Idag kan förlossningskrisen i Stockholm lösas

Idag klubbas budgeten för Region Stockholm igenom. Vänsterpartiet ställer krav på att öppna den färdigbyggda förlossningen på St. Görans sjukhus redan nästa år. Idag hänger det på högermajoriteten att lösa förlossningskrisen genom att säga ja till detta krav.

Barnmorskor, vårdpersonal och gravida kräver långsiktiga och trygga lösningar för förlossningsplatser. Högermajoritetens förslag på tillfälliga pengar till förlossningsvården är otillräckliga. Igår blev Moderaternas regionråd Irene Svenonius utbuad av barnmorskor, vårdpersonal och mammor som demonstrerade utanför Landstingshuset. De krävde fler förlossningsplatser genom att öppna förlossningen på St. Görans.

-Förlossningskrisen kan inte lösas med tillfälliga plakatpengar, det krävs långsiktig garanti för fler förlossningsplatser. Idag är den färdigbyggda kliniken på St. Görans sjukhus den bästa lösningen, säger Jonas Lindberg, sjukvårdspolitisk talesperson för Vänsterpartiet Region Stockholm.

Vänsterpartiet driver kravet om att öppna förlossningen redan nästa år, men högermajoriteten vill vänta till 2026.

Regionen måste ta ansvar för förlossningvården2.11.2021 07:00:00 CET | Pressmeddelande

801 födslar har redan skett på överfyllda mottagningar bara i år, 141 barnmorskor har sagt upp sig och 70 tjänster inom förlossningsvården är obemannade. Dessutom har alla chefer på Södersjukhusets förlossningsavdelning sagt upp sig. Det är dags för regionen att ta sitt ansvar. Därför går vi nu ihop med Socialdemokraterna och begär ett extra sammanträde med regionstyrelsen - för att rädda förlossningsvården