Ideon breddar styrelsen och tar in ny styrelseordförande

Vid en bolagsstämma idag breddade Ideon AB sin styrelse. Stephan Müchler, VD Sydsvenska Handelskammaren, tar över ordförandeklubban av Mats Lindoff, som nu kommer att engagera sig operativt i ett antal bolag och därför inte bedömer sig ha tid längre. In i styrelsen valdes även Anders Almgren och Christer Wallin, Lunds Kommun och Linus Wiebe, LU Innovation, samt Leif Nyberin från Länsstyrelsen Skåne, som under en tid funnits med som adjungerande styrelseledamöter. Styrelsen består sedan tidigare även av Anders Jarl, VD Wihlborgs, Ola Orsmark, Regionchef Castellum, Anna Stenkil, Regionchef Vasakronan.

– Det blir en spännande utmaning nu när bolaget är inne i en fas då mycket är på gång och vi vill fortsätta utveckla Ideon Science Park. Den nya breddade styrelsen har goda förutsättningar att bidra till utvecklingen av såväl Ideon Science Park som rollen som motor för näringslivet i regionen, säger Stephan Müchler.

För ytterligare frågor, kontakta:

Stephan Müchler, 0708-203 506

Mia Rolf, VD IDEON Science Park 0709-100 111, mia.rolf@ideon.se

Ideon Science park har kommit att bli en plats där framstående innovationer skapas och spännande tillväxtbolag tar avstamp. Multinationella företag som Axis, Ericsson och Qlik härstammar från Ideon som grundades 1983 i samarbete med Lunds universitet. Flera av världens största innovationsbolag har utvecklingskontor eller samarbetsinvesteringar på området. På Ideon finns en unik mix av kompetenscentra, vilket är vår stora styrka i en värld där branscherna glider samman. Här finns också tillgång till laboratorier av högsta standard, vilket gör Ideon Science Park till en dynamisk tillväxt- och kunskapsmiljö för utvecklings- och forskningsbolag i världsklass. Ideon Science Park arbetar med fyra fokusområden; Future transportation, Smart cities, Healthtech och Smart materials.

UNOPS opens global innovation centre in Sweden at Ideon Science Park28.11.2018 16:00Pressmeddelande

UNOPS, the UN Office for Project Services have decided to open a global innovation centre in Sweden and Lund in collaboration with Ideon Science Park. The venture is funded by Vinnova. The new centre is the second science and innovation centre launched by UNOPS this year, following the launch of a similar initiative in Antigua and Barbuda. This is a part of their strategy to reach the global development goals within Agenda 2030.

MatchIT hjälper nyanlända akademiker hitta praktikplatser och arbete inom programmering – de första studenterna är redan anställda27.11.2018 07:00Pressmeddelande

Många nyanlända akademiker har en teknisk bakgrund och genom projektet MatchIT erbjuds de en intensivutbildning inom programmering för att snabbare komma in på arbetsmarknaden. I augusti startade den första utbildningen och i februari ska de första studenterna ut på 10 veckors praktik, hos bland Ingka Group (Ingka Holding B.V. och dess dotterbolag). En av studenterna har redan fått anställning hos Axis Communications innan utbildningen är avslutad!