Ideella organisationers inkomstkälla hotad

Regeringens förslag om en ny spellag hotar ideella organisationers viktigaste inkomstkälla. 48 organisationer, som samtliga är med och delar på Postkodlotteriets miljardöverskott årligen, skriver på DN Debatt (länk nedan) att de välkomnar en skärpt spellagstiftning men att speciell hänsyn måste tas till allmännyttiga lotterier.

Det nya förslaget syftar till att kräva särskild måttfullhet vid marknadsföring av spel, motsvarande de krav som finns för marknadsföring av alkohol. De 48 organisationerna har var och en för sig lämnat remissvar till regeringen. Där föreslår de att den skärpta lagstiftningen riktas mot de spelformer där risken för spelberoende är som störst samt mot olicensierade spelbolags marknadsföring.

Organisationerna betonar i DN Debatt att behoven är större än någonsin och uppmanar regeringen att följa sitt eget mål och säkerställa att allmännyttiga lotterier inte omfattas av skärpta krav.

Sedan starten 2005 har Svenska Postkodlotteriet genererat mer än 12 miljarder kronor till ideella organisationer – tack vare alla som köpt lotter. Samtidigt har över 1 300 svenskar blivit miljonärer. Novamedia Sverige AB driver lotteriet på uppdrag av Svenska Postkodföreningen, som innehar en spellicens utfärdad av Spelinspektionen. Konceptet ägs av Novamedia B.V. Novamedia Sverige AB är ISO 27001-certifierat.