Ideon Science Park tilldelas Region Skånes pris för Synnerliga insatser för Skånes utveckling 2017

Under Malmö Näringslivsgala den 12 februari delades det ut många fina priser och Region Skånes pris för Synnerliga insatser för Skånes utveckling 2017 tilldelades Ideon Science Park. “Vi har jättemånga att tacka, det här är ingenting som man bygger själv. Det här priset går framför allt till alla dessa fantastiska innovatörer och entreprenörer som skapat framtidstro, massor av jobb och nästan 1000 företag sedan Ideon startade för 35 år sedan. Så det här priset går till dem, vi vet att det är ni som är vår framgång”, sade VD Mia Rolf.
På bilden: Mats Dunmar, Maria Sätherström Lantz, Kenneth M Persson, Alice Hedin, Gustav Widerström, Lotta Wessfeldt, Anna Stenkil, Mia Rolf, Sven-Thore Holm, Arne Hansson och Karin Stigbahr

Motiveringen löd så här:

”Genom ett framsynt, föredömligt, långsiktigt och tvärsektoriellt arbete som bidragit till en positiv utveckling av Skåne och den skånska kreativiteten och tillväxten uppfyller årets vinnare alla krav för att hedras med priset. På ett extraordinärt sätt och med tydliga fokusområden, har årets vinnare bidragit till den skånska utvecklingen, samt utgjort en mötesplats och tillväxtmotor för både Skåne och dess omvärld. Med koppling till lärosäten och offentliga aktörer, har årets vinnare på ett innovativt sätt drivit såväl regionens näringsliv som företagande, som tillväxten i ett bredare perspektiv.   Årets vinnare anses av många som både stöd och födelseplats för flertalet framgångsrika företag. Priset, Synnerliga insatser för Skånes utveckling, går 2017 till en aktör som starkt bidrar till Region Skånes vision; livskvalitet i världsklass.”

Mia Rolf, VD för Ideon, tog emot priset och sade bland annat så här:

“Vi har jättemånga att tacka, det här är ingenting som man bygger själv. Det här priset går framför allt till alla dessa fantastiska innovatörer och entreprenörer som skapat framtidstro, massor av jobb och nästan 1000 företag sedan Ideon startade för 35 år sedan. Så det här priset går till dem, vi vet att det är ni som är vår framgång”.

“Det är också en symbol för styrkan som kommer av att privata aktörer kliver in och tar ansvar för samhällsutvecklingen tillsammans med det offentliga. Därför vill jag rikta ett tack till Wihlborgs och Ikano Fastigheter som var med från allra första början, och idag Castellum, Vasakronan och Wihlborgs som tagit över stafettpinnen och som tror på det här området och som tror på entreprenörsskap för att bygga ännu fler jobb och ännu fler innovationer. Tillsammans med Lunds kommun, Lunds Universitet, Länsstyrelsen, Sydsvenska Handelskammaren och Region Skåne, och gärna Malmö med, så vill vi bygga ett Ideon som lever minst 35 år till.”

“Det är också ett pris som går till hela innovationsstödssystemet som finns där för våra entreprenörer (…) för att skapa ännu bättre innovationer. Och några av dem är också här i kväll, jag har med mig Ideon Open, Ideon Innovation, WIN, mitt fantastiska superteam, som tillsammans jobbar hårt varje dag tillsammans i det vi kallar Ideons landslag, som förhoppningsvis ska ta oss både till europa- och världsmästerskap. Det här gör vi inte tillsammans utan med hela innovationssystemet. Stort tack!”

Ideon Science Park har kommit att bli en plats där framstående innovationer skapas och spännande tillväxtbolag tar avstamp. Multinationella företag som Axis, Ericsson och Qlik har vuxit på Ideon som grundades 1983 i samarbete med Lunds universitet. Flera av världens största innovationsbolag har utvecklingskontor eller samarbetsinvesteringar på området.

På Ideon finns en unik mix av kompetenscentra, vilket är vår stora styrka i en   värld där branscherna glider samman. Här finns också tillgång till laboratorier av högsta standard, vilket gör Ideon Science Park till en dynamisk tillväxt- och kunskapsmiljö för utvecklings- och forskningsbolag i världsklass. Ideon Science Park arbetar med fyra fokusområden; Future Transportation, Smart Cities, Connected Health och Smart Materials.