ID. Buzz världspremiär 9 mars – hållbarhetsfokuserad mobilitet

Södertälje 7 mars 2022 – Världspremiären av helt nya och helt elektiska ID. Buzz och ID. Buzz Cargo kommer livesändas klockan 19 på onsdag den 9 mars. ”Folkabussen” för en ny era innehåller också flera återvunna material och inget animaliskt läder. Sann sitt arv är den förstås smart förpackad för smidiga transporter av både människor och last.

ArtVelours ECO sätesklädsel i ID. Buzz använder 71% återvunna material

Kompakt på utsidan, rymlig på insidan: Oavsett om man tittar på ID. Buzz eller ID. Buzz Cargo så utnyttjar båda sina utrymmen maximalt. Tack vare MEB-plattformen, med batteri och motor (bak) under golvet och med långt utdraget axelavstånd, kan insidan göras flexibel och praktisk. Den femsitsiga ID. Buzz har ett bagageutrymme på upp till 1.121 liter med alla passagerare ombord. ID. Buzz Cargo har en lastvolym på över 3,9 m3 bakom det tresitsiga kupéutrymmet.

Med sju olika exteriöra färger samt möjlighet till tvåtonslackering i fyra kombinationer, tydliggörs arvet från Folkabussen. Matchande livfulla interiöra färger ger en trivsam helhet, speciellt tillsammans med den ställbara interiöra belysningen i 30 olika färger. Tittar man noga runt i ID. Buzz kan man också hitta små ID. Buzz-motiv på olika ställen. Mer praktiska detaljer finns också i form av flasköppnare och isskrapa.

Hela Volkswagens ID.-familj fokuserar kring hållbarhet genom produktens livscykel. Till år 2030 siktar Volkswagen på att minska koldioxidutsläppen per bil med 40%, med en målsättning att vara helt klimatneutral senast år 2050. Volkswagens ”way-to-zero” med varumärkesstrategin ACCELERATE betyder en elbilsandel i Europa som är minst 70% år 2030, och minst 50% i Nordamerika och Kina samma år.

ID. Buzz och ID. Buzz Cargo reflekterar fullt ut Volkswagen holistiska fokus kring hållbarhet. Till exempel genom materialval. Volkswagen har implementerat en rad teknologier och processer som säkerställer att dessa bilmodeller ligger i absoluta toppskiktet när det gäller hållbarhet. Animaliskt läder har ersatts med andra material som ger liknande känsla. Sätesklädsel, golvmatta och takinklädnad i ID. Buzz är tillverkat med återvunnet material. SEAQUAL® är ett tyg som återfinns i bilen och som har framställts av cirka 10% marint plast och 90% PES (återvunna PET-flaskor). Detta ger 32% lägre klimatpåverkan jämfört med traditionellt material. ArtVelours ECO sätesklädsel innehåller 71% återvunnet material och används för första gången inom Volkswagen-gruppen i ID. Buzz

ArtVelours ECO sätesklädsel i ID. Buzz använder 71% återvunna material
Matcha interiören med exteriören. Välj bland flera olika färgkombinationer.
Om man letar kan man hitta olika bilder och symboler i ID. Buzz
ID. Buzz flirtar med sin ägare
ID. Buzz tar sikte mot minskad klimatpåverkan genom klimatsmarta materialval
Fortfarande kamouflerad på utsidan, men 9 mars kl. 19 visas bilen upp utan detta kamouflage
ID. Buzz som MPV och som Cargo (skåpbil)

Volkswagen Transportbilar (VWCV, Volkswagen Commercial Vehicles) opererar som ett eget märke inom Volkswagen-gruppen och är ansvariga för att utveckla, tillverka och sälja lätta transportbilar på den internationella marknaden. Modellutbudet omfattar även personbilar och husbilar. Inom Volkswagen-gruppen är man också huvudansvarig för utvecklandet av autonom körning, Maas och TaaS (Mobility/Transport as a Service) och framtida produkter som ”robo-taxis” och ”robo-vans”. Fabriker finns i Hannover (D), Poznań (PL), Września (PL) och Pacheco (ARG). VWCV sysselsätter över 24,000 människor globalt, varav cirka 15,000 i Hannover där huvudkontoret finns. I Sverige säljs Volkswagen Transportbilar via ett 90-tal återförsäljare runt om i landet. Det svenska huvudkontoret finns i Södertälje, Volkswagen Group Sverige AB. Volkswagen Transportbilar är det klart ledande märket i Sverige med modellserierna Caddy, Transporter, Crafter och senare under 2022 - ID. Buzz och ID. Buzz Cargo.

