Ideon Innovation och IDEON Science Park lyfter kvinnors entreprenörskap

Idag den 8 mars, på internationella kvinnodagen, släpps biljetterna till the Yes Day. Dagen är startskottet för Ideon Innovations nya jämställdhetsarbete som hyllar entreprenörskap ur ett bredare perspektiv och merparten av de medverkande entreprenörerna samt talarna är kvinnor.

Bakgrunden är att endast 10 % av riskkapitalet går till kvinnor och endast 3 av riskkapitalbolagen på Allbrights lista (totalt 92 st) har kvinnliga partners.

En av anledningarna kan vara att kvinnor faktiskt inte känner till möjligheterna till innovationsstöd och att söka riskkapital. Kommunikationen går helt enkelt inte fram. Ett tecken på detta var Creative Plots satsning Barcamper, som genomfördes i skånska landsbygden under 2016, där merparten av idéerna som presenterade kom ifrån kvinnor – när nu campingbilen ändå körde förbi vågade kvinnorna gå in och fråga om deras ide kunde vara intressant.

– Vi har blivit trötta på att göra undersökningar kring varför det är så få kvinnor som söker sig till entreprenörskapet. Vi märkte att det gäller för oss att helt enkelt göra något. Vi ska därför aktivt leta efter kvinnliga entreprenörer där vi tror att de finns, och vi kommer att erbjuda skräddarsydd hjälp utifrån deras behov. Det är ett ansvar vi har för vår samhällsutveckling, säger Anna Branten, VD för Ideon Innovation.

Ideon Science Park är medarrangörer till The Yes Day, startskottet för Ideon Innovations nya jämställdhetsarbete, och som därför väljer att satsa på en intensiv dag med flera framgångsrika kvinnor som talare, däribland Jan Sook Lotta Brattin, grundare till Acne Jeans, Eva Ekedahl, grundare till karriärpodden och Women for Leaders och Elisabeth Brevenson, grundare till Beepsend. Karriärpodden med tusentals lyssnare kommer att sända live från eventet. Målet är att alla som kommer – män som kvinnor – ska inspireras och säga Yes till entreprenörskap.

Event-sidan hittas här: https://www.ideoninnovation.se/the-yes-day

Eventet sker i samarbete med Sparbanksstiftelsen Skåne.

För ytterligare frågor, kontakta:

Anna Branten, VD Ideon Innovation 0733-31 22 10, ab@ideoninnovation.se

Mia Rolf, VD IDEON Science Park 0709-100 111, mia.rolf@ideon.se

Ideon Science park har kommit att bli en plats där framstående innovationer skapas och spännande tillväxtbolag tar avstamp. Multinationella företag som Axis, Ericsson och Qlik härstammar från Ideon som grundades 1983 i samarbete med Lunds universitet. Flera av världens största innovationsbolag har utvecklingskontor eller samarbetsinvesteringar på området. På Ideon finns en unik mix av kompetenscentra, vilket är vår stora styrka i en värld där branscherna glider samman. Här finns också tillgång till laboratorier av högsta standard, vilket gör Ideon Science Park till en dynamisk tillväxt- och kunskapsmiljö för utvecklings- och forskningsbolag i världsklass. Ideon Science Park arbetar med fyra fokusområden; Future transportation, Smart cities, Healthtech och Smart materials.

UNOPS opens global innovation centre in Sweden at Ideon Science Park28.11.2018 16:00Pressmeddelande

UNOPS, the UN Office for Project Services have decided to open a global innovation centre in Sweden and Lund in collaboration with Ideon Science Park. The venture is funded by Vinnova. The new centre is the second science and innovation centre launched by UNOPS this year, following the launch of a similar initiative in Antigua and Barbuda. This is a part of their strategy to reach the global development goals within Agenda 2030.

MatchIT hjälper nyanlända akademiker hitta praktikplatser och arbete inom programmering – de första studenterna är redan anställda27.11.2018 07:00Pressmeddelande

Många nyanlända akademiker har en teknisk bakgrund och genom projektet MatchIT erbjuds de en intensivutbildning inom programmering för att snabbare komma in på arbetsmarknaden. I augusti startade den första utbildningen och i februari ska de första studenterna ut på 10 veckors praktik, hos bland Ingka Group (Ingka Holding B.V. och dess dotterbolag). En av studenterna har redan fått anställning hos Axis Communications innan utbildningen är avslutad!