Ida Ingerö ny näringspolitisk expert personlig assistans Vårdföretagarna

Till Vårdföretagarnas kansli ansluter nu Ida Ingerö som ny näringspolitisk expert för bransch personlig assistans. Vårdföretagarna är en arbetsgivarorganisation med 2000 företag och över 100 000 medarbetare inom vård och omsorg.

- Personlig assistans är en frihetsfråga som ligger mig varmt om hjärtat. Alla med behov av LSS ska få den hjälp de behöver. Ersättningen behöver ses över för långsiktigt hållbara villkor. De senaste åren har våra kollektivavtalade löner ökat mer än ersättningen. Det ska vara möjligt att med hög kvalitet driva och utveckla attraktiva arbetsplatser för personliga assistenter, säger Ida Ingerö, ny näringspolitisk expert personlig assistans på Vårdföretagarna.

Ida Ingerö kommer närmast från Systembolaget där hon arbetat med samhällsrelationer och dessförinnan som biträdande presschef. Hon har tidigare varit chef för Liberala Nyhetsbyrån.

Assistans är det välfärdsområde där flest, hela åtta av tio brukare, väljer ett icke-offentligt alternativ. Sju av tio väljer en assistent från ett företag, bland annat för att man upplever att det ger en större möjlighet till självbestämmande än det kommunala alternativet. Höjningen av den statliga schablonersättningen har släpat efter och sedan 2014 har höjningen varje år varit lägre än de kollektivavtalade löneökningarna. Idag ligger ersättningen på knappt 300 kronor i timmen, vilket ger Vårdföretagarnas medlemsföretag små möjligheter till kompetensutveckling. Vårdföretagarna har under lång tid uppmanat politiken att höja ersättningen för att kunna erbjuda attraktiva arbetsplatser för personliga assistenter och kvalitetsförbättring för brukarna.

Ida Ingerö, näringspolitisk expert personlig assistans