 31 Art Suite Legacy. Design Carl Wellander & Regin Wellander. Foto Asaf Kliger
Hundspann. Foto Martin Smedsen
ICEHOTEL 31 Art Suite Paradice Lost. Design Kalle Ekeroth & Christian Strömqvist. Foto Asaf Kliger
Hundspann. Foto Asaf Kliger.
Norrsken Icehotel. Foto Asaf Kliger

Ving är en del av Nordic Leisure Travel Group (NLTG), Nordens ledande semesterföretag som erbjuder resor, såväl klassiska paketresor som egenpaketerade resor med reguljärflyg och kryssningar från Sverige, Danmark, Norge och Finland. I gruppen ingår researrangörerna Ving, Globetrotter, Spies, Tjäreborg, flygbolaget Sunclass Airlines samt de egna koncepthotellen Sunprime Hotels och Sunwing Family Resorts samt Ocean Beach Club och vännerna Lollo & Bernie.

Allt fler väljer trygghet genom en paketresa21.1.2021 12:09:06 CETPressmeddelande

Efter snart ett år med coronavirus och nedstängningar finns en ökad optimism om att det kan bli möjligt att komma iväg på en semesterresa under 2021, det märks i bokningarna av resor till sommaren. Med osäkerhet kring resandet har samtidigt paketresan blivit mer relevant än någonsin när många vill boka tryggt. Det visar Vings resepanel där 43 procent svarar att de är mer benägna eller ganska benägna att boka en paketresa idag jämfört med för ett år sedan.

Vings nya sommarkampanj fokuserar på välmående och personliga upplevelser23.12.2020 09:40:51 CETPressmeddelande

Med start den 26 december drar Ving igång årets sommarkampanj där fokus, precis som i Vings nya varumärkesidentitet, läggs på välmående och personliga upplevelser. Vad som är välmående skiljer sig dock från olika personer och olika tillfällen. Det nya manéret ”Find your wave” handlar om att manifestera detta och att varje kund ska ges möjligheter att hitta just sin ”wave”, sin resa och upplevelse.

Högt tryck på bokningarna när Ving släpper vinterresorna för 2021/2222.12.2020 09:34:31 CETPressmeddelande

I onsdags släppte Ving upp försäljningen av nästa vinters resor och bara efter några dagar ser Ving en fördubbling på vinterresorna jämfört med samma period i fjol. Mest populära är resorna till Gran Canaria och Teneriffa, men även till Thailand ökar efterfrågan. Gemensamt är att man på de destinationerna kan hitta flera av Vings mest populära koncepthotell, Sunwing Family Resorts, Sunprime Hotels och O.B.C by Sunwing, och många säkrar sina favorithotell redan nu. Förutom Kanarieöarna och Thailand finns även resor till bland annat Gambia, Kap Verde och Madeira bokningsbara.

Workation på Gran Canaria – Ving satsar på hotellrum för distansarbete i kombination med semesterkänsla18.12.2020 09:27:27 CETPressmeddelande

I tider av distansarbete och restriktioner arbetar många svenskar hemifrån samtidigt som reslusten är stor. Nu lanserar Ving en unik möjlighet att kombinera distansarbete och semester med ett ”Workation-paket” på vuxenhotellet Sunprime Atlantic View på Gran Canaria. Med paketet får man tillgång till alla de nödvändigheter man kan tänkas behöva för att hotellrummet ska bli till det perfekta distanskontoret.

Padelsatsning hos Ving 202115.12.2020 11:33:32 CETPressmeddelande

I förra veckan lanserade Ving en ny varumärkesidentitet med fokus på fler personliga upplevelser. Ving storsatsar sig ur krisen och lanserar nu padelresor, bygger nya padelbanor på sina hotell och fokuserar på fler hotell med padel som den första nyheten i raden av många framöver. Padel har tagit Sverige och världen med storm och få träningsformer har sett en sådan ökning de senaste åren. Ving lanserar nu 8 arrangerade padelresor till 2021 och gör det samtidigt enklare för kunderna att hitta just det hotell och de resmål där de kan spela padel. Totalt kommer 50-100 hotell med padelmöjligheter världen över att erbjudas, bland annat Vings egna koncepthotell.