Ideon lanserar mentorskapsprogram för entreprenörer med hjälp av Martin Gren, Jon Hauksson, Charlotta Falvin, Pierre Elzouki och Staffan Gestrelius som mentorer

Ideon, Sveriges första Science Park, firar 35 år under 2018 och för att hylla Ideon-andan där vi hjälper varandra i parken till framgång lanseras nu ett mentorskapsprogram där framgångsrika entreprenörer och företagsledare erbjuder råd och kontakter till utvalda adepter.

Programmet kommer att vara öppet för alla som är verksamma på Ideon idag och de kan anmäla sig till att vara mentor eller adept. För att kickstarta programmet och fira lite extra under jubileet tar Ideon i år hjälp av mentorerna Martin Gren, medgrundare av Axis, Jon Hauksson, medgrundare av Storytel, Charlotta Falvin, erfaren VD och styrelseordförande, Pierre Elzouki, medgrundare av Scalado och Staffan Gestrelius, medgrundare av QlikTech.

”Ideon har betytt mycket för min entreprenörsresa och nu ser jag fram emot att dela med mig av mina lärdomar genom kloka frågor från hungriga Ideon-entreprenörer”, säger Martin Gren.

Fem adepter kommer att väljas ut av mentorerna och vinnarna kommer att presenteras under Ideons jubileumsfest den 28 september. Varje mentor kommer att erbjuda tio timmars handledning under 2018 och de fem adepter som väljs ut kommer att få två timmar med varje mentor. Entreprenörer som har företag på Ideon Science Park kan söka till programmet och i ansökan ska de berätta om sina tillväxtmål, bakgrund och argument om varför de ska vinna en plats i programmet.

”Med Ideons mentorskapsprogram vill vi koppla ihop de erfarna ledarna i parken med entreprenörer som vill lära sig mer om hur de kan få sitt företag att växa. Mentorerna, de erfarna ledarna, har fantastiska erfarenheter att dela med sig av och ett stort nätverk som de kan erbjuda adepterna. Genom att hjälpa varandra kan de båda växa och vem vet, detta kan vara starten på något fantastiskt!” säger Mia Rolf, VD för Ideon Science Park.

”Vi behöver många fler framgångsrika entreprenörer som tänker stort och blickar ut mot världen. Jag inser vikten av att få prata med någon som har praktiskt erfarenhet av att hållbara bygga team och bolag”, säger Pierre Elzouki.

Mentorskapsprogrammet med dem fem mentorerna startar i september och programmet kommer sedan att fortsätta efter årsskiftet, där alla aktiva på Ideon har möjlighet att anmäla sig som mentor eller adept för att utbyta erfarenheter.

”Detta kommer att bli detta en pågående process där vi matchar mentorer med adepter och efter de första fem kommer vi inte ha någon begränsning på antalet adepter och mentorer, utan det är intresset som får styra utbudet”, fortsätter Mia Rolf.

Frukostträffar med mentorerna ger alla en chans att ta del av viktiga råd och lärdomar

Under året kommer det att anordnas frukostträffar med mentorerna där de samtalar om sin resa, viktiga lärdomar de har tagit med sig och vad de skulle vilja dela med sig av till nya företagare. Den första träffen hålls den 8 maj, där Jon Hauksson samtalar med en för Storytel viktig investerare, Anders Bengtsson från BTAB Invest. Jon Hauksson och Jonas Tellander grundade Storytel 2005, då under namnet Bokilur och de har bland annat deltagit i Ideon Innovations inkubatorprogram.

”Jag är med för att dela med mig, träffa intressanta entreprenörer, lära mig nya saker och förhoppningsvis hitta bolag att investera i”, säger Jon Hauksson.

Martin Gren
Charlotta Falvin, Foto: News Øresund, Johan Wessman
Pierre Elzouki
Staffan Gestrelius
Mia Rolf, VD Ideon Science Park

Ideon Coder Kids är tillbaka – med målet att inspirera fler barn att upptäcka programmering30.10.2018 06:00Pressinbjudan

Ideon, ARM, Axis Communications, Qlik, Sony Mobile Communications och Volvo Cars bjuder för andra året in barn att prova på programmering under höstlovet. Den 1 november öppnas dörrarna för 90 barn i åldrarna 8-12 år som får prova på programmering på tre olika nivåer; en för nybörjare, en för de som har testat lite grann och en nivå där barnen får programmera med micro:bits.

Ideon premierar innovativa tillväxtföretag med prispengar och mentorskap – här är vinnarna!3.10.2018 09:59Pressmeddelande

Under Ideons 35-årsfest den 28 september delades priser ut till lovande tillväxtföretag i två kategorier, Ideon-stipendiet och Ideons Mentorskapsprogram. Vinnare av stipendiet, Bjorkstrom Robotics, mottog 25 000 kronor med motiveringen ”För att ha utvecklat en spännande lösning med hjälp av VR och AR som kan revolutionera en hel industri. Trots att företaget är i en tidig fas har de redan strategiska kunder och partners och en stor potential. Ideon-stipendiet ges för att stötta en ökad marknadsexponering.”

Fem innovativa bolag är nominerade till Ideon-stipendiet 201812.9.2018 09:34Pressmeddelande

Ideon Science Park har tidigare delat ut stipendier till Ideonbolag via stiftelsen Ideon-societeten, som skapades av personer som hade en stor påverkan under Ideons tidiga uppbyggnadsfas. I år, när Ideon fyller 35, har Ideon-societeten beslutat att avsluta sin verksamhet och överföra medlen till Ideon Science Park, som fortsätter att dela ut stipendierna så länge medlen tillåter. Vinnaren av årets stipendium mottar 25 000 kronor och kommer att presenteras under Ideon Science Parks jubileumsfest, på kvällen den 28 september, på Elite Hotell Ideon i Lund.

Kinesiskt universitet flyttar in på Ideon Science Park4.9.2018 07:00Pressmeddelande

Ideon Science Park öppnar soft landing-möjlighet för internationella organisationer som vill etablera sig på den svenska marknaden och hitta samarbeten med svenska, innovativa företag. BNU-BUCM (Beijing Normal University-Beijing University of Chinese Medicine) National University Science Park -- Hengqin Innovation Institute of Science and Technology (kortfattat kallad BNU-BUCM) från Hengqin New District, Guangdong Province, Kina, är första hyresgäst in till soft landing-kontoret i fastigheten MHC som ägs av Vasakronan.