Idag presenteras damlandslagets EM-kvaltrupp

Idag kl 13:00 håller Svenska Basketbollförbundet en digital presskonferens för att presentera EM-kvaltruppen i matchen mot Lettland den 14 november. Medverkar gör generalsekreterare Fredrik Joulamo, förbundscoach Kevin Taylor-Lundgren samt spelare Ellen Nyström.

Sverige inleder alltså kvalet till EuroBasket 2023 den 14 november borta mot Lettland. I gruppen finns även Israel och gruppvinnarna är direktkvalificerade till EM tillsammans med de fyra bästa grupptvåorna.

Israel är tillsammans med Slovenien värdar för EuroBasket 2023 och därmed redan kvalificerade - de deltar ändå i kvalspelet enligt de senaste årens tävlingsordning inom FIBA. Om en värd kvalificerar sig sportsligt så blir det de fem bästa tvåorna som kvalificerar sig, om båda värdar kvalificerar sig sportsligt så blir de sex bästa tvåorna kvalificerade.

Sverige är förstaseedade i gruppen bland annat tack vare sin kvartsfinal i sommarens EuroBasket men genomför en generationsväxling. Hur denna ser ut rent konkret får vi ett första svar på under denna presskonferens.

Under detta första kvalfönster kommer Kevin Taylor Lundgren att vara talesperson för förbundscoachteamet gentemot media och han kommer således att presentera truppen. Med under presskonferensen finns också generalsekreterare Fredrik Joulamo och spelare Ellen Nyström för att svara på frågor.

Presskonferensen är öppen för alla som har sin mikrofon och kamera avstängd. Moderator är kommunikationsansvarig Johannes Wohlert.

Länk till presskonferensen kl 13:00

Microsoft Teams meeting
Join on your computer or mobile app

Click here to join the meeting