Ideon lanserar mentorskapsprogram för entreprenörer med hjälp av Martin Gren, Jon Hauksson, Charlotta Falvin, Pierre Elzouki och Staffan Gestrelius som mentorer

Ideon, Sveriges första Science Park, firar 35 år under 2018 och för att hylla Ideon-andan där vi hjälper varandra i parken till framgång lanseras nu ett mentorskapsprogram där framgångsrika entreprenörer och företagsledare erbjuder råd och kontakter till utvalda adepter.

Programmet kommer att vara öppet för alla som är verksamma på Ideon idag och de kan anmäla sig till att vara mentor eller adept. För att kickstarta programmet och fira lite extra under jubileet tar Ideon i år hjälp av mentorerna Martin Gren, medgrundare av Axis, Jon Hauksson, medgrundare av Storytel, Charlotta Falvin, erfaren VD och styrelseordförande, Pierre Elzouki, medgrundare av Scalado och Staffan Gestrelius, medgrundare av QlikTech.

”Ideon har betytt mycket för min entreprenörsresa och nu ser jag fram emot att dela med mig av mina lärdomar genom kloka frågor från hungriga Ideon-entreprenörer”, säger Martin Gren.

Fem adepter kommer att väljas ut av mentorerna och vinnarna kommer att presenteras under Ideons jubileumsfest den 28 september. Varje mentor kommer att erbjuda tio timmars handledning under 2018 och de fem adepter som väljs ut kommer att få två timmar med varje mentor. Entreprenörer som har företag på Ideon Science Park kan söka till programmet och i ansökan ska de berätta om sina tillväxtmål, bakgrund och argument om varför de ska vinna en plats i programmet.

”Med Ideons mentorskapsprogram vill vi koppla ihop de erfarna ledarna i parken med entreprenörer som vill lära sig mer om hur de kan få sitt företag att växa. Mentorerna, de erfarna ledarna, har fantastiska erfarenheter att dela med sig av och ett stort nätverk som de kan erbjuda adepterna. Genom att hjälpa varandra kan de båda växa och vem vet, detta kan vara starten på något fantastiskt!” säger Mia Rolf, VD för Ideon Science Park.

”Vi behöver många fler framgångsrika entreprenörer som tänker stort och blickar ut mot världen. Jag inser vikten av att få prata med någon som har praktiskt erfarenhet av att hållbara bygga team och bolag”, säger Pierre Elzouki.

Mentorskapsprogrammet med dem fem mentorerna startar i september och programmet kommer sedan att fortsätta efter årsskiftet, där alla aktiva på Ideon har möjlighet att anmäla sig som mentor eller adept för att utbyta erfarenheter.

”Detta kommer att bli detta en pågående process där vi matchar mentorer med adepter och efter de första fem kommer vi inte ha någon begränsning på antalet adepter och mentorer, utan det är intresset som får styra utbudet”, fortsätter Mia Rolf.

Frukostträffar med mentorerna ger alla en chans att ta del av viktiga råd och lärdomar

Under året kommer det att anordnas frukostträffar med mentorerna där de samtalar om sin resa, viktiga lärdomar de har tagit med sig och vad de skulle vilja dela med sig av till nya företagare. Den första träffen hålls den 8 maj, där Jon Hauksson samtalar med en för Storytel viktig investerare, Anders Bengtsson från BTAB Invest. Jon Hauksson och Jonas Tellander grundade Storytel 2005, då under namnet Bokilur och de har bland annat deltagit i Ideon Innovations inkubatorprogram.

”Jag är med för att dela med mig, träffa intressanta entreprenörer, lära mig nya saker och förhoppningsvis hitta bolag att investera i”, säger Jon Hauksson.

Martin Gren
Charlotta Falvin, Foto: News Øresund, Johan Wessman
Pierre Elzouki
Staffan Gestrelius
Mia Rolf, VD Ideon Science Park

Pressinbjudan till Visioning the Future den 31 maj29.5.2018 15:12Pressinbjudan

Den 31 maj är Ideon Science Park värd för eventet ”Visioning the future” som en del av Skåne Innovation Week. 2018 firar Ideon 35 år, men i stället för att titta i backspegeln väljer vi att titta framåt, vilka trender ser vi, hur kommer framtidens innovationer se ut? Tillsammans med ARM, Axis Communications, Sigma Connectivity, Sony och Volvo Cars samt två forskare från Lunds Universitet visionerar vi om framtiden.

Så blir Norden ledare i Energiomställningen - 26 företag i Sydsverige tycker till22.5.2018 06:00Pressmeddelande

Under en åtta månaders process har Ideon Science Park samlat många aktörer inom energiförbrukning, energiinnovationer och energiproduktion samt representanter för forskning inom energisystem och energiinnovationer i Skåne, för att arbeta fram rekommendationer till de Nordiska Energi- och Miljöministrarna. Målet är att Norden ska kunna bli globala ledare inom energiomställning (klimatneutrala utsläpp, grön energi och hög fart i omställningen). Rekommendationen kommer att levereras till det Nordiska ministermötet i Lund den 22 maj, som underlag till diskussionen under det globala ministermötet 23-24 maj i Malmö och Köpenhamn.

Pressinbjudan: Sharp Minds Sessions med Jon Hauksson och Anders Bengtsson4.5.2018 15:43Pressinbjudan

Ideon Science Park har lanserat ett mentorskapsprogram med hjälp av entreprenörer och företagsledare från parken. Som en del i mentorskapsprogrammet kommer de fem mentorerna att dela med sig av sin resa och sina erfarenheter under namnet Sharp Minds Sessions. Den första träffen hålls den 8 maj, där Storytels medgrundare Jon Hauksson samtalar med en av bolagets investerare, Anders Bengtsson från BTAB Invest AB.

Arne Hansson blir ny VD på Ideon Open AB25.4.2018 16:09Pressmeddelande

Arne Hansson blir ny VD på Ideon Open AB med start den 1 maj. Arne har arbetat som innovationskonsult på Ideon Open sedan 2015 med klienter som Stora Enso, Bona, Sandvik, Perstorp och Energimyndigheten. Han har tidigare arbetat på bolag som Trelleborg AB, Mars Inc., Ericsson och Sony Ericsson. Arne har även startat upp olika affärsverksamheter, som t ex den personliga säkerhetsappen WalkMeHome, som lanserades globalt 2012.

Ideon launches mentorship program for entrepreneurs with support from Martin Gren, Jon Hauksson, Charlotta Falvin, Pierre Elzouki and Staffan Gestrelius as mentors10.4.2018 07:00Pressmeddelande

Ideon, Sweden’s first Science Park, celebrates 35 years during 2018 and in order to celebrate the Ideon spirit, where we all help and support each other in the park, we are now launching a mentorship program where successful entrepreneurs and corporate leaders will offer advice and connections to selected entrepreneurs.

Suntribe lanserar en ekologisk, mineralbaserad solkräm som är säker för människors hälsa och miljön13.3.2018 06:00Pressmeddelande

Ideonföretaget Suntribe AB släpper nu en icke-vitgörande mineralbaserad solkräm som är skonsam mot både miljön och människor. Som alla andra Suntribes produkter använder den nya solkrämen mineralfiltret zinkoxid som ett naturligt alternativ till kemiska UV-filter. Alla andra ingredienser är naturliga och av ekologiskt ursprung. Den nya solkrämen är lättflytande och kan användas på hela kroppen, och utgör en del av Suntribes produktuppsättning av den nya generationens miljö- och människovänliga solkrämer.