Ideon Coder kids får fler barn att upptäcka programmering

Ideon Coder kids får fler barn att upptäcka programmering Den 2 november öppnas dörrarna på Ideon Science Park för 80 barn som har anmält sig till denna höstlovsaktivitet. Dagen arrangeras tillsammans med ARM, Axis Communications, Sony Mobile Communications och Volvo Cars.

-Sony förknippas med nyfikenhet och innovation och vi har hos unga sett ett stort intresse för att förstå den digitala tekniken. Vi brinner för regionen och delar gärna med oss av den kompetens vi har kring bl.a. programmering. När flera företag samlas såhär visar det hur brett tekniken kan användas, säger Jens Gulin, mjukvaruutvecklare på Sony Mobile Communications.

– Att kunna programmera blir allt viktigare i dagens digitala värld. Genom vårt samarbete med företagen i vår närhet, så kan vi tillsammans inspirera fler barn att lära sig programmera. Arm kommer ha ett 10-tal volontärer på plats där barnen ska får testa att koda med microbit. Barnen kommer även få sina frågor besvarade och utforska sina tekniska, problemlösande och skapande förmågor, berättar Emeli Bågvik Ströbeck, Office Manager på ARM.

Barnen som deltar är i åldrarna 8–12 år och under en hel dag får de lära sig programmera med handledning från proffs på företagen. För att passa varje barn så bra som möjligt erbjuds tre olika aktiviteter, en för dem som aldrig har provat programmering innan med övningar i Scratch, en för dem som har provat lite grann och en aktivitet på engelska där man använder sig av micro:bit.

– Vi känner av det enorma behovet av kompetenta programmerare från våra företag. Även om det tar ett tag innan dessa barn kommer ut på arbetsmarknaden så vill vi inspirera dem och får dem att upptäcka hur kul det är med programmering, säger Mia Rolf, VD för Ideon Science Park.

– Fler och fler av de produkter vi använder dagligen styrs av datorer. Ett exempel är Volvobilar där det finns cirka 100 olika datorer som alla behöver programmeras, säger Anette Erlandsson, Volvo Cars.

Aktiviteterna börjar klockan 10.00 på Ideon Agora, Scheelevägen 15 och pågår till 16.00. I varje rum finns representanter från företagen som leder aktiviteterna och hjälper barnen med uppgifterna. Elever från Polhemsskolan i Lund och Lunds Universitet hjälper också till. Den sista timmen samlas alla grupperna och barnen presenterar vad de har arbetat med under dagen.

För ytterligare information, kontakta:

Mia Rolf, VD Ideon Science Park, 0709-100 111, mia.rolf@ideon.se

Karin Stigbahr, Kommunikationschef Ideon Science Park, 0708-110 753, karin.stigbahr@ideon.se

Kontaktperson ARM:

Emeli Bågvik Ströbeck, Office Manager ARM, 73 345 11 04, Emeli.Bagvik-Strobeck@arm.com

Kontaktperson Sony:

Kajsa Petersson, Kommunikationschef Sony Mobile Communications, 0706-664 985, Kajsa.Petersson@sony.com

Kontaktperson Volvo:

Henrik Svensson, Site Manager Lund Volvo Car Corporation, 0702-130 698,Henrik.svensson.4@volvocars.com

Ideon Science park har kommit att bli en plats där framstående innovationer skapas och spännande tillväxtbolag tar avstamp. Multinationella företag som Axis, Ericsson och Qlik har vuxit på Ideon som grundades 1983 i samarbete med Lunds universitet. Flera av världens största innovationsbolag har utvecklingskontor eller samarbetsinvesteringar på området. På Ideon finns en unik mix av kompetenscentra, vilket är vår stora styrka i en värld där branscherna glider samman. Här finns också tillgång till laboratorier av högsta standard, vilket gör Ideon Science Park till en dynamisk tillväxt- och kunskapsmiljö för utvecklings- och forskningsbolag i världsklass. Ideon Science Park arbetar med fyra fokusområden; Future Transportation, Smart Cities, Connected Health och Smart Materials.

Fokus på innovation och robotteknik när IUC Syd och Ideon Science Park anordnar robotmässa i Lund, 29 november 201723.11.2017 00:00Pressmeddelande

Industrikluster IUC Syd och Ideon Science Park sätter fokus på praktisk innovationskraft inom automation och robotteknik genom att arrangera en mötesplats för robotleverantörer, akademin och industriföretag med seminarier och en expo. Mötet görs inom ramen för projektet Smart Innovation, som också kommer att starta en utbildning i januari där små och medelstora industriföretag kommer få mer kunskap och konkret stöd av en affärscoach för att påbörja sin resa inom automation och robotteknik.

​Tempiro lanserar sin produkt för att fjärrstyra värmen på crowdfunding-plattformen Indiegogo den 14 november10.11.2017 00:00Pressmeddelande

“Målet med crowdfundingen är att ta in beställningar för ett värde av minst 10 000 euro för att starta vår massproduktion. Vi kommer att erbjuda olika paket med ett utgångspris från 139 euro. Tempiro är dessutom i dagsläget finansierade och stöds bl a av Energimyndigheten, Vinnova, Climate-KIC samt Almi”, enligt grundaren Magnus Lindström.