RiksidrottsförbundetRiksidrottsförbundet

Idrott och musik går samman i arbete för klimatsmarta städer

Branschorganisationen Svensk Live och Riksidrottsförbundet inleder nu ett samarbete kring hur festivaler, stora konserter och idrottsevenemang ska bli mer klimatsmarta och bidra till att snabba på omställningen till mer hållbara städer.

Foto: Petter Arvidson, Bildbyrån.
Foto: Petter Arvidson, Bildbyrån. På bilden är det Sofia Maberg i EM-finalen i curling som avgjordes i Helsingborg den 23 november.

– Forskning har visat att goda exempel från evenemang också tränger vidare ut i samhället, och på så sätt kan evenemang bli motorer för städernas klimatomställning, säger Svensk Lives ordförande och Storsjöyrans VD, Andréa Wiktorsson.

Med stöd från Energimyndigheten ska Svensk Live och Riksidrottsförbundet ta fram metoder och modeller för hur evenemang kan bidra till omställning. Projektet ”Publika evenemang som innovationsmotor” ska samla festivaler, konsertarrangörer, idrottsrörelsen och destinationer för att tillsammans med forskare söka lösningar som också kan bidra till att snabba på utvecklingen mot ett mer hållbart samhälle.

– Det är en fantastisk möjlighet för idrotten att samarbeta med Svensk Live kring hållbarhetsfrågorna med evenemang som utgångspunkt. Att visa på positiva och klimatsmarta förändringar kommer att öka kunskap och erfarenhet till nytta för städer och samhälle i stort, säger Leif Johansson, Centrum för idrottsevenemang, Riksidrottsförbundet.

Städer står för majoriteten av alla utsläpp i samhället, och för att möta utmaningen behöver omställningen gå snabbare. Utmaningarna för städerna liknar de som arrangörer av evenemang har, till exempel energi, material, vatten, mat, sophantering, resor och transporter.

Här hittar du energimyndighetens information om innovationsprogrammet Viable cities där detta är ett av flera projekt

Johan Pihlgren
www.svensklive.se
joppe@svensklive.se
Verksamhetsledare, Svensk Live

Leif Johansson
leif.johansson@rfsisu.se
Centrum för idrottsevenemang, Riksidrottsförbundet

Foto: Petter Arvidson, Bildbyrån.
Foto: Per Engström - På bilden Bob Hund

Riksidrottsförbundet
Idrottens hus, Skansbrogatan 7

08-699 60 00https://www.rf.se/

Riksidrottsförbundet (RF) är paraplyorganisation för hela den svenska idrottsrörelsen. RF:s främsta uppgift är att stödja och företräda våra 71 medlemsförbund (specialidrottsförbund) och leda rörelsen i gemensamma frågor, såväl nationellt som internationellt. Idrottsrörelsen består av 20 000 idrottsföreningar och drygt tre miljoner medlemmar.

Följ Riksidrottsförbundet

Senaste pressmeddelandena från Riksidrottsförbundet

Välkommen att bevaka SM-veckan vinter i Luleå/Boden17.1.2020 09:23:22 CETPressinbjudan

Den 25-31 mars är det återigen dags för Riksidrottsförbundets och SVT:s gemensamma satsning SM-veckan där eliten i 20 idrotter gör upp om sina respektive SM-titlar. I år står Luleå och Boden för första gången som värdstäder för evenemanget då den nordligaste SM-veckan någonsin går av stapeln. Luleå och Boden välkomnar dig till en SM-vecka med idrottsupplevelser, världsstjärnor, många nya svenska mästare och en folkfest för alla.

Ny uppfinning ger synskadade simmare möjlighet att klara vändningar på egen hand15.1.2020 07:00:00 CETPressmeddelande

Daniele Cardinale, test-och träningsrådgivare på Bosön, Riksidrottsförbundets utvecklingscentrum, doktor i idrottsvetenskap och forskare inom idrottsfysiologi på GIH, har tilldelats finansiering från Vinnova för att utveckla en ny uppfinning som ska underlätta vändningar för synskadade simmare. Uppfinningen består av olika sensorer som gör det möjligt för simmaren att klara sig utan en medhjälpare, så kallad tapper. Idén har namnet Breaking swimming barriers, BSB.