Idag levererar Spendrups handsprit till Region Örebro

Behovet av handsprit och desinfektionsmedel är fortfarande stort, inte minst inom hälso- och sjukvården. Vid påsk påbörjades leveranser av handsprit, som kommer från restalkoholen från alkoholfri öl, till Region Dalarna. Efter ett upprop från Länsstyrelsen i Örebro erbjöd Spendrups att leverera handsprit även till Region Örebro. Första leveransen på 330 liter går idag till Universitetssjukhuset Örebro.

Spendrups har ställt om sin produktion av restalkohol som kommer från tillverkningen av alkoholfri öl. Vanligtvis går restalkoholen till biogasutvinning men i dagsläget behövs den istället inom framför allt vård och omsorg där bristen på handsprit och desinfektionsmedel är akut.

• Det känns otroligt bra att vi kan gå in och hjälpa till där behovet är stort. Av en restprodukt från alkoholfri öl har vi skapat något som hjälper de riktiga hjältarna i samhället, alla de som tar hand om våra sjuka och gamla. Vi har hittat ett sätt att producera handspriten småskaligt och med hög kvaliteti tillräcklig stor mängd så vi kan leverera till flera regioner nära vårt bryggeri i Grängesberg. På detta sätt hoppas vi göra skillnad på riktigt. Efter en förfrågan i förra veckan från Region Örebro, och en godkänd provleverans, har vi producerat 5 000 liter till Universitetssjukhuset Örebro i ett första skedeDet är tack vare flera engagerade och kreativa medarbetare som vi kunnat ställa om produktionen och genomföra dessa leveranser, säger Helena Nylén, varuförsörjningsdirektör på Spendrups.

Idag går den första leveransen på 330 liter till sjukvården i Region Örebro. De närmsta veckorna kan produktionen ökas, givet att råvaror och rätt förpackningar kan säkras.

Spendrups arbetar sedan länge med att ta tillvara restprodukter i produktionen (så kallade cirkulära flöden), exempelvis genom en biobränsleanläggning där restprodukten drav från ölbryggningen används som en del i energiförsörjningen.

Årligen bryggs åtta miljoner liter alkoholfri öl på Spendrups bryggeri i Grängesberg vilket ger en restprodukt i form av knappt 80-procentig etanol. Det innebär en volym på cirka 650 000 liter restsprit som i vanliga fall går till biogasutvinning. ./.

Helena Nylén, varuförsörjningsdirektör Spendrups. 070 819 57 57

Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i femte generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Vårby utanför Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Heineken, Loka, Schweppes, Briska och vinproducenter som Cono Sur, Gallo och Boschendal. Spendrups har 1 100 medarbetare och omsätter cirka 4 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, Omaka, BIBAB och Hellefors Bryggeri. Våra anläggningar är certifierade enligt internationella standarderna ISO 14001 och FSSC 22000 avseende miljö respektive kvalitet och livsmedelssäkerhet. | spendrups.se

Gotlands Bryggeri återkallar Wisby Alkoholfri Lager6.8.2020 17:32:02 CESTPressmeddelande

Gotlands Bryggeri återkallar Wisby Alkoholfri Lager från Systembolaget och restauranger som en försiktighetsåtgärd. Det gäller flaskor med bäst före 26.10.2020 och 10.05.2021. På innehållsförteckningen saknas information om att ölet innehåller vetemalt. Eftersom vetemalt är en allergen återkallas därför all Wisby Alkoholfri Lager. Produkten har inte funnits i detaljhandeln. Wisby Lager 4,7 % alk. innehåller inte vetemalt. Gotlands Bryggeri tar händelsen på största allvar och har vidtagit åtgärder för att liknande inte ska inträffa framöver. Wisby Alkoholfri Lager med korrekt innehållsförteckning kommer åter att finnas för leverans från mitten av september. Gotlands Bryggeri beklagar det inträffade.

Sommarens många möjligheter till en annorlunda semester 3.7.2020 13:42:39 CESTPressmeddelande

Det blir en annorlunda sommar, på många sätt. Men att allt inte är ”som vanligt” behöver inte bara vara negativt. Det visade sig när Spendrups Bryggeri frågade 1000 svenskar om hur deras sommarplaner ser ut. Genom begränsningar och mer tid för reflektion ser man värdet i att vara på hemmaplan och tar tillvara mer på de små stunderna varje dag – och här spelar god mat och dryck spelar en avgörande roll.