Ideon Coder kids får fler barn att upptäcka programmering

Ideon Coder kids får fler barn att upptäcka programmering Den 2 november öppnas dörrarna på Ideon Science Park för 80 barn som har anmält sig till denna höstlovsaktivitet. Dagen arrangeras tillsammans med ARM, Axis Communications, Sony Mobile Communications och Volvo Cars.

-Sony förknippas med nyfikenhet och innovation och vi har hos unga sett ett stort intresse för att förstå den digitala tekniken. Vi brinner för regionen och delar gärna med oss av den kompetens vi har kring bl.a. programmering. När flera företag samlas såhär visar det hur brett tekniken kan användas, säger Jens Gulin, mjukvaruutvecklare på Sony Mobile Communications.

– Att kunna programmera blir allt viktigare i dagens digitala värld. Genom vårt samarbete med företagen i vår närhet, så kan vi tillsammans inspirera fler barn att lära sig programmera. Arm kommer ha ett 10-tal volontärer på plats där barnen ska får testa att koda med microbit. Barnen kommer även få sina frågor besvarade och utforska sina tekniska, problemlösande och skapande förmågor, berättar Emeli Bågvik Ströbeck, Office Manager på ARM.

Barnen som deltar är i åldrarna 8–12 år och under en hel dag får de lära sig programmera med handledning från proffs på företagen. För att passa varje barn så bra som möjligt erbjuds tre olika aktiviteter, en för dem som aldrig har provat programmering innan med övningar i Scratch, en för dem som har provat lite grann och en aktivitet på engelska där man använder sig av micro:bit.

– Vi känner av det enorma behovet av kompetenta programmerare från våra företag. Även om det tar ett tag innan dessa barn kommer ut på arbetsmarknaden så vill vi inspirera dem och får dem att upptäcka hur kul det är med programmering, säger Mia Rolf, VD för Ideon Science Park.

– Fler och fler av de produkter vi använder dagligen styrs av datorer. Ett exempel är Volvobilar där det finns cirka 100 olika datorer som alla behöver programmeras, säger Anette Erlandsson, Volvo Cars.

Aktiviteterna börjar klockan 10.00 på Ideon Agora, Scheelevägen 15 och pågår till 16.00. I varje rum finns representanter från företagen som leder aktiviteterna och hjälper barnen med uppgifterna. Elever från Polhemsskolan i Lund och Lunds Universitet hjälper också till. Den sista timmen samlas alla grupperna och barnen presenterar vad de har arbetat med under dagen.

För ytterligare information, kontakta:

Mia Rolf, VD Ideon Science Park, 0709-100 111, mia.rolf@ideon.se

Karin Stigbahr, Kommunikationschef Ideon Science Park, 0708-110 753, karin.stigbahr@ideon.se

Kontaktperson ARM:

Emeli Bågvik Ströbeck, Office Manager ARM, 73 345 11 04, Emeli.Bagvik-Strobeck@arm.com

Kontaktperson Sony:

Kajsa Petersson, Kommunikationschef Sony Mobile Communications, 0706-664 985, Kajsa.Petersson@sony.com

Kontaktperson Volvo:

Henrik Svensson, Site Manager Lund Volvo Car Corporation, 0702-130 698,Henrik.svensson.4@volvocars.com

Ideon Science park har kommit att bli en plats där framstående innovationer skapas och spännande tillväxtbolag tar avstamp. Multinationella företag som Axis, Ericsson och Qlik har vuxit på Ideon som grundades 1983 i samarbete med Lunds universitet. Flera av världens största innovationsbolag har utvecklingskontor eller samarbetsinvesteringar på området. På Ideon finns en unik mix av kompetenscentra, vilket är vår stora styrka i en värld där branscherna glider samman. Här finns också tillgång till laboratorier av högsta standard, vilket gör Ideon Science Park till en dynamisk tillväxt- och kunskapsmiljö för utvecklings- och forskningsbolag i världsklass. Ideon Science Park arbetar med fyra fokusområden; Future Transportation, Smart Cities, Connected Health och Smart Materials.

Ideon premierar innovativa tillväxtföretag med prispengar och mentorskap – här är vinnarna!3.10.2018 09:59Pressmeddelande

Under Ideons 35-årsfest den 28 september delades priser ut till lovande tillväxtföretag i två kategorier, Ideon-stipendiet och Ideons Mentorskapsprogram. Vinnare av stipendiet, Bjorkstrom Robotics, mottog 25 000 kronor med motiveringen ”För att ha utvecklat en spännande lösning med hjälp av VR och AR som kan revolutionera en hel industri. Trots att företaget är i en tidig fas har de redan strategiska kunder och partners och en stor potential. Ideon-stipendiet ges för att stötta en ökad marknadsexponering.”

Fem innovativa bolag är nominerade till Ideon-stipendiet 201812.9.2018 09:34Pressmeddelande

Ideon Science Park har tidigare delat ut stipendier till Ideonbolag via stiftelsen Ideon-societeten, som skapades av personer som hade en stor påverkan under Ideons tidiga uppbyggnadsfas. I år, när Ideon fyller 35, har Ideon-societeten beslutat att avsluta sin verksamhet och överföra medlen till Ideon Science Park, som fortsätter att dela ut stipendierna så länge medlen tillåter. Vinnaren av årets stipendium mottar 25 000 kronor och kommer att presenteras under Ideon Science Parks jubileumsfest, på kvällen den 28 september, på Elite Hotell Ideon i Lund.

Kinesiskt universitet flyttar in på Ideon Science Park4.9.2018 07:00Pressmeddelande

Ideon Science Park öppnar soft landing-möjlighet för internationella organisationer som vill etablera sig på den svenska marknaden och hitta samarbeten med svenska, innovativa företag. BNU-BUCM (Beijing Normal University-Beijing University of Chinese Medicine) National University Science Park -- Hengqin Innovation Institute of Science and Technology (kortfattat kallad BNU-BUCM) från Hengqin New District, Guangdong Province, Kina, är första hyresgäst in till soft landing-kontoret i fastigheten MHC som ägs av Vasakronan.

Bejing Normal University moves into Ideon Science Park4.9.2018 07:00Pressmeddelande

Ideon Science Park opens soft landing opportunity for international organizations that want to establish themselves on the Swedish market and find partnerships with Swedish, innovative companies. BNU-BUCM (Beijing Normal University-Beijing University of Chinese Medicine) National University Science Park--Hengqin Innovation Institute of Science and Technology (briefly called BNU-BUCM) from Hengqin New District, Guangdong Province, China, is the first tenant to enter the soft landing office at Ideon.

After skyrocketing demand, snack brand Renjer gets private investor on board27.7.2018 15:40Pressmeddelande

The food start-up Renjer Snacks just signed a contract with a private investor from Germany. The company received all the necessary funds to scale up the production of their wild jerky snacks from reindeer, elk and deer in return for 5% of their company shares. With these funds they can cope with the demand occurring from two new partnerships signed with distributors in Finland and Norway, the CFO Tim Schulz says.

Efter en snabbt stigande efterfrågan får tilltuggsmärket Renjer privat investerare ombord27.7.2018 15:40Pressmeddelande

Det nyligen uppstartade tilltuggsföretaget Renjer Snacks tecknade nyligen ett avtal med en privat investerare från Tyskland. Företaget fick alla nödvändiga medel för att öka produktionen av sitt mellanmål baserat på torkat kött från ren, älg och hjort och den privata investeraren erhöll 5% av bolagets aktier. Med dessa medel kan Renjer hantera efterfrågan från två nya partnerskap som tecknats med distributörer i Finland och Norge, säger finanschef Tim Schulz.