The Working Generation

Idag står 250.000 långt från arbetsmarknaden. The Working Generation vill anställa 7.984 av dem. Minst!

Enligt Arbetsförmedlingens prognos från juni 2015 och nyligen en artikel i Dagens Samhälle kommer andelen av de arbetslösa som har en utsatt ställning att nå 70% i slutet av 2015. Under 2016 väntas ökningen fortsätta och nå 75% under andra halvåret. Till gruppen utsatta hör lågutbildade, personer som är utomeuropeiskt födda, personer med funktionsnedsättning och personer mellan 55 och 64 år. Om samtliga företag med fler än 10 anställda ansluter sig till The Working Generation kan vi anställa runt 8.000 personer ur denna grupp och ge dem ett socialt sammanhang och en meningsfull vardag. Först ut blir Skåne och skånska arbetsgivare! Under V51 kommer de första kontakterna med skånska arbetsgivare att tas.

För vart 10:e företag som ansluter sig anställer vi en person.
The Working Generation vill starta en ny rörelse som låter företag visa sitt sociala engagemang. Det kostar dem en futtig 10:a om dagen att bli en del i ett nytt kretslopp där vi anställer en utsatt person för att bli kontaktytan mellan företaget och TWG i deras HR-arbete. Med andra ord kan man säga att 10 företag med en sann CSR-ambition hjälps åt att ge en utsatt person ett riktigt jobb.

Anna är först in på The Working Generation.
Anna, 25, har en från födseln funktionsnedsättning och hade gått ett flertal kurser och program för att försöka få ett jobb. Den 15 november började Anna arbeta deltid på TWG som kontaktperson till 10 företag i närområdet. Hon kortar ner och skriver platsannonser som sedan läggs ut på The Working Generation. Och innan årets är slut kommer hon få nya arbetskamrater i Trelleborg.

The Working Generation är en rättvis arbetsförmedling.
Enligt oss på TWG borde det bara vara kompetensen som avgör. Inte namn, ålder eller kön. Jobben vi lägger ut är kortfattade med fokus på krav och meriter. På 1 minut ser man om jobbet är intressant och om man har rätt kompetenser. På 3 minuter snabbsöker man sedan jobbet från datorn, mobilen eller surfplattan. Utan CV eller personligt brev.

TWG sammanställer en lista där företagen kan se hur väl den sökande uppfyller kraven och företaget meddelar vilka kandidater de är intresserade av. TWG skickar ett SMS till den sökande som sedan gör en ”skarp” ansökan. Alla sökande får svar från TWG om de gått vidare eller inte. Självklart och rättvist enligt oss.

Idag läggs bara 25% av alla lediga jobb ut.
Resten tillsätts via kontakter och förklaring till det är enkel. Alla personer på HR-avdelningar runt Sverige kan intyga att de översköljs av ansökningar på varje vakans, vilket i sin tur drastiskt ökar arbetsbördan. Man har helt enkelt inte tid.

Med The Working Generation ser företaget direkt vem som har de rätta kvalifikationerna, varken mer eller mindre. Det kortar ner anställningsprocessen och gör att man kan hitta personer som man inte visste fanns. Samtidigt som det är rättvisare så ökar den anonyma sökproceduren också rörligheten på arbetsmarknaden genom att fler kan testa sina möjligheter till ett jobb. Även om de redan har ett.

Fakta om de utsatta på arbetsmarknaden:
Arbetsförmedlingen: http://www.arbetsformedlingen.se/download/18.71475a6414dd5d0d2a247ce/1440405893523/Riksprognosen_v%C3%A5ren_2015.pdf
Dagens Samhälle:

Kontakt med The Working Generation:
Rickard Linetti

rickard@theworkinggeneration.se

www.theworkinggeneration.se

info@theworkinggeneration.se

Kort om Rickard Linetti:
Rickard har lång erfarenhet från rekryteringsbranschen och har grundat http://www.stepstone.se/ och http://www.chefsjobb.se/ samt varit konsult åt Blocket Jobb och Jobbsafari.se.

Rickard Linetti

The Working Generation
Västra Torps Byaväg 109
23197 Klagstorp

Vi är en arbetsförmedling där jobbsökarnas kompetens är det helt avgörande. Inte namn, ålder eller kön. Inte heller ett snyggt CV eller säljande personligt brev. Hos oss visar arbetsgivarna vilka jobb som är lediga i en kortfattad ”annons” fokuserad på utbildning, krav och meriter. De annonserar gratis och visar samtidigt sitt social engagemang genom samarbetet med The Working Generation. Vi är helt enkelt ett nytt sätt att rekrytera och söka jobb. En modernt rättvis arbetsförmedling! Allt för en tia om dagen.

Följ The Working Generation

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.