Ideon lanserar mentorskapsprogram för entreprenörer med hjälp av Martin Gren, Jon Hauksson, Charlotta Falvin, Pierre Elzouki och Staffan Gestrelius som mentorer

Ideon, Sveriges första Science Park, firar 35 år under 2018 och för att hylla Ideon-andan där vi hjälper varandra i parken till framgång lanseras nu ett mentorskapsprogram där framgångsrika entreprenörer och företagsledare erbjuder råd och kontakter till utvalda adepter.

Programmet kommer att vara öppet för alla som är verksamma på Ideon idag och de kan anmäla sig till att vara mentor eller adept. För att kickstarta programmet och fira lite extra under jubileet tar Ideon i år hjälp av mentorerna Martin Gren, medgrundare av Axis, Jon Hauksson, medgrundare av Storytel, Charlotta Falvin, erfaren VD och styrelseordförande, Pierre Elzouki, medgrundare av Scalado och Staffan Gestrelius, medgrundare av QlikTech.

”Ideon har betytt mycket för min entreprenörsresa och nu ser jag fram emot att dela med mig av mina lärdomar genom kloka frågor från hungriga Ideon-entreprenörer”, säger Martin Gren.

Fem adepter kommer att väljas ut av mentorerna och vinnarna kommer att presenteras under Ideons jubileumsfest den 28 september. Varje mentor kommer att erbjuda tio timmars handledning under 2018 och de fem adepter som väljs ut kommer att få två timmar med varje mentor. Entreprenörer som har företag på Ideon Science Park kan söka till programmet och i ansökan ska de berätta om sina tillväxtmål, bakgrund och argument om varför de ska vinna en plats i programmet.

”Med Ideons mentorskapsprogram vill vi koppla ihop de erfarna ledarna i parken med entreprenörer som vill lära sig mer om hur de kan få sitt företag att växa. Mentorerna, de erfarna ledarna, har fantastiska erfarenheter att dela med sig av och ett stort nätverk som de kan erbjuda adepterna. Genom att hjälpa varandra kan de båda växa och vem vet, detta kan vara starten på något fantastiskt!” säger Mia Rolf, VD för Ideon Science Park.

”Vi behöver många fler framgångsrika entreprenörer som tänker stort och blickar ut mot världen. Jag inser vikten av att få prata med någon som har praktiskt erfarenhet av att hållbara bygga team och bolag”, säger Pierre Elzouki.

Mentorskapsprogrammet med dem fem mentorerna startar i september och programmet kommer sedan att fortsätta efter årsskiftet, där alla aktiva på Ideon har möjlighet att anmäla sig som mentor eller adept för att utbyta erfarenheter.

”Detta kommer att bli detta en pågående process där vi matchar mentorer med adepter och efter de första fem kommer vi inte ha någon begränsning på antalet adepter och mentorer, utan det är intresset som får styra utbudet”, fortsätter Mia Rolf.

Frukostträffar med mentorerna ger alla en chans att ta del av viktiga råd och lärdomar

Under året kommer det att anordnas frukostträffar med mentorerna där de samtalar om sin resa, viktiga lärdomar de har tagit med sig och vad de skulle vilja dela med sig av till nya företagare. Den första träffen hålls den 8 maj, där Jon Hauksson samtalar med en för Storytel viktig investerare, Anders Bengtsson från BTAB Invest. Jon Hauksson och Jonas Tellander grundade Storytel 2005, då under namnet Bokilur och de har bland annat deltagit i Ideon Innovations inkubatorprogram.

”Jag är med för att dela med mig, träffa intressanta entreprenörer, lära mig nya saker och förhoppningsvis hitta bolag att investera i”, säger Jon Hauksson.

Martin Gren
Charlotta Falvin, Foto: News Øresund, Johan Wessman
Pierre Elzouki
Staffan Gestrelius
Mia Rolf, VD Ideon Science Park

Trots Corona-krisen: Snacks-företaget RENJER presenterar fyra nya produkter12.6.2020 08:00:00 CESTPressmeddelande

Förra året lyckades det svenska företaget Renjer Snacks AB att öka sina intäkter till nästan 12 miljoner kronor. Företaget har utvecklat varumärket RENJER som ett hållbart och näringsrikt viltkötts-alternativ till Beef Jerky. Enligt medgrundaren och VD Alex Kirchmaier så har företaget, som grundades år 2017, lyckats sälja mer än en halv miljon av deras produkter år 2019. Coronakrisen har dock haft en stark inverkan på flera av RENJERs försäljningskanaler och har stoppat deras tillväxt för stunden.

Juniorprogrammerare får fortsätta efter praktik i Coronatider- MatchIT programmet övergår i metodbeskrivning2.6.2020 14:58:31 CESTPressmeddelande

Nu har andra gruppen av juniora programmerare, utbildade i MatchIT projektet, avslutat praktikfasen - mitt under Coronatider. Ett av företagen som tagit emot juniora talanger som praktikanter via snabbutbildningen MatchIT är särskilt nöjda med samarbetet; SIB Solutions på Ideon Science Park. Resultatet av den första omgången är över 50% i relevanta jobb 6 månader efter praktik. Nu övergår projektet i metodbeskrivning och metodspridning.

Sex ledande ICT-miljöer vill skapa en Europeisk Digital Innovationshubb (EDIH)29.11.2019 09:18:20 CETPressmeddelande

Ett samarbetsavtal har tecknats mellan sex av Sveriges ledande science parks inom ICT. De vill nu tillsammans skapa en Europeisk Digital Innovationshubb (EDIH). Det kan i så fall bli det svenska bidraget till ett nätverk av europeiska hubbar som ska inbjuda till gränsöverskridande samarbeten samt främja spridning och användning av de digitala kapaciteter som byggs upp i näringsliv och offentlig sektor.

57% i jobb eller utbildning efter MatchIT projektets första omgång!25.11.2019 13:45:23 CETPressmeddelande

I Projektet MatchIT får nyanlända akademiker intensivutbildning och praktikjobb inom programmering. Första omgången kandidater gick ut under våren 2019. I Skåne har redan 8 av 18 MatchIT kandidater som slutförde utbildningen och praktiken fått jobb och de flesta av de resterande är inne i rekryteringsprocesser eller fortsatt utbildning. 5 deltagare fick jobb redan under utbildningens gång. ”Vi har lyckats forma ett bra samarbete både inom projektet och med företagen.” säger Olga Szczepankiewicz, projektledare på Region Skåne. Snart är det dags för omgång 2 ut i praktik.