Ideon Science Park utvald som Nordic Scalers 2.0 Community Building Partner

Den berömda svenska vetenskapsparken kommer att hjälpa till att bygga upp ett blomstrande samhälle av nordiska scaleups med målet att göra Norden till den ledande regionen i världen för att öka innovativa företag med hög tillväxt.

I april 2021 publicerade Nordic Innovation ett anbud för att söka efter en partner för att bygga ett globalt ledande ekosystem i Norden.

”Vi är glada att kunna meddela att Ideon Science Park kommer att leda detta viktiga arbete. Vi är övertygade om att deras starka förståelse för uppskalningar och väl beprövade meriter med samhällsbyggande kommer att bidra till att bygga upp en Nordic Scaleup community som kan tillföra värde som för närvarande inte finns ”, säger Svein Berg, VD för Nordic Innovation.

Mervärde för Nordic Scaleups

Ideon kommer att påbörja sitt arbete omedelbart genom att bedöma behoven hos Nordic scaleups, innan de arbetar med att mobilisera och börja bygga upp ett Nordic scaleup community före slutet av 2021. Det omedelbara målet är att ansluta till befintliga scaleups, inklusive Nordic Scalers 1.0 -alumner, för att skapa en digital-first community, en som är lyhörd för de unika omständigheterna och utmaningarna för scaleups i regionen.

Som Lotta Wessfeldt, tillfällig vd för Ideon Science Park, uttryckte det: ”Vi är glada över att få samarbeta med Nordic Innovation för att bygga upp denna gemenskap av scaleups. Som Sveriges äldsta vetenskapspark har Ideon länge varit i framkant i det svenska innovationsekosystemet. Men vi vet att vår framtida ekonomiska framgång, inte bara här i Sverige, utan för hela Norden, beror på att skapa robusta och motståndskraftiga scaleups som är dedikerade till att lösa vår tids största utmaningar. Detta är det rätta arbetet för oss att göra i precis rätt tid. ”

Detta community kommer att stödja nordiska scaleups för att öka peer-to-peer-inlärning och stärka nätverket mellan dem, samt bygga upp kontakter med internationella scaleup-communities, investerare, serieentreprenörer och andra relevanta intressenter. Fokus kommer att ligga på att bygga upp ett regionalt scaleup-ekosystem, med strategiskt nätverk och samarbete som viktiga element.

Enligt Scott Young, Ideons samarbetspartner för Nordic Scalers, ”Vi ser Nordic Scalers-community som en möjlighet att skapa en Mittelstand för 2000-talet för Norden, med fokus på de högväxande företag som ligger i framkant av innovation. Dessa fem länder har fått ett välförtjänt rykte för att stödja enastående nystartade företag. Vi vill bygga vidare på den framgången genom att sätta den nödvändiga grunden för att bygga och upprätthålla scaleups i världsklass. ”

Nordic Scaleup community-projektet är en del av det större programmet Nordic Scalers 2.0 som lanserades av Nordic Innovation tidigare i år.

Anbudets bakgrund

I flera år har det varit fokus på hur man kan hjälpa till att vårda startups i Norden. Detta har gjort Norden till ett av de bästa i världen när det gäller att starta och utveckla nya företag. Trots att de nordiska länderna ligger över OECD -genomsnittet när det gäller att starta nya företag, är utmaningen att många startups inte alltid når sin fulla potential.

Scaleups är snabbt expanderande företag som står för en andel av den ekonomiska tillväxten över genomsnittet. Genom att stödja nordiska scaleups syftar Nordic Innovation till att ta itu med följande luckor i det nordiska entreprenörskapets ekosystem:

• Otillräckligt stödsystem för scaleups och SMEs med höga tillväxtambitioner;

• otillräcklig kompetensbas för satsningar på hög tillväxt

• ett relativt lågt antal scaleups; och,

• en låg nivå på uppbyggnad av scaleup communities och cross-border samarbete i Norden kring scaleups.

