Idag lanseras rapporten Våra drömmars stad

Fastighetsägarna Stockholms rapport Våra drömmars stad presenteras idag under Samtidsarenan på Kulturhuset Stadsteatern. Rapporten kartlägger stockholmarnas känsla och uppfattning om staden och dess innehåll. Bland annat visar Våra drömmars stad att stockholmarna i framtiden vill fokusera mer på mötesplatser där upplevelsen står i centrum, utan krav på konsumtion.

Våra drömmars stad - fem insikter om staden och människorna i den

I rapporten ”Våra drömmars stad” har Fastighetsägarna Stockholm tillsammans med Grasp Insights kartlagt stockholmarnas vanor, känslor och drömmar om Stockholms citykärna.

- I rapporten framgår det tydligt att vi trivs bäst i staden när vi ses för att äta och träffa vänner. Pandemin har dragit i nödbromsen för de här aktiviteterna men vi ser hur stockholmarna längtar efter staden som mötesplats och den utbudsmix i form av småbutiker, kultur och upplevelser som bara staden kan erbjuda, säger Helena Olsson, stadsutvecklingsexpert på Fastighetsägarna Stockholm som är moderator för samtalet ”När stadslivet gör comeback”, inom ramen för Samtidsarenan.

Staden kan ses som en spegelbild av människors behov och önskemål. Över tusen personer mellan 15 och 74 år har svarat på frågor som rör aktiviteter i stan, vad staden väcker för känslor, hur pandemin förändrat vanor, vem som påverkar stadens utveckling och drömscenarion inför framtidens stadsutveckling.

- Förhoppningen är att undersökningen bidrar med insikter och diskussion om staden, hur vi skapar platser för alla och hur stadens innehåll kommer att utvecklas. Coronapandemin ger stora avtryck men frågan är hur beständiga de blir, säger Helena Olsson.

Samtidsarenan den 4 dec 2020
Samtidsarenan livestreamas från Kulturhuset Stadsteatern med start kl 08.15.
Våra drömmars stad presenteras av Lovisa Sterner, Grasp Insights i Fastighetsägarna Stockholms programpunkt "När stadslivet gör comeback", kl 16.30-17.15.

Medverkande kl 16.30-17.15: Katrin Behdjou Arshi, kulturstrateg och kulturlots, Stockholms stad, Martin Sandgärde, chef handel Vasakronan, Lovisa Sterner, grundare och VD Grasp Insights, Helena Olsson, stadsutvecklingsexpert, Fastighetsägarna Stockholm.

Fakta om Våra drömmars stad
Rapporten ”Våra drömmars stad”baseras på webbenkätsvar från 1024 stockholmare mellan 15 och 74 år. Undersökningen gjordes under juni 2020.

Våra drömmars stad - fem insikter om staden och människorna i den
Medverkande i "Samtidsarenan - När stadslivet gör comeback". Överst fr.v.
Medverkande i "Samtidsarenan - När stadslivet gör comeback". Överst fr.v. Katrin Behdjou Arshi, kulturstrateg/kulturlots, Stockholms stad, Martin Sandgärde, chef handel, Vasakronan. Nederst fr. v. Lovisa Sterner, grundare och VD, Grasp Insights, Helena Olsson, stadsutvecklingsexpert, Fastighetsägarna Stockholm

Ett dråpslag mot nyproduktion av hyresrätter22.1.2021 16:23:12 CETPressmeddelande

Det beslut som Hyresnämnden i Umeå meddelade under fredagen innebär ett dråpslag mot nyproduktion av hyresrätter. "Beslutet riskerar skapa en situation som innebär att månadshyror i nya tvårumslägenheter blir upp till 1 500 kr högre än vad de behöver vara. Ingen hyresvärd kommer vara intresserad av att bygga bostäder om hyresutvecklingen blir noll över 15 år. Det skulle drabba Umeå hårt och borde oroa politikerna", säger Peter Sörman, näringspolitisk chef på Fastighetsägarna MittNord.

Statens uppgift att stötta företag i kris16.1.2021 14:09:53 CETPressmeddelande

Regeringen har meddelat att ett nytt hyresstöd till småföretagare ska införas för första kvartalet 2021. Stödet har samma konstruktion som hyresstödet som fanns under 2020, där fastighetsägaren och staten förutsätts dela på kostnaden för sänkta hyror till lokalhyresgäster. Stödets konstruktion innebär att staten övervältrar ansvar på enskilda fastighetsägare att både avgöra vilka företag som skall få stöd och bekosta stödet.

Fastighetsbranschen kommer fortsätta ta ansvar för att minska smittspridningen8.1.2021 16:47:20 CETPressmeddelande

Fastighetsföretag, köpcentrum och gallerior har under hela pandemin vidtagit åtgärder för att minska risken för trängsel och smittspridning. Antalet besökare har minskat kraftigt sedan de skärpta restriktionerna infördes. Fastighetsägarna tar nu utifrån Folkhälsomyndighetens föreskrifter fram nya rekommendationer för hur fastighetsägare kan fortsätta att bidra till minskad trängsel och motverka smittspridning.