ID. Buzz Cargo utsedd till "International Van of the Year 2023"

Årets lätta transportbil, International Van of the Year 2023 (IVOTY), har tilldelats Volkswagen ID. Buzz Cargo. Carsten Intra, CEO för Volkswagen Transportbilar, tog emot detta prestigefyllda pris under ett event i måndags av Jarlath Sweeney, ordförande för IVOTY-juryn.

Jarlath Sweeney räcker över IVOTY-utmärkelsen till CEO för Volkswagen Transportbilar, Carsten Intra

Redan innan ID. Buzz Cargo nått sin första kund har den fått denna internationella utmärkelse. Intresset för denna 100% eldrivna och nyutvecklade skåpbil, liksom personbilsversionen, visar sig inte bara genom detta utnämnande. Bilarna, som nyligen blivit beställningsbara även i Sverige, har fram till idag sålts i över 13.700 exemplar. När dessa kunder får sin ID. Buzz eller ID. Buzz Cargo levererad, så är bilen CO2-neutralt producerad (genom klimatkompensation för utsläpp som ej kunnat undvikas).

"Vi är hedrade och stolta att få ta emot pris för ID. Buzz Cargo. Ett stort tack till IVOTY-juryn och till alla på Volkswagen Transportbilar som bidragit till att göra ID. Buzz Cargo till den bästa transportbilen i sin klass", säger Carsten Intra.

IVOTY-ordförande Jarlath Sweeney presenterade priset som röstats fram av en jury bestående av 34 internationella motorjournalister för lätta transportbilar. "Det är inte så ofta som en helt nytt transportbilskoncept presenteras som skapar en liknande uppståndelse. Grattis till Volkswagen Transportbilars utvecklingsteam för att ha tagit fram ett sådant unikt fordon", avslutar Jarlath Sweeney.

ID. Buzz Cargo - årets transportbil 2023

Volkswagen Transportbilar (VWCV, Volkswagen Commercial Vehicles) opererar som ett eget märke inom Volkswagen-gruppen och är ansvariga för att utveckla, tillverka och sälja lätta transportbilar på den internationella marknaden. Modellutbudet omfattar även personbilar och husbilar. Inom Volkswagen-gruppen är man också huvudansvarig för utvecklandet av autonom körning, Maas och TaaS (Mobility/Transport as a Service) och framtida produkter som ”robo-taxis” och ”robo-vans”. Fabriker finns i Hannover (D), Poznań (PL), Września (PL) och Pacheco (ARG). VWCV sysselsätter över 24,000 människor globalt, varav cirka 15,000 i Hannover där huvudkontoret finns. I Sverige säljs Volkswagen Transportbilar via ett 90-tal återförsäljare runt om i landet. Det svenska huvudkontoret finns i Södertälje, Volkswagen Group Sverige AB. Volkswagen Transportbilar är det klart ledande märket i Sverige med modellserierna Caddy, Transporter, Crafter och senare under 2022 - ID. Buzz och ID. Buzz Cargo.

Pickupen som förbättrats inom alla områden: Världspremiär för nya Volkswagen Amarok7.7.2022 14:32:40 CEST | Pressmeddelande

Södertälje/Hannover, 7 juli 2022 – Volkswagen Transportbilar presenterar nya Amarok. Världspremiären för den helt nya versionen av Sveriges mest populära pickup mellan 2012 och 2020, när tillverkningen av föregångaren upphörde, har precis gått av stapeln. Utvecklad i Tyskland och Australien och med tillverkning i Sydafrika, nya Amarok är en "världsbil" och en premium-pickup för Europa och många andra länder, till exempel Australien och Mellanöstern. De genomtänkta funktionerna, över 20 nya assistanssystem, mobila onlinetjänster, motorer som är både effektiva och har högt vridmoment, fyrhjulsdrift, skräddarsydda tillbehör och en tydlig Volkswagen-design gör nya Amarok till en av de mest mångsidiga och välbalanserade pickuperna i världen. Nya Amarok kommer ut på de första marknaderna kring årsskiftet, och i Sverige framåt sommaren 2023.

ID. Buzz-produktion är igång: Upp till 130 000 enheter per år från Hannover17.6.2022 18:55:07 CEST | Pressmeddelande

Volkswagen Transportbilar (VWCV) inleder en ny era i sin fordonstillverkning vid huvudfabriken i Hannover. Produktion av nya helt eldrivna ID. Buzz och ID. Buzz Cargo startade nyligen och de första bilarna kommer att levereras till kunder i slutet på året. Man arbetar systematiskt med anpassningar för elektrifieringen av anläggningen och för att säkra framtiden för Volkswagen Transportbilar, i linje med koncernens GRIP 2030-strategi. I framtiden finns planer på att kunna bygga upp till 130 000 enheter per år av den nya elektriska folkabussen.

Från konceptbil till produktionsfärdig ID. Buzz – Följ med på resan när den elektriska folkabussen från Volkswagen blev till27.4.2022 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Södertälje/Hannover, 27 april 2022 – Från konceptbilen Buzz 2017, fram till den serietillverkade ID. Buzz och ID. Buzz Cargo, ligger fem års hårt arbete från utvecklingsteamet hos Volkswagen Transportbilar och Volkswagen Personbilar. I en ny dokumentär från Volkswagen kan man följa hur konstruktörerna lyckades överföra grundprincipen hos den legendariska T1 folkabussen till en helt eldriven minibuss och skåpbil som tillfredsställer alla moderna krav på säkerhet, åkkomfort och vardagsflexibilitet.