Genom detta anbud och genom att bygga vidare på vårt tidigare arbete med Nordic Scalers -piloten kommer Nordic Innovation tillsammans med Ideon Science Park att utveckla ett globalt ledande scaleup-community i Norden.

Läs mer om Nordic Scalers»

Om Nordic Innovation

Nordic Innovation arbetar för att göra Norden till en banbrytande region för hållbar tillväxt genom att främja entreprenörskap, innovation och konkurrenskraft i nordiska företag. Nordic Innovation är en organisation under Nordiska ministerrådet.

Läs mer på www.nordicinnovation.org.

Kontakta Ideon

Lotta Wessfeldt
Interim CEO
lotta.wessfeldt@ideon.se

Scott Young
Special Projects Manager
scott.young@ideon.se

+46 737 408 020

Kontakta Nordic Innovation

Svein Berg
Managing Director
svein.berg@nordicinnovation.org

Anna-Maija Sunnanmark
Senior Innovation Adviser
a.sunnanmark@nordicinnovation.org

+47 469 31 967

Sveriges fjärde ESA BIC hamnar i Lund på Ideon Science Park17.8.2021 10:30:00 CEST | Pressmeddelande

Nu är det klart att Sveriges fjärde ESA BIC (European Space Agency Business Incubaton Centre Sweden) hamnar i Lund och mer exakt på Ideon Science Park. Inkubatorn Ideon Innovation, en del av Ideon Science Park, har väl etablerade samarbeten med näringslivet, Lunds universitet, Lunds kommun och övriga innovationsaktörer i regionen och därför har Lund valts som en självklar plats för rymdinkubatorn ESA BIC.

Ideon stipentiet 2021 går till Recilio - digitalt stöd för mental hälsa och motståndskraftiga organisationer1.6.2021 14:44:59 CEST | Pressmeddelande

Vinnare av 2021 års Ideon Stipendium på 25 000 SEK är startupföretaget Recilio på inkubatorn Ideon innovation. Grundarna Lisa Granath, CEO, Ida Wikholm, COO, Eugen Groh, HOS, samt deras diversifierade team visar höga ambitioner och starka entreprenörsegenskaper och har gjort stora framsteg på inkubatorn Ideon Innovation. Stipendiet är till minne av Ideon Societeten, en stiftelse som nu är nedlagd, men som bestod av viktiga personer för Ideons uppstart 1983.

Ideon Science Park engages 30 growth leaders to support Scaleups29.4.2021 14:43:38 CEST | Press release

Ideon Science Park is investing in the growth of Skåne (South of Sweden) though a well proven concept that leads to an average of 25% growth for the companies having participated in the program. Since last fall Ideon Science Park has an agreement with Navigator Scaleup that won an award as the best accelerator program in EU. Ideon is the south node in a national investment supported by Sparbankernas Riksförbund, a national bank foundation. 9 out of 10 company are started in the pilot phase and 30 experiences growth leaders have been engaged to contribute with their competence. Ideon Science Park is now looking for the 10th company - there is one place left saved for a female founder of a scaleup company. The project is being financed by Region Skåne and Wihlborgs Real Estates.

Dessa 30 tillväxtledare hjälper 10 skånska scaleups att växa7.4.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Ideon Science Park satsar på att öka tillväxten i Skåne genom ett beprövat koncept som leder till 25% tillväxt i snitt efter programmet. Sedan i höstas har Ideon Science Park avtal med Navigator Scaleup, som vunnit EU pris som bästa acceleratorprogram. Ideon utgör dess sydligaste nod i en nationell satsning stöttat av Sparbankernas Riksförbund. 9 bolag av 10 i en pilotfas har startats och 30 erfarna tillväxtledare har engagerat sig för att hjälpa till med sin kompetens. Nu letar Ideon Science Park efter det tionde bolaget - det finns en plats kvar för ett ägarlett bolag med kvinnlig grundare. Projektet finansieras av Region Skåne och Wihlborgs fastigheter.