Ideon Science Park tilldelas Region Skånes pris för Synnerliga insatser för Skånes utveckling 2017

Under Malmö Näringslivsgala den 12 februari delades det ut många fina priser och Region Skånes pris för Synnerliga insatser för Skånes utveckling 2017 tilldelades Ideon Science Park. “Vi har jättemånga att tacka, det här är ingenting som man bygger själv. Det här priset går framför allt till alla dessa fantastiska innovatörer och entreprenörer som skapat framtidstro, massor av jobb och nästan 1000 företag sedan Ideon startade för 35 år sedan. Så det här priset går till dem, vi vet att det är ni som är vår framgång”, sade VD Mia Rolf.

På bilden: Mats Dunmar, Maria Sätherström Lantz, Kenneth M Persson, Alice Hedin, Gustav Widerström, Lotta Wessfeldt, Anna Stenkil, Mia Rolf, Sven-Thore Holm, Arne Hansson och Karin Stigbahr

Motiveringen löd så här:

”Genom ett framsynt, föredömligt, långsiktigt och tvärsektoriellt arbete som bidragit till en positiv utveckling av Skåne och den skånska kreativiteten och tillväxten uppfyller årets vinnare alla krav för att hedras med priset. På ett extraordinärt sätt och med tydliga fokusområden, har årets vinnare bidragit till den skånska utvecklingen, samt utgjort en mötesplats och tillväxtmotor för både Skåne och dess omvärld. Med koppling till lärosäten och offentliga aktörer, har årets vinnare på ett innovativt sätt drivit såväl regionens näringsliv som företagande, som tillväxten i ett bredare perspektiv.   Årets vinnare anses av många som både stöd och födelseplats för flertalet framgångsrika företag. Priset, Synnerliga insatser för Skånes utveckling, går 2017 till en aktör som starkt bidrar till Region Skånes vision; livskvalitet i världsklass.”

Mia Rolf, VD för Ideon, tog emot priset och sade bland annat så här:

“Vi har jättemånga att tacka, det här är ingenting som man bygger själv. Det här priset går framför allt till alla dessa fantastiska innovatörer och entreprenörer som skapat framtidstro, massor av jobb och nästan 1000 företag sedan Ideon startade för 35 år sedan. Så det här priset går till dem, vi vet att det är ni som är vår framgång”.

“Det är också en symbol för styrkan som kommer av att privata aktörer kliver in och tar ansvar för samhällsutvecklingen tillsammans med det offentliga. Därför vill jag rikta ett tack till Wihlborgs och Ikano Fastigheter som var med från allra första början, och idag Castellum, Vasakronan och Wihlborgs som tagit över stafettpinnen och som tror på det här området och som tror på entreprenörsskap för att bygga ännu fler jobb och ännu fler innovationer. Tillsammans med Lunds kommun, Lunds Universitet, Länsstyrelsen, Sydsvenska Handelskammaren och Region Skåne, och gärna Malmö med, så vill vi bygga ett Ideon som lever minst 35 år till.”

“Det är också ett pris som går till hela innovationsstödssystemet som finns där för våra entreprenörer (…) för att skapa ännu bättre innovationer. Och några av dem är också här i kväll, jag har med mig Ideon Open, Ideon Innovation, WIN, mitt fantastiska superteam, som tillsammans jobbar hårt varje dag tillsammans i det vi kallar Ideons landslag, som förhoppningsvis ska ta oss både till europa- och världsmästerskap. Det här gör vi inte tillsammans utan med hela innovationssystemet. Stort tack!”

Ideon Science Park har kommit att bli en plats där framstående innovationer skapas och spännande tillväxtbolag tar avstamp. Multinationella företag som Axis, Ericsson och Qlik har vuxit på Ideon som grundades 1983 i samarbete med Lunds universitet. Flera av världens största innovationsbolag har utvecklingskontor eller samarbetsinvesteringar på området.

