Idag öppnar Sveriges nordligaste Lidl-butik

När Lidl idag öppnar sin första butik i Boden blir det också Sveriges mest nordliga Lidl-butik. Dessutom är den, som butik nummer 199, en viktig milstolpe i racet mot 200 butiker. Kan den nya butiken måhända bli tomtens självklara val när julmaten ska inhandlas senare i år?

Efter en olidlig väntan slås portarna idag äntligen upp för den nordligaste Lidl-butiken hittills. Den nya butiken på Kaptensgatan har en total försäljningsyta på 1 330 kvadratmeter och är byggd efter Lidls nya butikskoncept med ljusa, luftiga ytor.

- Äntligen! Alla medarbetare har gjort ett fantastiskt jobb vilket innebär att vi nu äntligen kan erbjuda högsta kvalitet till bästa pris även här uppe. Vi håller självklart samma låga priser som i alla våra butiker, det spelar ingen roll var i landet vi öppnar. Och visst anade vi att butiken var efterlängtad, men såhär mycket positiv respons från bodenborna kunde vi inte drömma om, säger Johan Vennerström, fastighetschef på Lidl Sverige.

I och med öppningen närmar sig Lidl den viktiga strategiska målsättningen om att nå 200 butiker i Sverige under år 2020. Med två månader kvar på året öppnar nu alltså butik nummer 199. Vilken butik som blir nummer 200 är ännu inte officiellt.

Lidl är den enda livsmedelskedjan i Sverige som klimatkompenserar för den svenska verksamheten. Livsmedelskedjan har en hög andel miljömärkta och etiskt märkta varor i sitt sortiment och ställer alltid hårda miljö- och kvalitetskrav på sina leverantörer. Lidl distribuerar idag produkter från runt 200 svenska leverantörer och målsättningen är att det redan stora svenska sortimentet ska utökas ytterligare.

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 195 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr. Sammanlagt arbetar drygt 4200 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Solna och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

De delar på över 11 miljoner från Lidl Future Initiatives20.11.2020 14:05:07 CETPressmeddelande

Nu är pristagarna i årets upplaga av Lidl Future Initiatives – Hållbarhetsakuten utsedda. De vinnande projekten, som ska påskynda omställning till ett mer hållbart livsmedelssystem, korades tidigare idag vid en prisceremoni. Vinnarna belönas med stöd för att genomföra tester och piloter samt vidareutveckla sina idéer. Det totala stödet i år är 11 320 000 kronor, som Lidls kunder bidragit med genom en tidigare prishöjning på plastpåsar. Sammanlagt har Lidl Future Initiatives delat ut över 21 miljoner till olika hållbarhetsprojekt.