Ida Östensson får Bris-priset 2017

Aktivisten och grundaren av jämlikhetsstiftelsen Make Equal, Ida Östensson, tilldelas Bris-priset 2017, för sitt arbete för allas rätt att vara sig själv.

Ida Östensson har bland annat grundat stiftelsen Make Equal som arbetar praktiskt och lösningsfokuserat för jämlikhet, och Fatta-rörelsen som jobbar mot sexuellt våld och för samtycke.

– Ida Östensson visar hur en persons engagemang kan få igång en hel folkrörelse. Hennes konkreta sätt att arbeta visar hur vi alla kan omsätta mänskliga rättigheter till praktik, och bidrar till att stärka barns och ungas livsvillkor i Sverige, säger Ulf Spendrup, avgående ordförande i Bris förbundsstyrelse.

Bris-priset delas ut vartannat år i samband med Bris kongress, och går till någon som genomfört extraordinära insatser för barn och unga. Det är Bris medlemmar som nominerar kandidater till priset, och beslut om pristagare fattas av Bris förbundsstyrelse.

– Bris är i grunden byggt på aktivism och har gått i bräschen för mycket av det vi tar för givet idag gällande barns rättigheter. Efter att ha jobbat nära Bris senaste halvåret har jag verkligen sett att de lever som de lär. Inget görs utan ett barnperspektiv. Att få ett pris av Bris är därför en verklig värdemätare på att mitt och mina kollegors arbete gör skillnad, säger Ida Östensson, som var på plats på lördagskvällen och tog emot Bris-priset på Bris kongress i Norrköping.

Anna Holmqvist, pressekreterare
anna.holmqvist@bris.se

Bris, Barnens rätt i samhället, är en partipolitiskt och religiöst obunden ideell medlemsorganisation som särskilt ska bistå barn och unga i utsatta situationer samt upprätta möjligheter för barn och unga att föra en dialog med vuxna. Bris vision är ett samhälle där varje barn känner till sina rättigheter och där barnets rättigheter tillgodoses. FN:s konvention om barnets rättigheter utgör grunden för Bris arbete och Bris bidrar med sitt arbete till FN:s hållbarhetsmål i Agenda 2030. Bris verksamhet finansieras via gåvor, medlemsavgifter och företagssponsring. Mer information om Bris finns på www.bris.se