Ideon stipentiet 2021 går till Recilio - digitalt stöd för mental hälsa och motståndskraftiga organisationer

Vinnare av 2021 års Ideon Stipendium på 25 000 SEK är startupföretaget Recilio på inkubatorn Ideon innovation. Grundarna Lisa Granath, CEO, Ida Wikholm, COO, Eugen Groh, HOS, samt deras diversifierade team visar höga ambitioner och starka entreprenörsegenskaper och har gjort stora framsteg på inkubatorn Ideon Innovation. Stipendiet är till minne av Ideon Societeten, en stiftelse som nu är nedlagd, men som bestod av viktiga personer för Ideons uppstart 1983.
Ida Wikholm, COO, Lisa Granath, CEO och Eugen Groh, HOS på företaget Recilio

Vinnare av 2021 års Ideon Stipendium är startupföretaget Recilio på inkubatorn Ideon innovation. Priset delades ut i en live sändning av Ideon Breakfast Online, vilket kan ses här.

”Vi är mycket glada och tacksamma över att få motta Ideon stipendiet. Priset ger ytterligare uppmuntran till att fortsätta jobba hårt för att ge arbetsgivare en enkel lösning att skapa varaktigt hälsosamma arbetsplatser.” säger Lisa Granath, VD Recilio.

Juryns motivering

Recilio har lyckats innovera för en bransch med stort och ökande behov av smarta, digitala och hållbara lösningar. Med en solid grund från Lunds Universitet och i kombination med forskningsrön förebygger deras innovation mental ohälsa och skapar motståndskraftiga organisationer. Recilios arbete leder mot de globala målen 3.4, 3.5, 8.5, samt 8.8. Grundarna Lisa Granath, CEO, Ida Wikholm, COO, Eugen Groh, HOS, samt deras diversifierade team visar höga ambitioner och starka entreprenörsegenskaper och har gjort stora framsteg på inkubatorn Ideon Innovation. Juryn ser stor potential i företaget.

Om stipendiet

Ideon Science Park har tidigare delat ut stipendier till Ideonbolag via Stiftelsen Ideon Societeten, en grupp individer med stor påverkan under Ideons tidiga uppbyggnadsfas. När Ideon fyllde 35, 2018, beslutade Ideon Societeten att avveckla sig själv och överföra medlen till Ideon AB, som fortsätter att dela ut stipendierna så länge medlen tillåter.

Stipendiet är på 25 000 SEK och följande kriterier ska gälla för en nominering och vinst.
Bolaget bör:

• Vara Ideonföretag (sitta på Ideon Science Park)
  • Ha stor tillväxtpotential
  • Innovationen ska gärna ha sin grund i forskning
  • Företaget ska vara kvar i kategorin Startup, dvs fortfarande få anställda, i uppstartsskede, ej äldre än 5 år
  • Visar gott entreprenörskap
  • Pengarna skall kunna göra skillnad

Vinnarna utses av en stipendienämnd. I den sitter, i enlighet med önskemål från Ideon Societeten:

• Anders Nilsson, VD, Ideon Innovation
  • Linus Wiebe, VD för Ideon Innovation
  • Mia Rolf, VD Ideon AB (Ideon Science Park)
  • Sven Thore Holm i egenskap av person med koppling till näringslivet och med erfarenheter från finansiering av tidiga projekt, samt fd Preses i Ideon Societeten

Kontakt: Mia Rolf, 0709-100 111

Ida Wikholm, COO, Lisa Granath, CEO och Eugen Groh, HOS på företaget Recilio

Ideon Science park stöttar hela innovationsresan från startup, till scaleup, storbolag och vidare och verkar för att fler bolag ska bildas baserat på forskning och innovation, samt för tillväxt i regionen.

På Ideon Science Park har framstående innovationer som Bluetooth och Storytel skapats och spännande tillväxtbolag tagit avstamp. Multinationella företag som Axis och Qlik härstammar från Ideon som grundades 1983 i samarbete med Lunds universitet. Flera av världens största innovationsbolag har utvecklingskontor eller samarbetsinvesteringar på området.

På Ideon finns en unik mix av kompetens, vilket är en styrka när framtidens utmaningar måste lösas idag. Företagen på Ideon Science Park arbetar främst inom fyra fokusområden; Smarta städer, framtida transporter, hälsoteknologi och smarta material, men även inom energi, food tech och smart industri.

I Ideon familjen ingår även inkubatorn Ideon Innovation och acceleratorn Ideon Open.

Ideon Science Park ska stärka Sveriges innovationskraft inom deep tech – med demokratiska förtecken1.12.2023 10:00:00 CET | Pressmeddelande

Sveriges Innovationsmyndighet, Vinnova, har ett ökat fokus på innovationer inom deep tech. Europa behöver i större utsträckning använda deep tech i forskning och utveckling för att skapa en innovativ, motståndskraftig och konkurrenskraftig – och inte minst hållbar – industri. Ideon Science Park i Lund arbetar med att bidra till att stärka Sveriges globala position och främja Skåne som grogrund för banbrytande innovationer inom Tech och Deep Tech. Det sker genom nära samarbeten mellan entreprenörer, forskare, företag och andra innovationsaktörer i regionen, i Sverige och internationellt.

The Lund-based company, Iternio, and its product, A Better Routeplanner (ABRP), have been acquired by the American company, Rivian.22.6.2023 15:18:00 CEST | Pressmeddelande

In a groundbreaking move, the Ideon-based company Iternio, known for its trailblazing product, A Better Routeplanner (ABRP), has been acquired by the American electric vehicle manufacturer, Rivian. The journey of Iternio and its commitment to enhancing electric vehicle experiences stands testament to Sweden's flourishing startup scene and emphasizes Rivian's commitment to expanding and improving its service offerings.