Idag läggs grundstenen till Arkona vindkraftspark i Östersjön

Vindkraftsprojektet Arkona offshore i den tyska delen av Östersjön har gått från planerings- till konstruktionsfasen. Vid en symbolisk ceremoni på ön Rügen i Sassnitz lades den första hörnstenen för E.ON’s och Statoils gemensamma vindkraftsprojekt.

– Arkona är en viktig del i E.ONs arbete med att vara drivande i den globala omställningen till förnybar energiproduktion, säger Jonas Abrahamsson, koncernchef E.ON Sverige.

Arkona-projektet ligger mellan Sverige och Rügen. Vindparken blir Östersjöns största med en installerad kapacitet på 385 megawatt och beräknas komma kunna försörja 400 000 hushåll med förnybar energi. I jämförelse med elektricitet som genereras på vanligt sätt kommer Arkona att spara upp till 1,2 miljoner ton CO2 per år.

60 turbiner på sex megawatt tillverkade av Siemens är planerade för installation. Verken kommer att vila på enskilda pelare på ett djup på 23–37 meter och just nu läggs två kilometer undervattensledning om dagen. Stålstommar och anslutningsdelar tillverkas just nu och E.ON kommer att påbörja installationen av de stora komponenterna till havs under 2017.

Vindkraftsparken Arkona kommer att vara i full drift år 2019. Den norska koncernen Statoil har en andel på 50 procent av projektet och har redan från starten deltagit som partner. E.ON kommer att ansvara för konstruktionen och driften av vindkraftsparken. Investeringen uppgår till mer än 1,2 miljarder euro. Detta kommer att göra E.ON till det första företaget som driver en egen vindkraftspark till havs i både det tyska Nordhavet och Östersjön.

E.ONs pressjour 040-25554024-timmarsservice för dig som är journalist. Telnr på denna sida är endast avsedda för journalister.Övriga hänvisas till Kundservice tel 020-222424 eller Felanmälan tel 020-880022.

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.