Idag öppnar Sveriges nordligaste Lidl-butik

När Lidl idag öppnar sin första butik i Boden blir det också Sveriges mest nordliga Lidl-butik. Dessutom är den, som butik nummer 199, en viktig milstolpe i racet mot 200 butiker. Kan den nya butiken måhända bli tomtens självklara val när julmaten ska inhandlas senare i år?

Efter en olidlig väntan slås portarna idag äntligen upp för den nordligaste Lidl-butiken hittills. Den nya butiken på Kaptensgatan har en total försäljningsyta på 1 330 kvadratmeter och är byggd efter Lidls nya butikskoncept med ljusa, luftiga ytor.

- Äntligen! Alla medarbetare har gjort ett fantastiskt jobb vilket innebär att vi nu äntligen kan erbjuda högsta kvalitet till bästa pris även här uppe. Vi håller självklart samma låga priser som i alla våra butiker, det spelar ingen roll var i landet vi öppnar. Och visst anade vi att butiken var efterlängtad, men såhär mycket positiv respons från bodenborna kunde vi inte drömma om, säger Johan Vennerström, fastighetschef på Lidl Sverige.

I och med öppningen närmar sig Lidl den viktiga strategiska målsättningen om att nå 200 butiker i Sverige under år 2020. Med två månader kvar på året öppnar nu alltså butik nummer 199. Vilken butik som blir nummer 200 är ännu inte officiellt.

Lidl är den enda livsmedelskedjan i Sverige som klimatkompenserar för den svenska verksamheten. Livsmedelskedjan har en hög andel miljömärkta och etiskt märkta varor i sitt sortiment och ställer alltid hårda miljö- och kvalitetskrav på sina leverantörer. Lidl distribuerar idag produkter från runt 200 svenska leverantörer och målsättningen är att det redan stora svenska sortimentet ska utökas ytterligare.

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 203 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Lidl utvecklar världens första internationella standard för biologisk mångfald20.5.2021 09:45:00 CEST | Pressmeddelande

Lidl utvecklar tillsammans med GLOBAL G.A.P. världens första internationella jordbruksstandard med fokus på biologisk mångfald för frukt- och grönsaksproduktion. Målsättningen är att den nya standarden ska vara i bruk, och finnas tillgänglig för alla intressenter, i slutet av 2021. Den nya standarden gäller för Lidls internationella leverantörer av färsk frukt och grönt.

Lidl i samarbete för banbrytande förpackning i återvunnen konsumentplast12.5.2021 15:00:53 CEST | Pressmeddelande

Med hjälp av finansiellt stöd från Lidl Sverige arbetar Trioworld tillsammans med forskningsinstitutet RISE på att ta fram en förpackning för livsmedel innehållande återvunnen konsumentplast. Under förutsättning att alla tester och certifieringar faller väl ut planeras den nya förpackningen lanseras i Lidls butiker. Förpackningen, vars innehåll ännu är hemligt, tas fram i samarbete med Trioworld, RISE och Findus.

Efter kundklubbs-succén: Lidl lanserar bonussystem29.4.2021 09:30:00 CEST | Pressmeddelande

I oktober förra året lanserade Lidl sin första kundklubb i Sverige vilket snabbt blev en succé. Genom appen Lidl Plus får kunderna tillgång till rabatter och kampanjpriser samtidigt som kvitton och kuponger samlas för en smidigare köpupplevelse. Nu, ett halvår senare, lanseras ett bonussystem för att ytterligare premiera trogna kunder. Med start den 1 maj får Lidls kunder återbäring i form av värdekuponger när de registrerar sina köp i Lidl Plus.