Ideon breddar styrelsen och tar in ny styrelseordförande

Vid en bolagsstämma idag breddade Ideon AB sin styrelse. Stephan Müchler, VD Sydsvenska Handelskammaren, tar över ordförandeklubban av Mats Lindoff, som nu kommer att engagera sig operativt i ett antal bolag och därför inte bedömer sig ha tid längre. In i styrelsen valdes även Anders Almgren och Christer Wallin, Lunds Kommun och Linus Wiebe, LU Innovation, samt Leif Nyberin från Länsstyrelsen Skåne, som under en tid funnits med som adjungerande styrelseledamöter. Styrelsen består sedan tidigare även av Anders Jarl, VD Wihlborgs, Ola Orsmark, Regionchef Castellum, Anna Stenkil, Regionchef Vasakronan.

– Det blir en spännande utmaning nu när bolaget är inne i en fas då mycket är på gång och vi vill fortsätta utveckla Ideon Science Park. Den nya breddade styrelsen har goda förutsättningar att bidra till utvecklingen av såväl Ideon Science Park som rollen som motor för näringslivet i regionen, säger Stephan Müchler.

För ytterligare frågor, kontakta:

Stephan Müchler, 0708-203 506

Mia Rolf, VD IDEON Science Park 0709-100 111, mia.rolf@ideon.se

Ideon Science park har kommit att bli en plats där framstående innovationer skapas och spännande tillväxtbolag tar avstamp. Multinationella företag som Axis, Ericsson och Qlik härstammar från Ideon som grundades 1983 i samarbete med Lunds universitet. Flera av världens största innovationsbolag har utvecklingskontor eller samarbetsinvesteringar på området. På Ideon finns en unik mix av kompetenscentra, vilket är vår stora styrka i en värld där branscherna glider samman. Här finns också tillgång till laboratorier av högsta standard, vilket gör Ideon Science Park till en dynamisk tillväxt- och kunskapsmiljö för utvecklings- och forskningsbolag i världsklass. Ideon Science Park arbetar med fyra fokusområden; Future transportation, Smart cities, Healthtech och Smart materials.

Nybakade programmerare finnes! När Skånska IT branschen skriker efter kompetenser går de första MatchIT-kandidaterna ut i arbetslivet efter fullgjord utbildning och praktik.24.4.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

Den skånska IT branschen är glödhet och företagen slåss om kompetensen. Varje år saknas flera tusen programmerare av företag som vill växa i regionen, senaste IT mässan på Ideon den 11 april erbjöd 800 jobb. MatchIT-projektet har genererat stort engagemang från åtta företag i Skåne, och MatchIT vill gärna hitta fler företag att engagera. Nu går första omgången kandidater ut på en stekhet arbetsmarknad, och de första har redan fått jobb.

Drygt 2 000 besökare och många jobbmöten på IT-mässan i Lund12.4.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

Drygt 2000 personer besökte dagens IT-mässa på Ideon Science Park i Lund. 67 företag var på plats och letade personal till 800 tjänster. En snabb utvärdering visar att både arbetsgivare och arbetssökande var nöjda med arrangemanget. I höst blir det en ny mässa och många företag har redan visat intresse för att komma tillbaka. Dagens mässa som var den 14:e arrangerades av Arbetsförmedlingen i samarbete med Ideon Science Park och Lunds Kommun.

Ideon Open creates Extreme Co-Creation Lab at Dreamhack 2018 together with Mionix and CEVT to explore future gaming and mobility solutions30.11.2018 10:36:30 CETPressmeddelande

What is the future of gaming? What does the future of cars look like? And what happens if you mix these two scenarios? In order to better understand the future of autonomous cars, the mobility innovation company CEVT (China Euro Vehicle Technology) engaged Ideon Open to explore these questions in an open innovation format.