Ideon Coder kids får fler barn att upptäcka programmering

Ideon Coder kids får fler barn att upptäcka programmering Den 2 november öppnas dörrarna på Ideon Science Park för 80 barn som har anmält sig till denna höstlovsaktivitet. Dagen arrangeras tillsammans med ARM, Axis Communications, Sony Mobile Communications och Volvo Cars.

-Sony förknippas med nyfikenhet och innovation och vi har hos unga sett ett stort intresse för att förstå den digitala tekniken. Vi brinner för regionen och delar gärna med oss av den kompetens vi har kring bl.a. programmering. När flera företag samlas såhär visar det hur brett tekniken kan användas, säger Jens Gulin, mjukvaruutvecklare på Sony Mobile Communications.

– Att kunna programmera blir allt viktigare i dagens digitala värld. Genom vårt samarbete med företagen i vår närhet, så kan vi tillsammans inspirera fler barn att lära sig programmera. Arm kommer ha ett 10-tal volontärer på plats där barnen ska får testa att koda med microbit. Barnen kommer även få sina frågor besvarade och utforska sina tekniska, problemlösande och skapande förmågor, berättar Emeli Bågvik Ströbeck, Office Manager på ARM.

Barnen som deltar är i åldrarna 8–12 år och under en hel dag får de lära sig programmera med handledning från proffs på företagen. För att passa varje barn så bra som möjligt erbjuds tre olika aktiviteter, en för dem som aldrig har provat programmering innan med övningar i Scratch, en för dem som har provat lite grann och en aktivitet på engelska där man använder sig av micro:bit.

– Vi känner av det enorma behovet av kompetenta programmerare från våra företag. Även om det tar ett tag innan dessa barn kommer ut på arbetsmarknaden så vill vi inspirera dem och får dem att upptäcka hur kul det är med programmering, säger Mia Rolf, VD för Ideon Science Park.

– Fler och fler av de produkter vi använder dagligen styrs av datorer. Ett exempel är Volvobilar där det finns cirka 100 olika datorer som alla behöver programmeras, säger Anette Erlandsson, Volvo Cars.

Aktiviteterna börjar klockan 10.00 på Ideon Agora, Scheelevägen 15 och pågår till 16.00. I varje rum finns representanter från företagen som leder aktiviteterna och hjälper barnen med uppgifterna. Elever från Polhemsskolan i Lund och Lunds Universitet hjälper också till. Den sista timmen samlas alla grupperna och barnen presenterar vad de har arbetat med under dagen.

För ytterligare information, kontakta:

Mia Rolf, VD Ideon Science Park, 0709-100 111, mia.rolf@ideon.se

Karin Stigbahr, Kommunikationschef Ideon Science Park, 0708-110 753, karin.stigbahr@ideon.se

Kontaktperson ARM:

Emeli Bågvik Ströbeck, Office Manager ARM, 73 345 11 04, Emeli.Bagvik-Strobeck@arm.com

Kontaktperson Sony:

Kajsa Petersson, Kommunikationschef Sony Mobile Communications, 0706-664 985, Kajsa.Petersson@sony.com

Kontaktperson Volvo:

Henrik Svensson, Site Manager Lund Volvo Car Corporation, 0702-130 698,Henrik.svensson.4@volvocars.com

Ideon Science park har kommit att bli en plats där framstående innovationer skapas och spännande tillväxtbolag tar avstamp. Multinationella företag som Axis, Ericsson och Qlik har vuxit på Ideon som grundades 1983 i samarbete med Lunds universitet. Flera av världens största innovationsbolag har utvecklingskontor eller samarbetsinvesteringar på området. På Ideon finns en unik mix av kompetenscentra, vilket är vår stora styrka i en värld där branscherna glider samman. Här finns också tillgång till laboratorier av högsta standard, vilket gör Ideon Science Park till en dynamisk tillväxt- och kunskapsmiljö för utvecklings- och forskningsbolag i världsklass. Ideon Science Park arbetar med fyra fokusområden; Future Transportation, Smart Cities, Connected Health och Smart Materials.

Arne Hansson blir ny VD på Ideon Open AB25.4.2018 16:09Pressmeddelande

Arne Hansson blir ny VD på Ideon Open AB med start den 1 maj. Arne har arbetat som innovationskonsult på Ideon Open sedan 2015 med klienter som Stora Enso, Bona, Sandvik, Perstorp och Energimyndigheten. Han har tidigare arbetat på bolag som Trelleborg AB, Mars Inc., Ericsson och Sony Ericsson. Arne har även startat upp olika affärsverksamheter, som t ex den personliga säkerhetsappen WalkMeHome, som lanserades globalt 2012.

Ideon launches mentorship program for entrepreneurs with support from Martin Gren, Jon Hauksson, Charlotta Falvin, Pierre Elzouki and Staffan Gestrelius as mentors10.4.2018 07:00Pressmeddelande

Ideon, Sweden’s first Science Park, celebrates 35 years during 2018 and in order to celebrate the Ideon spirit, where we all help and support each other in the park, we are now launching a mentorship program where successful entrepreneurs and corporate leaders will offer advice and connections to selected entrepreneurs.

Suntribe lanserar en ekologisk, mineralbaserad solkräm som är säker för människors hälsa och miljön13.3.2018 06:00Pressmeddelande

Ideonföretaget Suntribe AB släpper nu en icke-vitgörande mineralbaserad solkräm som är skonsam mot både miljön och människor. Som alla andra Suntribes produkter använder den nya solkrämen mineralfiltret zinkoxid som ett naturligt alternativ till kemiska UV-filter. Alla andra ingredienser är naturliga och av ekologiskt ursprung. Den nya solkrämen är lättflytande och kan användas på hela kroppen, och utgör en del av Suntribes produktuppsättning av den nya generationens miljö- och människovänliga solkrämer.

Suntribe AB bringt riff freundliche Bio-Sonnencreme mit Zink ohne Weißeleffekt auf den Markt13.3.2018 06:00Pressmeddelande

Die schwedische Firma Suntribe AB launcht eine nicht weißelnde mineralische Sonnencreme, die sicher für Mensch und Natur ist. Wie alle anderen Suntribe Sonnencremes basiert die neue Körper- und Gesichtssonnencreme auf dem mineralischen UV-Filter Zinkoxid, der eine natürliche Alternative zu chemischen UV-Filtern darstellt. Alle anderen Inhaltsstoffe sind natürlich und aus biologischer Herkunft.

Suntribe AB launches an ecological, mineral-based sunscreen that is safe for human health and the environment13.3.2018 06:00Pressmeddelande

The Swedish company Suntribe AB is launching a non-whitening mineral sunscreen that is gentle for the environment and human skin. Like all other Suntribe sunscreens, the new body sunscreen features the mineral UV-filter Zinc Oxide as a natural alternative to chemical UV-filters. All other ingredients are from natural and organic origin. The new Suntribe Body sunscreen forms part of the company’s portfolio of a new generation of safe sunscreens.