Idag inleds kyrkovalet

Den 6–19 september är det kyrkoval. Då avgörs vilka som ska styra i Svenska kyrkan de närmaste fyra åren. I Lunds stift, som omfattas av Skåne och Blekinge, är det 830 000 medlemmar som ska göra sina röster hörda.
Kyrkovalet pågår mellan 6-19 september. Alla medlemmar över 16 år har rösträtt. Foto: Magnus Aronson/Ikon.

Svenska kyrkan är Sveriges största trossamfund med sina 5,9 miljoner medlemmar. Måndagen den 6 september öppnar förtidsröstningen i kyrkovalet. Under nästan två veckor är det möjligt för Svenska kyrkans 4,9 miljoner medlemmar över 16 år att välja vilka som ska representera dem i kyrkomöte, stiftsfullmäktige och församling.

Valet till stiftsfullmäktige i Lunds stift
Genom att använda sig av den rosa valsedeln påverkar man arbetet i Lunds stift som omfattar Skåne och Blekinge med 163 församlingar, 500 kyrkor och drygt 830 000 medlemmar. Stiftets uppdrag att främja och ha tillsyn över församlingslivet handlar bland annat om att stötta församlingarna arbete, ge råd och stöd i teologiska frågor samt ge bidrag till att renovera och förvalta kyrkor, textilier och konst. Följande grupper ställer upp i valet till stiftsfullmäktige i Lunds stift:

Borgerligt alternativ.

Centerpartiet.

FiSK - Fria liberaler i Svenska kyrkan.

Frimodig kyrka.

Himmel och jord.

Kristdemokrater i Svenska kyrkan, för en Levande kyrka.

Miljöpartister i Svenska kyrkan De Gröna.

POSK – Politiskt obundna i Svenska kyrkan.

Skånepartiet.

Socialdemokraterna.

Sverigedemokraterna.

ViSK, Vänstern i Svenska kyrkan.

ÖKA – Öppen kyrka, en kyrka för alla.

På Lunds stifts kyrkovalswebb finns intervjuer med nomineringsgrupperna och mer information om kyrkovalet, till exempel om var och när man kan rösta. Där finns även information på lätt svenska, talad webb, teckenspråk och andra språk: https://www.svenskakyrkan.se/lundsstift/kyrkovalet-2021

Den 19 september presenteras ett preliminärt valresultat vid midnatt (se länk nedan). Under oktober/november har vi ett slutligt valresultat. Här finns även resultat från tidigare kyrkoval: https://www.svenskakyrkan.se/kyrkoval/valresultat

Kent Kvist, samordnare för kyrkovalet i lunds stift, 042-18 90 50

Eirik Ski, 1:e stiftsjurist och valansvarig i Lunds stift, 046-15 55 12