På Ideon finns en unik mix av kompetenscentra, vilket är vår stora styrka i en   värld där branscherna glider samman. Här finns också tillgång till laboratorier av högsta standard, vilket gör Ideon Science Park till en dynamisk tillväxt- och kunskapsmiljö för utvecklings- och forskningsbolag i världsklass. Ideon Science Park arbetar med fyra fokusområden; Future Transportation, Smart Cities, Connected Health och Smart Materials.

Efter en snabbt stigande efterfrågan får tilltuggsmärket Renjer privat investerare ombord27.7.2018 15:40Pressmeddelande

Det nyligen uppstartade tilltuggsföretaget Renjer Snacks tecknade nyligen ett avtal med en privat investerare från Tyskland. Företaget fick alla nödvändiga medel för att öka produktionen av sitt mellanmål baserat på torkat kött från ren, älg och hjort och den privata investeraren erhöll 5% av bolagets aktier. Med dessa medel kan Renjer hantera efterfrågan från två nya partnerskap som tecknats med distributörer i Finland och Norge, säger finanschef Tim Schulz.

After skyrocketing demand, snack brand Renjer gets private investor on board27.7.2018 15:40Pressmeddelande

The food start-up Renjer Snacks just signed a contract with a private investor from Germany. The company received all the necessary funds to scale up the production of their wild jerky snacks from reindeer, elk and deer in return for 5% of their company shares. With these funds they can cope with the demand occurring from two new partnerships signed with distributors in Finland and Norway, the CFO Tim Schulz says.

Pressinbjudan till Visioning the Future den 31 maj29.5.2018 15:12Pressinbjudan

Den 31 maj är Ideon Science Park värd för eventet ”Visioning the future” som en del av Skåne Innovation Week. 2018 firar Ideon 35 år, men i stället för att titta i backspegeln väljer vi att titta framåt, vilka trender ser vi, hur kommer framtidens innovationer se ut? Tillsammans med ARM, Axis Communications, Sigma Connectivity, Sony och Volvo Cars samt två forskare från Lunds Universitet visionerar vi om framtiden.

Så blir Norden ledare i Energiomställningen - 26 företag i Sydsverige tycker till22.5.2018 06:00Pressmeddelande

Under en åtta månaders process har Ideon Science Park samlat många aktörer inom energiförbrukning, energiinnovationer och energiproduktion samt representanter för forskning inom energisystem och energiinnovationer i Skåne, för att arbeta fram rekommendationer till de Nordiska Energi- och Miljöministrarna. Målet är att Norden ska kunna bli globala ledare inom energiomställning (klimatneutrala utsläpp, grön energi och hög fart i omställningen). Rekommendationen kommer att levereras till det Nordiska ministermötet i Lund den 22 maj, som underlag till diskussionen under det globala ministermötet 23-24 maj i Malmö och Köpenhamn.

Pressinbjudan: Sharp Minds Sessions med Jon Hauksson och Anders Bengtsson4.5.2018 15:43Pressinbjudan

Ideon Science Park har lanserat ett mentorskapsprogram med hjälp av entreprenörer och företagsledare från parken. Som en del i mentorskapsprogrammet kommer de fem mentorerna att dela med sig av sin resa och sina erfarenheter under namnet Sharp Minds Sessions. Den första träffen hålls den 8 maj, där Storytels medgrundare Jon Hauksson samtalar med en av bolagets investerare, Anders Bengtsson från BTAB Invest AB.

Arne Hansson blir ny VD på Ideon Open AB25.4.2018 16:09Pressmeddelande

Arne Hansson blir ny VD på Ideon Open AB med start den 1 maj. Arne har arbetat som innovationskonsult på Ideon Open sedan 2015 med klienter som Stora Enso, Bona, Sandvik, Perstorp och Energimyndigheten. Han har tidigare arbetat på bolag som Trelleborg AB, Mars Inc., Ericsson och Sony Ericsson. Arne har även startat upp olika affärsverksamheter, som t ex den personliga säkerhetsappen WalkMeHome, som lanserades globalt 2012.