ID. Buzz världspremiär 9 mars – hållbarhetsfokuserad mobilitet

Södertälje 7 mars 2022 – Världspremiären av helt nya och helt elektiska ID. Buzz och ID. Buzz Cargo kommer livesändas klockan 19 på onsdag den 9 mars. ”Folkabussen” för en ny era innehåller också flera återvunna material och inget animaliskt läder. Sann sitt arv är den förstås smart förpackad för smidiga transporter av både människor och last.
ArtVelours ECO sätesklädsel i ID. Buzz använder 71% återvunna material

Kompakt på utsidan, rymlig på insidan: Oavsett om man tittar på ID. Buzz eller ID. Buzz Cargo så utnyttjar båda sina utrymmen maximalt. Tack vare MEB-plattformen, med batteri och motor (bak) under golvet och med långt utdraget axelavstånd, kan insidan göras flexibel och praktisk. Den femsitsiga ID. Buzz har ett bagageutrymme på upp till 1.121 liter med alla passagerare ombord. ID. Buzz Cargo har en lastvolym på över 3,9 m3 bakom det tresitsiga kupéutrymmet.

Med sju olika exteriöra färger samt möjlighet till tvåtonslackering i fyra kombinationer, tydliggörs arvet från Folkabussen. Matchande livfulla interiöra färger ger en trivsam helhet, speciellt tillsammans med den ställbara interiöra belysningen i 30 olika färger. Tittar man noga runt i ID. Buzz kan man också hitta små ID. Buzz-motiv på olika ställen. Mer praktiska detaljer finns också i form av flasköppnare och isskrapa.

Hela Volkswagens ID.-familj fokuserar kring hållbarhet genom produktens livscykel. Till år 2030 siktar Volkswagen på att minska koldioxidutsläppen per bil med 40%, med en målsättning att vara helt klimatneutral senast år 2050. Volkswagens ”way-to-zero” med varumärkesstrategin ACCELERATE betyder en elbilsandel i Europa som är minst 70% år 2030, och minst 50% i Nordamerika och Kina samma år.

ID. Buzz och ID. Buzz Cargo reflekterar fullt ut Volkswagen holistiska fokus kring hållbarhet. Till exempel genom materialval. Volkswagen har implementerat en rad teknologier och processer som säkerställer att dessa bilmodeller ligger i absoluta toppskiktet när det gäller hållbarhet. Animaliskt läder har ersatts med andra material som ger liknande känsla. Sätesklädsel, golvmatta och takinklädnad i ID. Buzz är tillverkat med återvunnet material. SEAQUAL® är ett tyg som återfinns i bilen och som har framställts av cirka 10% marint plast och 90% PES (återvunna PET-flaskor). Detta ger 32% lägre klimatpåverkan jämfört med traditionellt material. ArtVelours ECO sätesklädsel innehåller 71% återvunnet material och används för första gången inom Volkswagen-gruppen i ID. Buzz

ArtVelours ECO sätesklädsel i ID. Buzz använder 71% återvunna material
Matcha interiören med exteriören. Välj bland flera olika färgkombinationer.
Om man letar kan man hitta olika bilder och symboler i ID. Buzz
ID. Buzz flirtar med sin ägare
ID. Buzz tar sikte mot minskad klimatpåverkan genom klimatsmarta materialval
Fortfarande kamouflerad på utsidan, men 9 mars kl. 19 visas bilen upp utan detta kamouflage
ID. Buzz som MPV och som Cargo (skåpbil)

Som en ledande tillverkare av lätta transportbilar omformar Volkswagen Transportbilar (VWCV, Volkswagen Commercial Vehicles) sättet att transportera varor, tjänster och människor. Våra fordon kör hantverkare, familjer och äventyrare, nybakat bröd, paket och surfbrädor. Ambulanspersonal, poliser och mobil servicepersonal - alla litar på sin Volkswagen Transportbil för att utföra sitt dagliga arbete. I Volkswagen Transportbilars fabriker, som finns i Hannover (D), Poznań (PL), Września (PL) och Pacheco (ARG), sysselsätts över 24,000 människor med att tillverka och marknadsföra modellserierna Caddy, Transporter, Crafter, Multivan, Amarok och nya elektiska ID. Buzz och ID. Buzz Cargo. Inom Volkswagen-gruppen är man delaktig att forma framtidens samhälle med nya mobilitetslösningar genom sitt huvudansvar för utvecklandet av autonom körning, Maas och TaaS (Mobility/Transport as a Service) och framtida produkter som ”robo-taxis” och ”robo-vans”. I Sverige säljs Volkswagen Transportbilar via ett 90-tal återförsäljare runt om i landet. Det svenska huvudkontoret finns i Södertälje, Volkswagen Group Sverige AB. Volkswagen Transportbilar är det klart ledande märket i Sverige inom lätta transportbilar.

Volkswagen Transportbilar rapporterar fortsatt vinsttrend under 2022 och låter ID. Buzz definiera året.29.3.2023 16:59:50 CEST | Pressmeddelande

För andra året i rad nådde Volkswagen Transportbilar (VWCV, Volkswagen Commercial Vehicles) en vinstökning på över en halv miljard euro under 2022. Trots minskning av antalet levererade enheter nådde företaget en försäljning på 11,5 miljarder euro. Höjdpunkten var lanseringen av elbilarna ID. Buzz och ID. Buzz Cargo som fått fina omdömen i tester och många utmärkelser. GRIP 2023 företagsstrategi: 10-stegs plan sätter mål för 2023.