Idag startar rullstolsbasket i Wetterbygden

Lena Nordquist, Carina Forell och Linda Leidefors utses till Loka Heroes när de nu startar upp rullstolsbasket i Jönköping/Huskvarna. Satsningen är en viktig del i att erbjuda basket för alla, och får stöd av Loka Heroes genom satsningen Ballers on Wheels. Tillsammans med de svenska rullstolsbasketprofilerna, Hillevi Hansson och Louise Forell, syftar initiativet till att aktivera barn och unga i sporten och få igång rullstolsbasket på fler orter i Sverige.

Bland rullstolsburna barn och ungdomar är det bara 1 av 10 som idrottar. Det vill Loka Heroes och Svensk Basket ändra på med initiativet Ballers on Wheels. I Sverige finns idag bara sex klubbar som har verksamhet med rullstolsbasket, de finns i Göteborg, Stockholm, Malmö, Norrköping och Växjö. Initiativet Ballers on Wheels vill hjälpa till att öka intresset för rullstolsbasket på fler orter och aktivera fler deltagare.

Målsättningen är att bli så många att en liga med lagen blir möjlig. Initiativet springer ur Loka Heroes som i flera år har stöttat eldsjälar som gör skillnad i samhället med hjälp av basket. Man ser nu stora möjligheter att utveckla rullstolsbasketen i Jönköping/Huskvarna genom att ta hjälp av de lokala eldsjälarna Lena Nordquist, Carina Forell och Linda Leidefors i Wetterbygden Basketball.

Projektet kommer att stötta laget med finansiering, material, sportrullstolar och engagemang.

Söker nu fler spelare

- Det ska bli så roligt att äntligen starta ett rullstolsbasketlag i vår basketklubb, det har varit en lång väntan att komma igång under pandemin. Vi har redan en grupp på fem personer som ska börja spela och hoppas på att kunna nå ut till ännu fler som vill komma och prova på! säger Lena Nordquist, huvudtränare för Wetterbygden Stars Ballers on Wheels.

Onsdag den 8 september drar träningarna igång och laget tränar sedan varje onsdag kl 19.30-20.30 i Sandahallen.

- I rullstolsbasket kan alla vara med och spela, oavsett om du sitter i rullstol eller inte. Det är det fina med sporten, på planen har alla samma förutsättningar och man kan spela tillsammans med vänner och syskon, säger Carina Forell.

Även Svenska Basketbollförbundet är glada över den satsning som nu görs inom Wetterbygden Basketball.

-       Att ytterligare en befintlig basketförening ser till att välkomna alla inom sin verksamhet och startar rullstolsbasketlag är väldigt glädjande. Wetterbygden Basketball och dess Loka Heroes går verkligen helhjärtat in i detta och ger satsningen bästa möjliga förutsättningar att lyckas, säger Mats Elsnitz, ansvarig för Loka Heroes på Svenska Basketbollförbundet.

Intresserade att börja spela i Wetterbygden Stars Ballers on Wheels hänvisas att kontakta Lena Nordquist.

Kontakt

Ansvarig rullstolsbasket Wetterbygden: Lena Nordquist, lena.nordquist@gmail.com, 0768-655706

Presschef Spendrups: Rose–Marie Hertzman, Rose-Marie.Hertzman@spendrups.se, 0708-95 25 67

Marknadschef Loka: Anna-Stina Hallberg, anna-stina.hallberg@spendrups.se,070-202 92 17

Ansvarig Loka Heroes Svenska Basketbollförbundet: Mats Elsnitz, mats.elsnitz@basket.se, 070-676 45 20

Om Loka Heroes
Loka Heroes är ett initiativ från Loka (Spendrups Bryggeri) och Svenska Basketbollförbundet. Tillsammans hittar, peppar och stöttar vi människor som gör skillnad i samhället med basket som verktyg. Basket är Sveriges mest jämställda och integrerade sport, därför tror vi på att basket kan göra skillnad inom två av samhällets stora utmaningar - hälsa och mångfald. Loka Heroes stöttar Heroes med finansiering, kunskap, utrustning, nätverk och kommunikation att nå ut. Loka Heroes strävar efter att inspirera fler till att göra skillnad i samhället med hjälp av basket.

Läs mer på lokaheroes.se eller på facebook.com/lokaheroes.

Om Loka

Loka, som är marknadsledare på smaksatt vatten, kommer från hälsokällan i Bergslagen. Människor har vallfärdat till hälsokällan i flera århundraden för att dricka av det mytomspunna vattnet. Innan vattnet tappas på flaska, kolsyras det lätt, salter tillsätts för att uppnå ett önskat mineralinnehåll och naturliga aromer tillsätts för att ge den goda smaken. Loka innehåller varken socker, sötningsmedel eller kalorier.

Om Svensk Basket
En gränslös gemenskap där en livslång passion skapar vinnare för livet. Så lyder vår vision och vi ska ta oss dit på sättet vi är. Se hela människan, våga ta ställning och se olikheter som nycklar till framgång. I Svensk Basket är vi över 100 000 medlemmar och 37 000 spelare som finns över hela landet. Vi är den fjärde mest populära sporten i Sverige bland ungdomar.

Besöksadress Trålgränd 2