Ideon lanserar mentorskapsprogram för entreprenörer med hjälp av Martin Gren, Jon Hauksson, Charlotta Falvin, Pierre Elzouki och Staffan Gestrelius som mentorer

Ideon, Sveriges första Science Park, firar 35 år under 2018 och för att hylla Ideon-andan där vi hjälper varandra i parken till framgång lanseras nu ett mentorskapsprogram där framgångsrika entreprenörer och företagsledare erbjuder råd och kontakter till utvalda adepter.

Programmet kommer att vara öppet för alla som är verksamma på Ideon idag och de kan anmäla sig till att vara mentor eller adept. För att kickstarta programmet och fira lite extra under jubileet tar Ideon i år hjälp av mentorerna Martin Gren, medgrundare av Axis, Jon Hauksson, medgrundare av Storytel, Charlotta Falvin, erfaren VD och styrelseordförande, Pierre Elzouki, medgrundare av Scalado och Staffan Gestrelius, medgrundare av QlikTech.

”Ideon har betytt mycket för min entreprenörsresa och nu ser jag fram emot att dela med mig av mina lärdomar genom kloka frågor från hungriga Ideon-entreprenörer”, säger Martin Gren.

Fem adepter kommer att väljas ut av mentorerna och vinnarna kommer att presenteras under Ideons jubileumsfest den 28 september. Varje mentor kommer att erbjuda tio timmars handledning under 2018 och de fem adepter som väljs ut kommer att få två timmar med varje mentor. Entreprenörer som har företag på Ideon Science Park kan söka till programmet och i ansökan ska de berätta om sina tillväxtmål, bakgrund och argument om varför de ska vinna en plats i programmet.

”Med Ideons mentorskapsprogram vill vi koppla ihop de erfarna ledarna i parken med entreprenörer som vill lära sig mer om hur de kan få sitt företag att växa. Mentorerna, de erfarna ledarna, har fantastiska erfarenheter att dela med sig av och ett stort nätverk som de kan erbjuda adepterna. Genom att hjälpa varandra kan de båda växa och vem vet, detta kan vara starten på något fantastiskt!” säger Mia Rolf, VD för Ideon Science Park.

”Vi behöver många fler framgångsrika entreprenörer som tänker stort och blickar ut mot världen. Jag inser vikten av att få prata med någon som har praktiskt erfarenhet av att hållbara bygga team och bolag”, säger Pierre Elzouki.

Mentorskapsprogrammet med dem fem mentorerna startar i september och programmet kommer sedan att fortsätta efter årsskiftet, där alla aktiva på Ideon har möjlighet att anmäla sig som mentor eller adept för att utbyta erfarenheter.

”Detta kommer att bli detta en pågående process där vi matchar mentorer med adepter och efter de första fem kommer vi inte ha någon begränsning på antalet adepter och mentorer, utan det är intresset som får styra utbudet”, fortsätter Mia Rolf.

Frukostträffar med mentorerna ger alla en chans att ta del av viktiga råd och lärdomar

Under året kommer det att anordnas frukostträffar med mentorerna där de samtalar om sin resa, viktiga lärdomar de har tagit med sig och vad de skulle vilja dela med sig av till nya företagare. Den första träffen hålls den 8 maj, där Jon Hauksson samtalar med en för Storytel viktig investerare, Anders Bengtsson från BTAB Invest. Jon Hauksson och Jonas Tellander grundade Storytel 2005, då under namnet Bokilur och de har bland annat deltagit i Ideon Innovations inkubatorprogram.

”Jag är med för att dela med mig, träffa intressanta entreprenörer, lära mig nya saker och förhoppningsvis hitta bolag att investera i”, säger Jon Hauksson.

Martin Gren
Charlotta Falvin, Foto: News Øresund, Johan Wessman
Pierre Elzouki
Staffan Gestrelius
Mia Rolf, VD Ideon Science Park

Nybakade programmerare finnes! När Skånska IT branschen skriker efter kompetenser går de första MatchIT-kandidaterna ut i arbetslivet efter fullgjord utbildning och praktik.24.4.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

Den skånska IT branschen är glödhet och företagen slåss om kompetensen. Varje år saknas flera tusen programmerare av företag som vill växa i regionen, senaste IT mässan på Ideon den 11 april erbjöd 800 jobb. MatchIT-projektet har genererat stort engagemang från åtta företag i Skåne, och MatchIT vill gärna hitta fler företag att engagera. Nu går första omgången kandidater ut på en stekhet arbetsmarknad, och de första har redan fått jobb.

Drygt 2 000 besökare och många jobbmöten på IT-mässan i Lund12.4.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

Drygt 2000 personer besökte dagens IT-mässa på Ideon Science Park i Lund. 67 företag var på plats och letade personal till 800 tjänster. En snabb utvärdering visar att både arbetsgivare och arbetssökande var nöjda med arrangemanget. I höst blir det en ny mässa och många företag har redan visat intresse för att komma tillbaka. Dagens mässa som var den 14:e arrangerades av Arbetsförmedlingen i samarbete med Ideon Science Park och Lunds Kommun.

Ideon Open creates Extreme Co-Creation Lab at Dreamhack 2018 together with Mionix and CEVT to explore future gaming and mobility solutions30.11.2018 10:36:30 CETPressmeddelande

What is the future of gaming? What does the future of cars look like? And what happens if you mix these two scenarios? In order to better understand the future of autonomous cars, the mobility innovation company CEVT (China Euro Vehicle Technology) engaged Ideon Open to explore these questions in an open innovation format.

UNOPS opens global innovation centre in Sweden at Ideon Science Park28.11.2018 16:00:00 CETPressmeddelande

UNOPS, the UN Office for Project Services have decided to open a global innovation centre in Sweden and Lund in collaboration with Ideon Science Park. The venture is funded by Vinnova. The new centre is the second science and innovation centre launched by UNOPS this year, following the launch of a similar initiative in Antigua and Barbuda. This is a part of their strategy to reach the global development goals within Agenda 2030.