Från konceptbil till produktionsfärdig ID. Buzz – Följ med på resan när den elektriska folkabussen från Volkswagen blev till27.4.2022 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Södertälje/Hannover, 27 april 2022 – Från konceptbilen Buzz 2017, fram till den serietillverkade ID. Buzz och ID. Buzz Cargo, ligger fem års hårt arbete från utvecklingsteamet hos Volkswagen Transportbilar och Volkswagen Personbilar. I en ny dokumentär från Volkswagen kan man följa hur konstruktörerna lyckades överföra grundprincipen hos den legendariska T1 folkabussen till en helt eldriven minibuss och skåpbil som tillfredsställer alla moderna krav på säkerhet, åkkomfort och vardagsflexibilitet.

Nya Amarok visar upp sig - Karaktärsfull och högteknologisk pickup från Volkswagen Transportbilar26.4.2022 09:34:34 CEST | Pressmeddelande

Södertälje/Hannover 26 april 2022 – I år kommer Volkswagen Transportbilar presentera en helt ny generation av sin bästsäljande pickup Amarok. Med ännu vassare köregenskaper, både på och utanför de asfalterade vägarna, och med det senaste inom assistanssystem. Nya Amarok är utvecklad och designad i Tyskland och Australien, och kommer att byggas i Sydafrika. Siktet är inställt på att försvara sin premiumposition inom pickupens B-segment.

Världspremiär – Här är nya Volkswagen ID. Buzz och ID. Buzz Cargo9.3.2022 19:15:36 CET | Pressmeddelande

Hannover/Wolfsburg/Södertälje, 9 mars 2022 – Volkswagen Transportbilar och Volkswagen Personbilar presenterar tillsammans en av bilvärldens idag mest avancerade och hållbara bilkoncept. ID. Buzz och ID. Buzz Cargo tar avstamp från en av de mest ikoniska bilmodellerna i historien – T1 Folkabussen – uppdaterad för en ny elektrisk era. Minibussen (MPV) och skåpbilen är också de första i sina respektive klasser att levereras med ett klimatneutralt fotavtryck. En hög andel återanvända material och en helt läderfri interiör, som en del i Volkswagen Transportbilars och Volkswagen Personbilars strategi för minskad miljöpåverkan.

Nedräkning för ID. Buzz. En pånyttfödd ikon.22.2.2022 17:28:07 CET | Pressmeddelande

Södertälje/Hannover 22 februari 2022 – Konceptbilen av ID. Buzz som visades på Detroit Motor Show i januari 2017 resulterade i kraftiga hejarop från hela världen. Den positiva responsen gjorde valet enkelt – ID. Buzz skulle bli verklighet. Efter fem intensiva år av utveckling är det nu dags att presentera denna pånyttfödda moderna och helt elektriska version av en ikon. Den 9 mars visas ID. Buzz och ID. Buzz Cargo upp för första gången i en livesänd världspremiär. Lansering i Europa väntas sedan ske i september.

Nya Amarok gör sig redo14.1.2022 19:10:33 CET | Pressmeddelande

Södertälje/Hannover 14 januari 2022 – Nu närmar sig tidpunkten då Volkswagen Transportbilar kan visa upp helt nya Amarok för omvärlden. Till sommaren är det dags för världspremiär av denna historiskt omtyckta modell. Med tydlig och självsäker Volkswagen-design, både exteriört och interiört, siktar Amarok fortsatt in sig på premiumsegmentet av pickuper. Effektiva V6 TDI-motorer och en uppsjö av ny teknik säkerställer komfort, kraft och lastkapacitet, både på och utanför de asfalterade vägarna.